Zapoznanie ze sposobami regulacji emocji – scenariusz zajęć dla dzieci w przedszkolu

pedagogika-specjalna.edu.pl 2 miesięcy temu

Załącznik nr 3 do planu pracy dydaktyczno-wychowawczego

na miesiąc październik 2023, gr. 5, rok szkolny 2023/2024

Grupa: 5

Data przeprowadzania zajęć: 19.10.2023 r.

Prowadząca: Olga Januszewska

Cele ogólne:

  • Zapoznanie ze sposobami regulacji emocji
  • Zachęcanie do wyrażania uczuć dzięki sztuki

Cele szczegółowe:

  • Zwiększanie samokontroli emocji
  • Zapoznanie z rodzajami zmysłów oraz sytuacjami, w jakich się je wykorzystuje
  • Zachęcanie do samodzielnego poszukiwania sposobów regulacji emocji
  • Rozwijanie świadomości swojego ciała i zachodzących w nim procesów

Rodzaj aktywności:

  • oglądowa
  • samodzielne działanie

Formy pracy:

  • indywidualna

Środki dydaktyczne:

maskotka „Zoja”, ilustracje z symbolami zmysłów, zdjęcia różnych bodźców, rękawiczka gumowa z przyklejonymi kwiatuszkami dla wszystkich dziecka, kubek i słomka dla wszystkich dziecka, farby, sztywne kartki A4, muzyka relaksacyjna

Przebieg zajęć:

1. Powitanie z maskotką „Zoją”. Dzieci wybierają sposób witania się z maskotką. Maskotka „Zoja” opowiada dzieciom swoją historię. Opowiada o poszukiwaniu uważności.

2. „Miłe/niemiłe” – zabawa z elementami sensoryki. Dzieci swobodnie maszerują po sali, na prośbę maskotki poszukują przedmiotów: miękkich, śliskich, błyszczących, szorstkich, ciemnych, zimnych, jasnych, ciepłych, w kształcie koła, kwadratu, w kolorze czerwonym, w kolorze, który przypomina wakacje itp. Omówienie: Czy dotykane przedmioty były dla dzieci przyjemne? Co sprawiało, iż były takie? Co było dla dzieci mniej przyjemne? Jakich zmysłów użyliśmy w tym ćwiczeniu?

3. „Zmysły” – zabawa dydaktyczna. Nauczyciel prezentuje dzieciom ilustracje z symbolami zmysłów. Tłumaczy, iż czasem zbyt duża intensywność lub ilość odbieranych przez zmysły bodźców może powodować zmęczenie i wywoływać nieprzyjemne emocje. Dzieci segregują kolejno przyjemne bodźce oraz nieprzyjemne. Maskotka „Zoja” zachęca dzieci do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, jak osiągnąć spokój?

4. „Oddycham” – Dzieci otrzymują od nauczyciela przygotowany wcześniej kwiatek z gumowej rękawiczki i dmuchając w słomkę, próbują sprawić, by urósł.

5. „Wytrzepywanie” – zabawa ruchowa. Dzieci stoją w kręgu.

Wyobraźcie sobie, iż po Waszych dłoniach chodzą gryzące, czerwone mrówki. Jak najszybciej chcecie się ich pozbyć, bo zaraz Was boleśnie pogryzą. Strzepcie mrówki ze swoich dłoni. Prowadzący pokazuje, w jaki sposób to zrobić.

Nauczyciel pokazuje jak to zrobić: strzepcie mrówki z całych rąk i ramion; ze stóp, całych nóg – łydek, ud; z pupy; brzucha i klatki piersiowej; z głowy; z twarzy, policzków (można pomóc rękoma).

6. „Joga dla dzieci” – zabawa ruchowa naśladowcza. Dzieci siedzą w kole, po kolei losują karty z różnymi pozycjami jogi, kładą przed sobą i próbują wspólnie wykonać każdą z pozycji. Następnie dzieci starają się odtworzyć pozycje samodzielnie i zaprezentować reszcie grupy.

7. „Zaciskanie mięśni” – zabawa relaksująca do spokojnej melodii. Nauczyciel zachęca dzieci do położenia się w wygodnej pozycji w bezpiecznej odległości od innych dzieci z zamkniętymi oczami. Nauczyciel proponuje dzieciom mocne zaciśnięcie mięśni z całych sił i rozluźnienie, ćwiczenie powtarzane jest kilka razy, na koniec dzieci świadomie i głęboko oddychają. Nauczyciel zadaje na bieżąco pytania: Co się dzieje z Twoim ciałem teraz? Dzieci siadają, nauczyciel wyjaśnia, iż dzieci mogą korzystać z tego ćwiczenia zawsze, gdy poczują napięcie, w trudnej sytuacji, kiedy będą chciały się zrelaksować.

8. „Emotka” – dowolna interpretacja artystyczna dzięki farb i pędzla do muzyki relaksacyjnej. Wystawa prac. Pożegnanie maskotki „Zoji”.

Netografia:

K. Sieńkowska, M. Winiarek-Kołucka, Spokój Żyrafy, https://stop-klatka.org.pl/wp-content/uploads/2019/12/Spok%C3%B3j-%C5%BByrafy_scenariusze-zaj%C4%99%C4%87.pdf

Autor: Olga Januszewska – Czytelniczka Portalu

Post Zapoznanie ze sposobami regulacji emocji – scenariusz zajęć dla dzieci w przedszkolu pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału