Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest interdyscyplinarnym podejściem, umożliwiającym objęcie specjalistyczną opieką dziecko oraz jego rodzinę od chwili rozpoznania pierwszych niepokojących symptomów zaburzeń. Podstawą jest kooperacja rodziców i terapeutów w poznaniu dziecka i realizacji programów wspomagania rozwoju.
Istotą wczesnego wspomagania jest[1]:
- wsparcie rodziców w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości, podniesienie poziomu samooceny oraz nauczenie spostrzegania u własnego dziecka mocnych stron,
- opracowanie diagnozy umiejętności funkcjonalnych, bazując na badaniach diagnostycznych, obserwacjach, wywiadach z rodzicami,
- opracowanie, wdrożenie wieloprofilowego programu terapeutycznego dostosowanego do możliwości dziecka oraz warunków środowiskowych, uwzględniający różne strategie terapeutyczne[2].
Kluczowym zagadnieniem we wspomaganiu rozwoju widzenia dzieci słabo widzących jest wczesne rozpoczęcie oddziaływań usprawniających. Większość funkcji wzrokowych rozwija się bardzo wcześnie, czyli w pierwszych tygodniach życia dziecka. Fiksacja centralna inaczej plamkowa z lokalizacją na wprost oczu, kształtuje się pomiędzy 4. a 6. tygodniem życia. Jednym z najistotniejszych momentów w rozwoju niemowlęcia jest nawiązanie kontaktu matki z dzieckiem. We wczesnym okresie niemowlęcym także rozwija się widzenie obuoczne – fuzja i konwergencja występują już w 2.-3. miesiącu życia. Wiedza na temat plastyczności układu wzrokowego stanowi podstawę do praktycznych działań mających na celu pobudzanie rozwoju funkcji wzrokowych u dzieci słabo widzących i dzieci z dysfunkcją wzroku. Układ wzrokowy dojrzewa pod wpływem stymulacji wizualnej[3].
Jednym ze znaczących osiągnięć okresu niemowlęcego jest rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej. Umiejętność ta powinna kształtować się od momentu przyjścia dziecka na świat. Rozwój umiejętności chwytania i manipulowania zależy w bezpośredni sposób od rozwoju wzroku[4].
Tab. 1 Funkcje wzrokowe i umiejętności kontrolowane wzrokiem, rozwijane u dzieci słabo widzących w okresie niemowlęcym
Okres niemowlęcy – funkcje wzrokowe oraz umiejętności kontrolowane wzrokiem | |
Reakcja na światło | Wzmacnianie reagowania na bodźce świetlne, lokalizowanie i fiksacja wzroku na źródłach światła. |
Fiksacja wzroku na różnorodnych obiektach | Zachęcanie, prowokowanie dziecka do lokalizowania i fiksowania wzroku na różnych obiektach wzrokowych, usytuowanych w różnych odległościach od oczu dziecka. |
Reakcja na twarze | Wzmacnianie reagowania na twarze. |
Przenoszenie spojrzenia z jednego obiektu na inny | Prowokowanie dziecka do przenoszenia spojrzenia poprzez ruchy oczu na obiekty wzrokowe, prezentowane w różnych obszarach pola widzenia i w różnych odległościach od oczu dziecka. |
Śledzenie | Prowokowanie dziecka do śledzenia – podążanie wzrokiem. |
Zbieżność | Prowokowanie dziecka do wykonywania zbieżnych ruchów oczu (konwergencja) |
Sięganie pod kontrolą wzroku po różne obiekty wzrokowe | Prowokowanie dziecka do sięgania pod kontrolą wzroku po rozmaite obiekty wzrokowe prezentowane w różnych obszarach pola widzenia. |
Rozglądanie się po otoczeniu | Poszukiwanie wzrokiem otoczenia. |
Stymulowanie zainteresowania książeczkami | Prowokowanie do zatrzymania spojrzenia na obrazkach i przewracania stron w książeczkach pod kontrolą wzroku. |
Manipulacja obiektami pod kontrolą wzroku | Eksploracja obiektów z kontrolą wzrokową |
Biorąc pod rozważania drugi i trzeci rok życia dziecka, charakteryzuje się on wielkimi zmianami w poznawaniu otaczającego świata, rozwój percepcji wzrokowej uzależniony jest w tym wieku od samodzielnej aktywności dziecka. W okresie poniemowlęcym dziecko wymaga stworzenia warunków i wykorzystania adaptacji pozwalających na podążanie za naturalnym torem rozwoju. Podstawowym sposobem uczenia się dziecka we wczesnym dzieciństwie jest naśladowanie czynności innych osób [5].
