Prostych zajęć relaksacyjnych dla ucznia ze spektrum autyzmu, które mogą pomóc mu w samoregulacji emocji i redukcji stresu:
Zajęcia relaksacyjne: „Cicha Przystań”
Cicha przystań to proste zajęcia relaksacyjne dla ucznia ze spektrum autyzmu. Akcentuj początek i koniec oraz każdy etap zadań.
Cel zajęć: Pomoc uczniowi w nauce technik relaksacyjnych, które mogą pomóc regulować emocje w stresowych momentach dnia.
Materiały:
- Spokojna muzyka lub dźwięki natury (opcjonalnie).
- Poduszka lub mata do siedzenia.
- Świeczka lub inny przyjemny zapach (opcjonalnie, kokos sprawdza się dobrze).
Przebieg zajęć:
Część 1: Wprowadzenie (5 minut)
- Przywitaj ucznia i wyjaśnij, iż będziecie się dziś uczyć technik relaksacyjnych, które pomogą mu czuć się spokojniejszym i bardziej zrelaksowanym.
- Zaproponuj stworzenie „Cichej Przystani” – specjalnego miejsca, gdzie można odpocząć.
Część 2: „Cicha Przystań” (15 minut)
- Poproś ucznia, aby wybrał miejsce do „Cichej Przystani” – może to być kąt w klasie lub specjalna poduszka lub mata.
- Zaproponuj, aby na początek usiedli razem w ciszy, z zamkniętymi oczami (opcjonalnie, można włączyć spokojną muzykę lub dźwięki natury).
- Pomóż uczniowi skupić się na oddechu. Poproś go, aby skupił uwagę na tym, jak wdycha i wydycha powietrze, a także na tym, jak ciało opada przy wydechu.
Część 3: Ćwiczenia oddechowe (10 minut)
- Wyjaśnij uczniowi, iż techniki oddechowe mogą pomóc w redukcji stresu. A stres przeszkadza nam w pracy i w zabawie.
- Poproś go, aby spróbował głębokiego oddechu: wdech przez nos, zatrzymanie oddechu na chwilę, a następnie wydech powoli, przez usta. Powtórzcie to kilka razy.
- Następnie poproś ucznia, aby zastosował ten oddech w sytuacjach stresowych.
Część 4: Zmysły (10 minut)
- Jeśli masz świeczkę zapachową inny przyjemny zapach, możesz poprosić ucznia, aby powąchał/poczuł i opowiedział, co myśli o tym zapachu.
- Zaproponuj kilka innych ćwiczeń sensorycznych, takich jak delikatne masowanie dłoni, pleców lub słuchanie spokojnej muzyki.
Podsumowanie (5 minut):
- Podsumuj zajęcia. Zapytaj ucznia, jak się po nich czuje.
- Zachęć ucznia, aby próbował korzystać z tych technik w domu lub w szkole, gdy będzie czuł się zestresowany lub niepokojony.
Zadanie domowe:
Poproś ucznia, aby nauczył kogoś z rodziny lub opiekuna jednej z technik relaksacyjnych, które dzisiaj ćwiczyliście. To może być wspólny moment relaksacji dla całej rodziny.
To proste zajęcia relaksacyjne, które mogą pomóc uczniowi z ASD w samoregulacji emocji i znalezieniu spokoju w trudnych sytuacjach. Warto kontynuować praktykę tych technik, aby stały się one bardziej efektywne w codziennym życiu.
Pakiet „Uczucia i emocje” dla uczniów ze spektrum autyzmu. Scenariusze zajęć 15 zł