Temat: Zabawy edukacyjne z wykorzystaniem Bum Bum Rurek.
Cel główny:
- Stworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających wykorzystaniu przez dzieci Bum Bum Rurek jako akompaniamentu i jako przydatnego rekwizytu w zabawach muzycznych i ruchowych.
Cele szczegółowe:
- Utrwalenie podstawowych wiadomości i umiejętności o głoskach i sylabach.
- Wdrażanie uczniów do uważnego słuchania i skupiania się na wykonywanych czynnościach.
- Wykonanie pracy plastycznej z Bum Bum Rurek.
- Kształtowanie kompetencji matematycznych.
- Utrwalenie znajomości kolorów.
- Przestrzeganie zasad w zabawach.
Metody:
- pogadanka
- oglądowa
- praca z ilustracją
- praktycznych doświadczeń
Formy:
- zbiorowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
zestaw Bum Bum Rurek, nagranie z piosenkami ,,Klaśnij, tupnij, raz i dwa!”, ,,Zróbcie to, co ja”, historyjka o podróży morskiej, chusta animacyjna, obrazki, wydrukowane wyrazy: podróż, kapitan, mysz i morze, laptop, tablica interaktywna
Przebieg zajęć:
1. Powitanie z piosenką
Dzieci stoją w okręgu, trzymają w rękach rurki. Śpiewają piosenkę i wykonują ruchy zgodnie z tekstem. Zabawa w rytm do utworu ,,Klaśnij, tupnij, raz i dwa!”.
Klaśnij, tupnij, raz i dwa!
Najpierw ty, a potem ja.
Klasnę, tupnę, raz, dwa, trzy!
Najpierw ja, a potem ty!
Razem sobie poklaszczemy.
Razem sobie potupiemy,
zakręcimy się wokoło,
będzie nam wesoło!
2. Zabawa ,,Głuchy telefon”
Dzieci siedzą na dywanie, trzymają w rękach rurki. Dzieci przekazują sobie treść komunikatu i podają hasło ,,Wyruszamy w podróż morską”.
Nauczyciel zaczyna czytać historyjkę, a zadaniem uczestników jest wczucie się w rolę bohaterów opowieści.
Wyobraźcie sobie, iż za chwilkę wyruszamy w podróż morską pełną przygód i niespodziewanych zwrotów akcji. Będzie to podróż kolorowa i magiczna, gdyż uruchomi naszą fantazję. Ta tęczowa chusta będzie naszym statkiem, a dywan zamieni się w morze. (Nauczyciel rozkłada chustę, a dzieci wsiadają na statek łapią ją za uchwyty. Trzymając w ręku rurkę.)
Wyruszamy kolorowym statkiem morskim. Statek płynie wolno (marsz w jedną stronę), jest piękna pogoda, świeci słońce. Wieje lekki wietrzyk (marsz w drugą stronę). Zatrzymujemy się na chwilę i obserwujemy spokojnie morze. (Falowanie chustą i obserwowanie dzięki rurki.)
3. Kolorowa wyspa – stań na kolorze
Uczniowie, którzy trzymają niebieską rurkę stają na tym kolorze na chuście i podają co jeszcze może być w tym kolorze. itd.
4. Rurkowe gesty – spacer
Dzieci stoją w okręgu, trzymają w rękach rurki. Śpiewają piosenkę i maszerują. Następnie wybrany uczeń przedstawia wymyślony przez siebie gest, a klasa powtarza. Zabawa do utworu ,,Zróbcie to, co ja”.
Spaceruje sobie w kole.
Podśpiewuje tra, la, la.
Spójrzcie na mnie,
co ja robię.
Zróbcie wszyscy to co ja.
Świetna była ta zabawa,
a dla Ciebie będą brawa.
5. Edukacja matematyczna
Nauczyciel prezentuje dzieciom rurki w różnych kolorach. Zadaje pytanie: ,,Czym rurki różnią się od siebie? Nauczyciel wyjaśnia, iż rurki w różnych kolorach wydają inne dźwięki, im rurka krótsza tym dźwięk jest wyższy.
Następnie nauczyciel prosi jedno dziecko, aby ułożyło rurki w kolejności od najmniejszej do największej.
Dzieci wspólnie liczą wszystkie rurki.
Nauczyciel zadaje pytania, np. ,,Która z kolei rurka jest zielona?”, ,,Jaki kolor ma czwarta rurka” itp.
6. ,,Poszukiwanie liter” – zabawa ruchowa
Dzieci szukają obrazków w sali zaczynających się na literę, która ma ich rurka.
C – cytryna, cebula, cukierki
D – delfin, deszcz, droga
E – elf, eliksir, ekran
G – guzik, gitara, garnek
A – ananas, aparat, arbuz
B – banan, but, biedronka
7. ,,Magiczna wyspa” – zabawa plastyczna.
Tworzenie obrazka z Bum Bum Rurek.
8. Zabawy rytmiczne
Nauczyciel rozkłada przed dziećmi wyrazy: podróż, kapitan, mysz i morze.
Chętne dziecko dzieli wyraz na głoski z uderzeniem w rurkę. Nauczyciel zadaje pytania, np. ,,Ile sylab zawiera wyraz podróż?” itp.
Nauczyciel uderza w rurkę tyle razy, ile jest w wyrazie głosek, o którym myśli. Zadaniem dzieci jest podanie wyrazu, który ma taką ilość sylab.
Nauczyciel rozkłada obrazki w dowolnej kolejności, dzieci uderzają ponownie w rurki zgodnie z ilością sylab. (Obrazki: kapitan, morze, mysz i krasnoludek)
Nauczyciel uderza w swoją rurkę sekwencję (zgodnie z ilością sylab) wybranych przez siebie czterech obrazków. Chętne dziecko układa je we adekwatnej kolejności.
9. Zmień miejsce
Dzieci siadają na dywanie. Rurki kładą przed sobą. Na hasło np. ,,Zmieniają miejsca kolory żółte” – dzieci z rurkami w ręku zamieniają się miejscami.
10. Gra na Bum Bum Rurkach
,,Przybij Rurkę” – komputerowa gra muzyczna.
11. Podsumowanie zajęć
Dokończenie zdań:
- Dzisiaj łatwe dla mnie było …
- Trudne dla mnie było …
12. Ewaluacja zajęć
Dzieci siedzą na dywanie i trzymają w ręku rurkę. Odpowiadają na pytanie: Czy zajęcia Ci się podobały?
- Zajęcia bardzo mi się podobały. (1 uderzenie w rurkę)
- Zajęcia trochę mi się podobały. (2 uderzenia w rurkę)
- Zajęcia nie podobały mi się. (3 uderzenia w rurkę)
BIBLIOGRAFIA:
- Barańska M. Klaśnij, tupnij, raz i dwa. Zabawy ze śpiewem, Grupa Wydawnicza Harmonia
Autor: Izabela Wojtala – Czytelniczka Portalu
Post Zabawy edukacyjne z wykorzystaniem Bum Bum Rurek – scenariusz zajęć dla klas I-III pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.