
We współczesnym świecie coraz więcej dzieci i młodzieży doświadcza trudności w sferze emocjonalno-społecznej, które wpływają na ich codzienne funkcjonowanie, relacje i naukę. Dynamiczne tempo życia, nadmiar bodźców oraz presja otoczenia sprawiają, iż coraz częściej potrzebują one wsparcia w rozumieniu i regulowaniu emocji. Dlatego tak ważne staje się systematyczne rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych, które stanowią fundament dobrostanu psychicznego i prawidłowego rozwoju społecznego.
Oprócz działań podejmowanych w ramach realizacji programowej możemy wspierać uczniów adekwatnie do ich potrzeb organizując specjalistyczne zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno-społeczne. Zadanie to jest podejmowane zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Głównym celem tychże zajęć jest wspieranie rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych, takich jak:
- rozpoznawanie i nazywanie własnych emocji;
- empatia i rozumienie uczuć innych;
- umiejętność współpracy i komunikacji w grupie;
- radzenie sobie ze stresem, frustracją i konfliktami;
- budowanie pozytywnej samooceny i poczucia własnej wartości.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne są przeznaczone dla uczniów, którzy wykazują trudności w zakresie funkcjonowania emocjonalnego, społecznego lub adaptacyjnego.
Wskazania do objęcia dziecka tego rodzaju zajęciami mogą obejmować:
- Trudności w zakresie emocji: nadmierna lękliwość, impulsywność, agresywne zachowania, obniżony nastrój, trudności w radzeniu sobie z porażką lub zmianą.
- Problemy w relacjach społecznych: trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów z rówieśnikami, wycofanie, brak empatii, nieumiejętność współpracy w grupie.
- Zaburzenia zachowania i emocji: w tym m.in. zaburzenia opozycyjno-buntownicze, zaburzenia lękowe, ADHD, zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) czy FASD.
- Deficyty w zakresie samoregulacji: trudności z kontrolą impulsów, niską tolerancją na frustrację, problemami z koncentracją i wyciszeniem.
- Niskie poczucie własnej wartości: brak wiary w siebie, poczucie odrzucenia, trudność w akceptowaniu własnych ograniczeń.
- Trudności adaptacyjne: problemy z przystosowaniem do nowych sytuacji, zmian lub wymagań środowiska przedszkolnego/szkolnego.
Kwestie organizacyjne
- Zajęcia mogą odbywać się w formie indywidualnej lub grupowej, w zależności od potrzeb dzieci;
- Zalecana częstotliwość: 1–2 razy w tygodniu, czas trwania 45 minut, w przypadku zajęć dla dzieci przedszkolnych można podzielić jednostkę na krótsze odcinki czasowe sprzyjające koncentracji;
- Liczebność grupy: optymalnie 5–10 dzieci, by zapewnić indywidualne wsparcie. Chyba iż zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami uczniów.
Propozycje działań i metod pracy
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne mogą przybierać różnorodne formy aktywności, dostosowane do wieku i potrzeb uczestników. W pracy z dziećmi i młodzieżą szczególnie skuteczne okazują się gry i zabawy dramowe, które poprzez odgrywanie scenek uczą rozpoznawania emocji i adekwatnego reagowania w sytuacjach społecznych. Ważnym elementem są także ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, wspierające samoregulację i umiejętność wyciszenia. Wykorzystanie opowiadań, bajek terapeutycznych i pracy z książką rozwija empatię oraz zdolność rozumienia uczuć innych. Wspólne gry kooperacyjne i zadania grupowe uczą współpracy, komunikacji i rozwiązywania konfliktów, natomiast działania plastyczne i ruchowe umożliwiają dzieciom bezpieczną ekspresję emocji i sprzyjają integracji sensorycznej. Cennym narzędziem bywa również prowadzenie dziennika uczuć, w którym uczestnicy mogą zapisywać swoje emocje, refleksje i obserwować własny rozwój emocjonalny na przestrzeni czasu.
Oto przykładowe tematy zajęć:
- Poznajemy swoje emocje – rozpoznawanie i nazywanie podstawowych uczuć.
- Co czuję, gdy… – rozumienie sytuacji wywołujących emocje pozytywne i negatywne.
- Mój sposób na złość – nauka konstruktywnego wyrażania trudnych emocji.
- Jak mówić, żeby inni mnie słuchali – rozwijanie umiejętności komunikacji i słuchania.
- Potrafię powiedzieć „nie” – kształtowanie asertywności i granic osobistych.
- Przyjaźń to skarb – budowanie relacji i zaufania w grupie.
- Współpraca zamiast rywalizacji – ćwiczenie umiejętności współdziałania.
- Każdy z nas jest inny – rozwijanie empatii, akceptacji i tolerancji wobec różnic.
- Zaufaj sobie! – wzmacnianie poczucia własnej wartości i sprawczości.
- Rozwiązujemy konflikty na spokojnie – nauka mediacji i kompromisu.
- Oddech, który pomaga – techniki relaksacji i samoregulacji emocji.
- Słowa, które leczą – o mocy pozytywnego myślenia i wspierającej komunikacji.
- Jak reagować, gdy ktoś mnie rani – radzenie sobie z krytyką i odrzuceniem.
- Moje emocje w kolorach – ekspresja uczuć poprzez sztukę i twórcze działania.
- Razem raźniej – wzmacnianie więzi w grupie i poczucia przynależności.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne są istotnym elementem nowoczesnej edukacji, ponieważ przygotowują ucznia do świadomego funkcjonowania w grupie, radzenia sobie z emocjami oraz budowania zdrowych relacji. Systematyczna praca w tym obszarze sprzyja nie tylko rozwojowi społecznemu i emocjonalnemu, ale także pozytywnie wpływa na wyniki w nauce i codzienne funkcjonowanie w przedszkolu czy szkole.
Bibliografia
- Lasota A., Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych. Difin 2021
- Pudło K., Pęcak K., TUS skrojony na miarę. Sensus 2025
- Reedy L.A., Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. PWN 2014
Autorka: Aleksandra Kubala–Kulpińska
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Post Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.