Należy wspomnieć o ważnych funkcjach związanych z percepcją wzrokową, które wpływają na efektywny rozwój u dziecka słabo widzącego w wieku poniemowlęcym, są to[6]:
- rozróżnianie, rozpoznawanie i nazywanie obiektów wzrokowych,
- badanie wzrokiem i wskazywanie szczegółów na konkretnych przedmiotach,
- naśladowanie działań z obiektami oraz na obiektach,
- rozróżnianie, rozpoznawanie i nazywanie wzorów graficznych przedmiotów oraz czynności wskazanych na obrazkach – wzmacnianie umiejętności rozpoznawania osób, przedmiotów, czynności w pierwszej kolejności jednoelementowych, następnie wieloelementowych,
- dobieranie konkretnych przedmiotów według koloru, kształtu, wielkości i funkcji,
- rozróżnianie i identyfikacja kształtów i szczegółów na obrazkach – wzmacnianie umiejętności rozróżniania i identyfikowania.
Biorąc pod uwagę wiek przedszkolny – w tym wieku dojrzewanie mózgu sprzyja rozwojowi integracji sensorycznej. Dzieci rozpoznają niektóre kształty geometryczne i kilka liter alfabetu, rozwinięta jest zdolność rozróżniania kolorów oraz ich odcieni. Dzieci z obniżoną ostrością wzroku jak i również z ubytkami w polu widzenia nie są w stanie odpowiednio zinterpretować treści danego zadania. Wiek przedszkolny dla wielu dzieci słabo widzących to czas rozpoczęcia nauki posługiwania się pomocami optycznymi – zwłaszcza lupami.
Dziecko słabo widzące z racji konsekwencji wynikających ze schorzenia układu wzrokowego ma ograniczone możliwości percepcji wzrokowej i wymaga wielu ćwiczeń rozwijających analizę i syntezę wzrokową. Są to ćwiczenia typu[7]:
- rysowanie linii i kształtów po przyjrzeniu się modelowi,
- dobieranie obrazków przedmiotów do konkretnych przedmiotów i obrazków,
- rozróżnianie, rozpoznawanie i identyfikowanie barw,
- identyfikowanie obrazu przedmiotu na podstawie częściowo widocznego elementu,
- składnie obiektu z części,
- rozpoznawanie i odtwarzanie figur i znaków,
- identyfikowanie zdarzeń na obrazkach, opowiadanie historyjek obrazkowych na ich podstawie,
- różnicowanie figur na podstawie pojedynczego znaku,
- nazywanie brakujących szczegółów na obrazku,
- rozpoznawanie i identyfikowanie liter i wyrazów,
- odnajdywanie figur na wzorzystym tle,
- kojarzenie wyrazów z obrazkiem,
- identyfikowanie wyrazów,
- odtwarzanie znaków abstrakcyjnych z pamięci.
Opracowanie: mgr Katarzyna Kozak – nauczyciel w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 w Nisku
Tyflopedagog, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny, oligofrenopedagog, logopeda wczesnoszkolny i przedszkolny, logorytmik i rytmik, trener Sensoplastyki®, Czytelniczka Portalu
[1] Czerwińska K., (2015). Wczesne wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością wzroku w kręgu diagnozy i terapii (s.93-108).
[2] Piotrowicz R., (2013) Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny. Diagnoza a program.
[3] Czerwińska K., (2015). Wczesne wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością wzroku w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-107).
[4] Ibidem.
[5] Czerwińska K., (2015). Wczesne wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością wzroku w kręgu diagnozy i terapii (s. 102-104).
[6] Ibidem.
[7] Czerwińska K., (2015). Wczesne wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością wzroku w kręgu diagnozy i terapii (s. 105-106).
Post Wspomaganie rozwoju dzieci słabo widzących pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.