„Wsiadam” – aplikacja, która pomaga osobom niewidomym bezpiecznie wsiąść do autobusu

mir.org.pl 18 godzin temu
🔊 Odsłuchaj artykuł

W Zielonej Górze powstał projekt, który może znacząco ułatwić życie osobom niewidomym i słabowidzącym. Aplikacja „Wsiadam”, stworzona przez studentów informatyki Uniwersytetu Zielonogórskiego, ma sprawić, iż korzystanie z miejskiej komunikacji przestanie być wyzwaniem, a stanie się doświadczeniem samodzielnym i bezpiecznym.
– To fantastyczny pomysł. Jestem zbudowany postawą tych młodych ludzi – mówi Dariusz Wojciechowski, prezes zielonogórskiego koła Polskiego Związku Niewidomych i Fundacji Oczywiste. Jak podkreśla, nowe technologie przywracają osobom z niepełnosprawnością wzroku poczucie godności i niezależności. – Najważniejsza jest samodzielność. Dzięki takim rozwiązaniom możemy bez niczyjej pomocy zrobić zakupy, pojechać do lekarza czy załatwić sprawy urzędowe.
Pomysł, który zrodził się z empatii
Autorami aplikacji są Dawid Frontczak, Marcin Tyszer oraz ich opiekun naukowy dr Mateusz Popławski z Instytutu Sterowania i Systemów Informatycznych Uniwersytetu Zielonogórskiego.
– Latem postanowiliśmy zrobić coś dobrego dla innych – opowiada Dawid Frontczak. – Chcieliśmy stworzyć rozwiązanie, które realnie poprawi codzienne życie osób z niepełnosprawnością wzroku.
Studenci przeanalizowali sytuację niewidomego pasażera stojącego na przystanku. Często musi on pytać przypadkowe osoby o numer autobusu lub zgadywać, który pojazd podjechał. „Wsiadam” ma to zmienić – aplikacja pozwoli na zlokalizowanie przystanku, odczytanie rozkładu jazdy i poprowadzi użytkownika prosto do adekwatnego autobusu.
Jak to działa?
Kiedy osoba niewidoma zbliży się do przystanku, jej telefon wibruje, informując o położeniu. W aplikacji można sprawdzić, które autobusy odjeżdżają w danym momencie, a dzięki funkcji głosowej – dowiedzieć się, jak długo trzeba czekać.
Docelowo program ma współpracować z nadajnikami umieszczonymi w pojazdach MZK, co pozwoli aplikacji wskazać użytkownikowi dokładne miejsce wejścia do adekwatnego autobusu.
– telefon jest w tej chwili protezą oczu – podkreśla Dawid Frontczak.
Co więcej, aplikacja poinformuje kierowcę, iż na kolejnym przystanku czeka osoba z niepełnosprawnością, która chce wsiąść do konkretnej linii.
Współpraca z MZK i testy w terenie
Pomysł studentów spotkał się z pozytywnym odzewem ze strony Miejskiego Zakładu Komunikacji.
– Jesteśmy otwarci na każde rozwiązanie, które poprawia dostępność naszych usług – mówi Jacek Newelski, kierownik działu przewozów MZK.
Zespół twórców opracował już lokalizację ponad 300 przystanków w Zielonej Górze, Przylepie i Łężycy. Po fazie testów aplikację przetestują sami niewidomi użytkownicy, a ich sugestie zostaną wykorzystane do udoskonalenia programu. Z czasem z „Wsiadam” będą mogli korzystać także widzący – np. dzieci lub seniorzy.


Źródło: UM Zielona Góra

Idź do oryginalnego materiału