Projekt „The 99 Avenue Sanitary Trunk Bypass” zrealizowano, by przeprowadzić rehabilitację wiekowej kanalizacji liczącej 1,1 km.
Przedsięwzięcie obejmowało budowę nowego kolektora o długości 1,6 km metodą mikrotunelowania. Technika ta umożliwiła precyzyjne drążenie tunelu przy minimalnym zakłóceniu powierzchni terenu. Dużą część prac prowadzono pod North Saskatchewan River Valley, obszaru cennego przyrodniczo i znajdującego się pod ochroną.
Wykorzystano zdalnie sterowaną maszynę drążącą (mTBM) wyposażoną w system płuczkowy, który zarządzał urobkiem i stabilizował tunel. Odcinek liczący 965 m przebiegał pod wrażliwym obszarem MacKinnon Ravine i był najdłuższym pojedynczym mikrotunelowym przewiertem w zachodniej Kanadzie w momencie realizacji.
Projekt podzielono na dwa główne etapy: budowę nowego kolektora obejścia oraz rehabilitację istniejącego kolektora. W pierwszym wydrążono trzy mikrotunele o długościach 965 m, 393 m i 243 m, na głębokości 30 m. W celu zapewnienia dodatkowej ochrony przed korozją zainstalowano w nich żelbetowe rury pokryte polietylenem o wysokiej gęstości (HDPE). Drugi etap, zrealizowano dzięki technologii sliplining z wykorzystaniem rur z polimeru wzmacnianego włóknem szklanym (FRP).
Warunki gruntowe stanowiły jedno z głównych wyzwań projektu. Trasa tunelu przebiegała przez zróżnicowane geologicznie obszary, obejmujące gliniaste osady lodowcowe z domieszką otoczaków, głazów, piasku oraz łupków ilastych. Dodatkowo wysoki poziom wód gruntowych komplikował budowę szybów i samego tunelu. Aby sprostać tym wyzwaniom, zastosowano ściany z pali sekcyjnych do budowy szybów startowych i odbiorczych oraz segmenty z płyt okładzinowych do wykończenia tunelu. Wykonano też kilka studzienek dostępowych rozmieszczonych tak, by ułatwić konserwację i przyszłe połączenia do sieci kanalizacyjnej.
Zadanie zrealizowała firma EPCOR.
Przeczytaj także: Szczecin: wymiana 115-letniej sieci wodociągowej