W wymianie wzięło udział 24 młodych ludzi wraz z 4 opiekunami.- Głównym celem projektu „Poczuj. Pomyśl. Zrozum. Bo świat to nie tylko to, co widzisz” jest nabywanie kompetencji krytycznego myślenia oraz świadomego poznawania świata poprzez zmysły, sprzyjające budowaniu otwartości i aktywnego uczestnictwa młodzieży w życiu demokratycznym. Wspólne doświadczenia podczas realizacji wymiany nie tylko wzbogaciły uczestników o nowe kompetencje, ale także stworzyły przestrzeń do dialogu międzykulturowego, integracji, wzajemnego zrozumienia i budowania świadomości europejskiej - wyjaśnia Małgorzata Zając, specjalista ds. programów.Świat poznajemy wieloma zmysłamiPodczas siedmiodniowego spotkania uczestnicy projektu przeprowadzili gry i zabawy integracyjne, zapoznali się z wioską ginących zawodów w Roskoszy, brali udział w animacjach sportowo-rekreacyjnych, poznawali kreatywne formy spędzania czasu wolnego uczestnicząc w rozgrywkach Archery Tag. Wieczorami każdy kraj organizował wieczorek międzykulturowy, podczas którego prezentowano kulturę, historię i geografię swojego kraju, stroje, zabawy narodowe oraz kulinarne specjały.- Program projektu oparty był na założeniu, iż świat poznajemy nie tylko oczami, ale wszystkimi zmysłami i dopiero połączenie zmysłowej uważności z refleksją krytyczną daje nam szansę na rzeczywiste zrozumienie rzeczywistości. Podczas zajęć z psychologiem i terapeutą integracji sensorycznej uczestnicy uczyli się sztuki krytycznego myślenia oraz zgłębiali rolę zmysłów w poznawaniu rzeczywistości, odkrywali jak zmysły kształtują poznanie świata a także jak można wykorzystać je w refleksyjny i twórczy sposób. Zajęcia pozwoliły zrozumieć młodzieży, iż pomimo, iż zmysły i krytyczne myślenie wydają się dotyczyć różnych sfer, ponieważ jedne związane są z percepcją, drugie z analizą i oceną, to w rzeczywistości zmysły są punktem wyjścia dla krytycznego myślenia, a między nimi istnieje bardzo istotna relacja - opowiada Małgorzata Zając.Młodzież została podzielona na mieszane narodowościowo grupy i w takim składzie pracowała przy ważniejszych zagadnieniach projektu. Ogłoszono również konkurs fotograficzny, która grupa wykona najzabawniejsze i najciekawsze zdjęcie prezentujące siebie przy wspólnej pracy. Młodzież poważnie potraktowała wyzwanie i wybór najlepszych zdjęć zdecydowanie nie był łatwy. Wiele uwagi podczas realizacji projektu poświęcono rozwijaniu odporności na dezinformację, fake newsy i manipulacje medialne. Uczestnicy uczyli się kwestionować automatyczne wnioski, analizować źródła informacji oraz uważnie obserwować otoczenie – zarówno zewnętrzne, jak i własne reakcje. Praktyczny charakter zajęć sprawił, iż młodzież zrozumiała, iż osoby z rozwiniętym myśleniem krytycznym, poprzez zdolność do oceny informacji, są mniej podatne na manipulację, propagandę i demagogię.Zajęcia praktyczne istotną częścią projektu były aktywności praktyczne, które pozwoliły młodzieży doświadczać i rozumieć świat w sposób bezpośredni i wielozmysłowy – ćwiczenie krytycznego myślenia w terenie i spacer sensoryczny po mieście, zajęcia garncarskie jako doświadczenie zmysłowe angażujące dotyk, wzrok i zapach bądź spływ kajakowy malowniczą rzeką Bug jako pobudzenie zmysłów, ćwiczenie uważności i doświadczenie pełnej harmonii z otaczającym światemPełen niesamowitych doznań był wyjazd do Warszawy, podczas którego młodzież podążała szlakiem zmysłów, ucząc się świadomie poznawać świat. Wizyta w Centrum Nauki Kopernik pozwoliła uczestnikom doświadczyć, jak zmysły wpływają na odbiór rzeczywistości i jak ważna jest refleksja oraz krytyczne myślenie przy interpretowaniu świata. Poprzez interaktywne eksperymenty młodzież mogła przekonać się, iż to, co czujemy lub widzimy, nie zawsze oddaje prawdę a świadome poznawanie wymaga uważności, samodzielnego myślenia i kwestionowania pozorów. Równie interesujące i zaskakujące, w kontekście tematu projektu, było zwiedzanie Fabryki Czekolady E. Wedel, które przekształciło się w laboratorium angażujące wszystkie zmysły. Największe wrażenie na uczestników wywarła Niewidzialna Wystawa, która zabrała młodzież w wyjątkową, interaktywną podróż w świat całkowitej ciemności, podczas której uczestnicy mogli doświadczyć jak radzić sobie w codziennych sytuacjach bez pomocy wzroku wytężając zmysł słuchu, dotyku i węchu.Debata oksfordzka Zwieńczeniem i głównym rezultatem projektu była debata oksfordzka z tezą „Zmysły nas oszukują i mogą wprowadzać w błąd” stanowiąca praktyczne podsumowanie zdobytej wiedzy i umiejętności. Uczestnicy wykazali się nie tylko znajomością tematu, ale też kulturą dyskusji, logicznym argumentowaniem i otwartością na różne punkty widzenia dowodząc, iż młodzi ludzie potrafią rozmawiać z szacunkiem i pasją. Na uroczystej kolacji podsumowującej wymianę wręczono uczestnikom projektu certyfikaty poświadczające udział w projekcie oraz nabyte kompetencje, a także nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego z wręczeniem nagród.Projekt „Poczuj. Pomyśl. Zrozum. Bo świat to nie tylko to, co widzisz” odbyła się w ramach sektora Młodzież, Akcji 1. Mobilność Edukacyjna Programu Erasmus +, finansowanego ze środków Unii Europejskiej.Ucieczka bez prawa jazdy. 56-latek taranował radiowozy ulicami ParczewaPrognoza pogody na środę. Będzie chłodniejMiliony na opiekę wytchnieniową. Sprawdź, czy ci się należy