– Nie powinniśmy aktywności fizycznej w szkołach sprowadzać tylko do zajęć ruchowych i kreować wizerunku nauczyciela wychowania fizycznego jako faceta z gwizdkiem, który nic nie robi, a jedynie rzuca piłkę i patrzy, jak te dzieci grają – mówił prof. Hubert Makaruk, dziekan Wydziału Wychowania Fizycznego i Zdrowia Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.
Umiejętność skakania przez skakankę poprawnie opanowało tylko 57 proc. dzieci w edukacji wczesnoszkolnej. A to i tak nieźle – 74 proc. dzieci nie potrafi kozłować piłki, a aż 88 proc. zrobić przewrotu w przód. Co gorsza, tylko 6 proc. uczniów do lat 12 umie zrobić podstawowe ćwiczenia sportowe – reszta ma niewystarczający poziom sprawności ruchowej. Efekt? Dzieci z 2021 r. są mniej więcej o 2–3 kilogramy cięższe niż te dziesięć lat wcześniej.
Powyższe wynika z badania przeprowadzonego na próbie 300 tys. dzieci i młodzieży ze wszystkich województw przez specjalistów z Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, opublikowanego w czerwcu 2024 r.
Dlaczego statystyki powinny nas martwić?
Bo kompetencja ruchowa – czyli biegłość w wykonywaniu fundamentalnych dla aktywności fizycznej umiejętności, takich jak bieganie, skakanie, chwytanie, rzucanie, a także umiejętność utrzymania i odzyskiwania równowagi – znacząco wpływa na naszą całożyciową aktywność fizyczną. Pisząc prościej – wyższy poziom kompetencji ruchowej w dzieciństwie znacząco przyczynia się do prowadzenia aktywnego, a przez to zdrowego stylu życia w wieku dorosłym.
Zatrważające dane mogą (i powinny) się zmienić – mówił o tym prof. Hubert Makaruk, dziekan Wydziału Wychowania Fizycznego i Zdrowia Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, podczas VIII Kongresu Wizja Zdrowia – Diagnoza i Przyszłość – Foresight Medyczny, odpowiadając na pytania, czy szkoły są przygotowane na promowanie aktywności fizycznej, oraz jak pomoże w tym wprowadzenie od 1 września 2025 r. nowego przedmiotu, czyli edukacji zdrowotnej.
Rozmowa z ekspertem poniżej, pod wideo ciąg dalszy tekstu.