Warszawa stawia na dostępną edukację

razemztoba.pl 1 dzień temu

Już od września stołeczny samorząd wdroży w ponad 20 szkołach nowy projekt przygotowany z myślą o uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Skorzystają z niego też nauczyciele i rodzice. W ofercie warsztaty, szkolenia oraz doposażenie placówek. Wartość programu wyniesie ponad 6,6 mln zł – 50 proc. kwoty pokryją fundusze unijne. Właśnie została podpisana umowa z sejmikiem Mazowsza na dofinansowanie projektu.

Projekt pn. „Dostępna Szkoła – dostosowanie placówek ogólnodostępnych w Warszawie do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)” rozpocznie się 1 września i potrwa do 31 sierpnia 2027 roku.

– Głównym celem projektu jest wyrównywanie szans w dostępie młodych ludzie do edukacji i stworzenie środowiska, w którym wszyscy uczniowie, niezależnie od ich potrzeb, czują się włączeni i wspierani – wyjaśnia Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy, i dodaje: – Dzięki realizacji programu zapewnimy wsparcie łącznie ponad 3 tys. dzieci i młodzieży, w tym blisko 800 ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w 21 ogólnodostępnych szkołach na terenie Warszawy. Z myślą o uczniach i uczennicach będą realizowane warsztaty, zajęcia terapeutyczne i integracyjne. Z kolei dla kadry nauczycielskiej odbędą się szkolenia, a dla rodziców spotkania edukacyjne.

Wsparcie uczniów

Warszawski projekt został opracowany z myślą o dostosowaniu edukacji do potrzeb uczniów m.in. ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnością intelektualną czy słabosłyszących, którzy potrzebują np. specjalistycznych materiałów dydaktycznych czy terapii wspomagających (tj. logopedia czy integracja sensoryczna). Z programu skorzystają przede wszystkim dzieci i młodzież ze szkół ogólnodostępnych, ale również uczniowie ze szkół kształcących w zawodzie.

Oferta dla uczniów przewiduje przez cały okres trwania projektu zajęcia wspierające rozwój i integrację uczniów, w tym warsztaty poświęcone m.in. rozwijaniu empatii czy przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu. Jednym z założeń jest również kooperacja szkół ogólnodostępnych ze szkołami specjalnymi – i to zarówno na zasadzie wymiany doświadczeń, jak również organizacji wspólnych wydarzeń dla uczniów.

Warszawska część programu przewiduje także szkolenia dla kadry nauczycielskiej poświęcone edukacji włączającej, w tym m.in. funkcjonowaniu uczniów z SPE czy indywidualizacji pracy z dzieckiem oraz sytuacjom kryzysowym. Z kolei z myślą o rodzicach planowane są grupy wsparcia, konsultacje indywidualne: z psychologami, pedagogami, terapeutami oraz spotkania informacyjne i edukacyjne z ekspertami.

Dostosowanie placówek

Jak dodaje wiceprezydentka Renata Kaznowska, jednym z elementów warszawskiego projektu jest eliminacja barier architektonicznych i dostosowanie przestrzeni szkolnych do potrzeb uczniów z SPE. Dlatego w wybranych szkołach (13 podstawowych i 8 ponadpodstawowych) przewidziana jest np. instalacja wind, budowa podjazdów, poszerzanie drzwi, dostosowanie toalet oraz lepsze oznaczenie przestrzeni szkolnych.

W planie jest także wyposażenie placówek w specjalistyczne narzędzia i pomoce dydaktyczne. W ramach przewidzianej na każdą placówkę puli środków, szkoły dokonają wyboru pomocy dydaktycznych i wyposażenia, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom. Priorytety zgłaszane przez dyrektorów i nauczycieli to m.in.:

  • specjalistyczne pomoce dydaktyczne: tablice interaktywne, sensoryczne klocki, gry edukacyjne, książki tematyczne i układanki wspierające rozwój poznawczy;
  • zestawy do terapii logopedycznej i integracji sensorycznej, takie jak piłki rehabilitacyjne, masy plastyczne, programy logopedyczne oraz urządzenia wspierające komunikację alternatywną;
  • zestawy do nauki codziennych czynności (np. symulacje kuchenne, elementy do nauki samoobsługi);
  • elementy wspierające relaks i wyciszenie, takie jak budki wyciszające, pufy sensoryczne, koce obciążeniowe, tunele sensoryczne i materace;
  • nowoczesne sprzęty multimedialne: tablety z programami terapeutycznymi, projektory i systemy audio-wizualne;
  • specjalistyczny sprzęt terapeutyczny: urządzenia do terapii SI (huśtawki, hamaki, maglownice), zestawy do terapii światłem i dźwiękiem, a także sprzęty wspomagające rozwój motoryczny(bujaki, piłki sensoryczne).

Doposażenie wspomoże nauczycieli i specjalistów w efektywnym prowadzeniu zajęć, a także zwiększy dostępność placówek dla uczniów z różnorodnymi potrzebami. Realizacja zadania przyczyni się do podniesienia standardu edukacji i terapii uczniów z SPE, zapewniając im warunki do pełniejszego rozwoju integracji społecznej.

Całkowita wartość projektu „Dostępna Szkoła – dostosowanie placówek ogólnodostępnych w Warszawie do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)” to 6 634 217,39 zł, z czego 3 317 108,70 zł to wkład Unii Europejskiej, ponad 1,5 mln to wkład własny m.st. Warszawy. Dodatkowo, blisko 1.9 mln zł stanowi dofinansowanie z budżetu państwa.

UM Warszawa
Idź do oryginalnego materiału