Ilustrowany Kurier Codzienny IKC
9,4 mln obsłużonych pasażerów w ciągu całego 2023 roku – to rekordowy wynik lotniska w Balicach. W przyszłym roku krakowski port lotniczy przekroczy 10 mln pasażerów. Z Balic mamy aż 161 połączeń do 116 miast w 35 krajach. Zaawansowane są przygotowania do kolejnej rozbudowy terminala pasażerskiego. To wielkie sukcesy Krakow Airport. Ale jest też jedna klęska – opóźnienia w przygotowaniach do budowy nowego pasa startowego. I przez cały czas nie wiadomo, kiedy ta inwestycja ruszy z miejsca.
Budowa nowego pasa startowego w Balicach jeszcze przez poprzednie władze Krakow Airport wskazywana była jako priorytetowa inwestycja. I do tej pory nie wiadomo, kiedy ruszy z miejsca. Wprawdzie władze spółki zarządzającej lotniskiem uzyskały decyzję środowiskową, a więc lokalizacyjną dla nowej drogi startów i lądowań dla samolotów, ale decyzja ta została uchylona przez sąd.
Przyczynili się do tego protestujący mieszkańcy okolic lotniska. Nowy pas ma być bowiem nieco odchylony od w tej chwili istniejącego, a tym samym startujące i lądujące samoloty będą bardziej uciążliwe w innych miejscach niż do tej pory. Protestujący wytknęli władzom lotniska błędy w przygotowanej ocenie oddziaływania na środowisko, a sąd uznał, iż te błędy są na tyle istotne, iż decyzja lokalizacyjna nie mogła być wydana.
Przeciwnicy budowy nowego pasa chcą, by remontowany był stary. Władze lotniska nie chcą sie na to zgodzić. Argumentem ma być nie tylko to, iż takie rozwiązanie wymusza zamknięcie lotniska, a to oznacza ogromne straty. Przypominają, iż Balice to także lotnisko wojskowe, a w obecnej sytuacji nie można zablokować możliwości startów i lądowań dla wojska.
W jakim punkcie jesteśmy, jeżeli chodzi o przygotowania do budowy nowego pasa? Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach wciąż nie wydała nowej decyzji środowiskowej (lokalizacyjnej). Wniosek o jej wydanie został złożony we wrześniu 2023 roku. W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim zawieszono postepowanie na pozwolenie na budowę nowego pasa. Będzie ono kontynuowane, gdy RDOŚ wyda decyzję środowiskową
Lotnisko ma za to zgodę na rozbudowę terminala pasażerskiego. To też inwestycja bardzo potrzebna, bo za 20 lat w Balicach będzie konieczność obsłużenia 16 milionów pasażerów, a obecny terminal już ledwo mieści tych, którzy teraz latają z i do Krakowa. Jeszcze w styczniu zostanie ogłoszony przetarg, który wyłoni wykonawcę nowego terminala. Po rozbudowie będzie on dwa raz większy niż obecnie. Warto przypomnieć, iż kiedy ogłaszano konieczność budowy nowego pasa startowego, kończono rozbudowę poprzedniego terminala. Jego kolejna rozbudowa jest już przygotowana, a pas startowy wciąż jest w fazie zatwierdzania jego lokalizacji.
Prezes Krakowa Airport Radosław Włoszek podkreśla, iż zarówno rozbudowa terminala pasażerskiego, jak i budowa nowego pasa startowego, to priorytety inwestycyjne. Kiedy kilka la temu obejmował spółkę zarządzającą portem lotniczym w Balicach, jako jeden z argumentów na konieczność budowy nowego pasa przedstawiał pogarszający się stan techniczny w tej chwili użytkowanej drogi startów i lądowań dla samolotów. Prezes Włoszek nie zdradza, jak długo jeszcze wytrzyma obecny pas. Zwraca uwagę, iż w czasie pandemii koronawirusa, kiedy ruch był mniejszy, udało się na tyle wzmocnić pas startowy, iż wciąż można go bezpiecznie użytkować. Jak długo? Tego nie wiadomo…
Grzegorz Skowron (AI GEG)
Lotnisko Balice w liczbach
9,4 mln – liczba obsłużonych pasażerów w 2023 roku
10,1 mln – planowana liczba pasażerów na rok 2024
18,8 proc. – udział lotniska w Balicach w polskim rynku pasażerskim (dane za I półrocze 2023)
161 – liczba połączeń z lotniska w Balicach
25 – linii oferujących loty z Krakowa
3 mld zł – wartość planowanych inwestycji
0,5 mld zł – Krakow Airport jako pierwszy port lotniczy regionalny w Polsce przekroczył granicę 0,5 mld zł przychodu w ciagu jednego roku