Zakupy w internecie. Ważne orzeczenie TSUE

upday.com 4 miesięcy temu
Zdjęcie: Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Karolina Grabowska/pexels.com


Klikając w przycisk zamówienia w internecie, konsument musi zostać wyraźnie poinformowany, jeżeli zobowiązał się jednocześnie do uiszczenia opłaty, np. za usługę - orzekł w czwartek Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).


Chodzi o sprawę z Niemiec, gdzie najemca mieszkania uświadomił sobie, iż jego miesięczny czynsz przekracza widełki dopuszczalne na mocy przepisów krajowych.

Osoba ta zwróciła się więc do firmy windykacyjnej o odzyskanie od wynajmujących zwrotu nadpłaconego czynszu. Przed kliknięciem w przycisk złożenia zamówienia na stronie internetowej windykatora najemca zaznaczył, iż zgadza się na ogólne warunki umowy. Nie zauważył jednak, iż zgodnie z zapisami umowy, klikając w zamówienie zobowiązał się oddać windykatorowi jedną trzecią nadpłaconego rocznego czynszu, jeżeli firmie uda się odzyskać jego pieniądze.

Sprawa w TSUE

Sprawę do sądu skierowali wynajmujący procesujący się z windykatorem, którzy wskazali, iż przycisk zamówienia nie był oznaczony słowami "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub podobnym, czego wymaga unijna dyrektywa o prawach konsumentów. Niemiecki sąd odesłał sprawę do TSUE.

W czwartek Trybunał orzekł, iż zgodnie z przepisami UE przedsiębiorca faktycznie ma obowiązek poinformować konsumenta przed złożeniem przez niego zamówienia w internecie, iż składając je, zobowiązuje się do zapłaty. Wymóg poinformowania klienta spoczywa na przedsiębiorcy niezależnie od tego, czy obowiązek dokonania zapłaty jest bezwarunkowy, czy też uzależniony od dodatkowych okoliczności (w omawianym przypadku: od skutecznego odzyskania nadpłaconego czynszu).

Według TSUE, o ile firma nie wywiązała się z obowiązku udzielenia informacji, konsument nie jest związany umową lub zamówieniem. Wciąż jednak zachowuje możliwość potwierdzenia tego zamówienia.

Źródło: jowi/ akl/ PAP

Idź do oryginalnego materiału