Zajęcia relaksacyjne dla ucznia ze spektrum autyzmu

autyzmwszkole.com 1 rok temu
Reklamy

Prostych zajęć relaksacyjnych dla ucznia ze spektrum autyzmu, które mogą pomóc mu w samoregulacji emocji i redukcji stresu:

Zajęcia relaksacyjne: „Cicha Przystań”

Cicha przystań to proste zajęcia relaksacyjne dla ucznia ze spektrum autyzmu. Akcentuj początek i koniec oraz każdy etap zadań.

Cel zajęć: Pomoc uczniowi w nauce technik relaksacyjnych, które mogą pomóc regulować emocje w stresowych momentach dnia.

Materiały:

  • Spokojna muzyka lub dźwięki natury (opcjonalnie).
  • Poduszka lub mata do siedzenia.
  • Świeczka lub inny przyjemny zapach (opcjonalnie, kokos sprawdza się dobrze).

Przebieg zajęć:

Część 1: Wprowadzenie (5 minut)

  1. Przywitaj ucznia i wyjaśnij, iż będziecie się dziś uczyć technik relaksacyjnych, które pomogą mu czuć się spokojniejszym i bardziej zrelaksowanym.
  2. Zaproponuj stworzenie „Cichej Przystani” – specjalnego miejsca, gdzie można odpocząć.

Część 2: „Cicha Przystań” (15 minut)

  1. Poproś ucznia, aby wybrał miejsce do „Cichej Przystani” – może to być kąt w klasie lub specjalna poduszka lub mata.
  2. Zaproponuj, aby na początek usiedli razem w ciszy, z zamkniętymi oczami (opcjonalnie, można włączyć spokojną muzykę lub dźwięki natury).
  3. Pomóż uczniowi skupić się na oddechu. Poproś go, aby skupił uwagę na tym, jak wdycha i wydycha powietrze, a także na tym, jak ciało opada przy wydechu.

Część 3: Ćwiczenia oddechowe (10 minut)

  1. Wyjaśnij uczniowi, iż techniki oddechowe mogą pomóc w redukcji stresu. A stres przeszkadza nam w pracy i w zabawie.
  2. Poproś go, aby spróbował głębokiego oddechu: wdech przez nos, zatrzymanie oddechu na chwilę, a następnie wydech powoli, przez usta. Powtórzcie to kilka razy.
  3. Następnie poproś ucznia, aby zastosował ten oddech w sytuacjach stresowych.

Część 4: Zmysły (10 minut)

  1. Jeśli masz świeczkę zapachową inny przyjemny zapach, możesz poprosić ucznia, aby powąchał/poczuł i opowiedział, co myśli o tym zapachu.
  2. Zaproponuj kilka innych ćwiczeń sensorycznych, takich jak delikatne masowanie dłoni, pleców lub słuchanie spokojnej muzyki.

Podsumowanie (5 minut):

  1. Podsumuj zajęcia. Zapytaj ucznia, jak się po nich czuje.
  2. Zachęć ucznia, aby próbował korzystać z tych technik w domu lub w szkole, gdy będzie czuł się zestresowany lub niepokojony.

Zadanie domowe:
Poproś ucznia, aby nauczył kogoś z rodziny lub opiekuna jednej z technik relaksacyjnych, które dzisiaj ćwiczyliście. To może być wspólny moment relaksacji dla całej rodziny.

To proste zajęcia relaksacyjne, które mogą pomóc uczniowi z ASD w samoregulacji emocji i znalezieniu spokoju w trudnych sytuacjach. Warto kontynuować praktykę tych technik, aby stały się one bardziej efektywne w codziennym życiu.

Pakiet „Uczucia i emocje” dla uczniów ze spektrum autyzmu. Scenariusze zajęć 15 zł
Reklamy
Idź do oryginalnego materiału