Załącznik nr 3 do planu pracy dydaktyczno-wychowawczego
na miesiąc październik 2023, gr. 5, rok szkolny 2023/2024
Grupa: 5
Data przeprowadzania zajęć: 19.10.2023 r.
Prowadząca: Olga Januszewska
Cele ogólne:
- Zapoznanie ze sposobami regulacji emocji
- Zachęcanie do wyrażania uczuć dzięki sztuki
Cele szczegółowe:
- Zwiększanie samokontroli emocji
- Zapoznanie z rodzajami zmysłów oraz sytuacjami, w jakich się je wykorzystuje
- Zachęcanie do samodzielnego poszukiwania sposobów regulacji emocji
- Rozwijanie świadomości swojego ciała i zachodzących w nim procesów
Rodzaj aktywności:
- oglądowa
- samodzielne działanie
Formy pracy:
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
maskotka „Zoja”, ilustracje z symbolami zmysłów, zdjęcia różnych bodźców, rękawiczka gumowa z przyklejonymi kwiatuszkami dla wszystkich dziecka, kubek i słomka dla wszystkich dziecka, farby, sztywne kartki A4, muzyka relaksacyjna
Przebieg zajęć:
1. Powitanie z maskotką „Zoją”. Dzieci wybierają sposób witania się z maskotką. Maskotka „Zoja” opowiada dzieciom swoją historię. Opowiada o poszukiwaniu uważności.
2. „Miłe/niemiłe” – zabawa z elementami sensoryki. Dzieci swobodnie maszerują po sali, na prośbę maskotki poszukują przedmiotów: miękkich, śliskich, błyszczących, szorstkich, ciemnych, zimnych, jasnych, ciepłych, w kształcie koła, kwadratu, w kolorze czerwonym, w kolorze, który przypomina wakacje itp. Omówienie: Czy dotykane przedmioty były dla dzieci przyjemne? Co sprawiało, iż były takie? Co było dla dzieci mniej przyjemne? Jakich zmysłów użyliśmy w tym ćwiczeniu?
3. „Zmysły” – zabawa dydaktyczna. Nauczyciel prezentuje dzieciom ilustracje z symbolami zmysłów. Tłumaczy, iż czasem zbyt duża intensywność lub ilość odbieranych przez zmysły bodźców może powodować zmęczenie i wywoływać nieprzyjemne emocje. Dzieci segregują kolejno przyjemne bodźce oraz nieprzyjemne. Maskotka „Zoja” zachęca dzieci do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, jak osiągnąć spokój?
4. „Oddycham” – Dzieci otrzymują od nauczyciela przygotowany wcześniej kwiatek z gumowej rękawiczki i dmuchając w słomkę, próbują sprawić, by urósł.
5. „Wytrzepywanie” – zabawa ruchowa. Dzieci stoją w kręgu.
Wyobraźcie sobie, iż po Waszych dłoniach chodzą gryzące, czerwone mrówki. Jak najszybciej chcecie się ich pozbyć, bo zaraz Was boleśnie pogryzą. Strzepcie mrówki ze swoich dłoni. Prowadzący pokazuje, w jaki sposób to zrobić.
Nauczyciel pokazuje jak to zrobić: strzepcie mrówki z całych rąk i ramion; ze stóp, całych nóg – łydek, ud; z pupy; brzucha i klatki piersiowej; z głowy; z twarzy, policzków (można pomóc rękoma).
6. „Joga dla dzieci” – zabawa ruchowa naśladowcza. Dzieci siedzą w kole, po kolei losują karty z różnymi pozycjami jogi, kładą przed sobą i próbują wspólnie wykonać każdą z pozycji. Następnie dzieci starają się odtworzyć pozycje samodzielnie i zaprezentować reszcie grupy.
7. „Zaciskanie mięśni” – zabawa relaksująca do spokojnej melodii. Nauczyciel zachęca dzieci do położenia się w wygodnej pozycji w bezpiecznej odległości od innych dzieci z zamkniętymi oczami. Nauczyciel proponuje dzieciom mocne zaciśnięcie mięśni z całych sił i rozluźnienie, ćwiczenie powtarzane jest kilka razy, na koniec dzieci świadomie i głęboko oddychają. Nauczyciel zadaje na bieżąco pytania: Co się dzieje z Twoim ciałem teraz? Dzieci siadają, nauczyciel wyjaśnia, iż dzieci mogą korzystać z tego ćwiczenia zawsze, gdy poczują napięcie, w trudnej sytuacji, kiedy będą chciały się zrelaksować.
8. „Emotka” – dowolna interpretacja artystyczna dzięki farb i pędzla do muzyki relaksacyjnej. Wystawa prac. Pożegnanie maskotki „Zoji”.
Netografia:
K. Sieńkowska, M. Winiarek-Kołucka, Spokój Żyrafy, https://stop-klatka.org.pl/wp-content/uploads/2019/12/Spok%C3%B3j-%C5%BByrafy_scenariusze-zaj%C4%99%C4%87.pdf
Autor: Olga Januszewska – Czytelniczka Portalu
Post Zapoznanie ze sposobami regulacji emocji – scenariusz zajęć dla dzieci w przedszkolu pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.