USA: wirtualna rzeczywistość pomaga kształcić higienistki

dentonet.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: USA: wirtualna rzeczywistość pomaga kształcić higienistki


Community College of Baltimore County (CCBC) jako jedna z pierwszych uczelni w USA wprowadza wirtualną rzeczywistość do kształcenia higienistek stomatologicznych. Nowoczesne laboratorium VR ma zwiększyć umiejętności kliniczne i poprawić pewność siebie studentów, a w dłuższej perspektywie – sprawić, iż wizyty u dentysty będą mniej stresujące także dla pacjentów.

Community College of Baltimore County (CCBC) to publiczna uczelnia społeczna w hrabstwie Baltimore w stanie Maryland (USA). Została założona w 1957 r. – w tej chwili kształci ponad 50 tys. studentów w blisko 300 programach.

Uczelnia przygotowuje się do otwarcia pierwszego w kraju laboratorium wirtualnej rzeczywistości przeznaczonego wyłącznie dla studentów higieny stomatologicznej. To inicjatywa, która – jak podkreślają władze CCBC – może wyznaczyć nowy standard w kształceniu w tym zawodzie w USA.

Bezpieczna nauka procedur klinicznych dzięki VR

Niezmienną podstawą programową kierunków medycznych prowadzonych w School of Health Professions CCBC – nie tylko higieny stomatologicznej, ale także pielęgniarstwa czy fizjoterapii – pozostają m.in. anatomia, biologia i chemia. Nowością jest jednak wykorzystanie VR jako uzupełnienia klasycznych metod edukacji.

W Stanach Zjednoczonych wirtualna rzeczywistość jest już powszechnie stosowana w kształceniu studentów stomatologii, ale nie higieny stomatologicznej – podkreśla dypl. hig. stom. Brionna Watson-Burris, dyrektor programu higieny stomatologicznej w CCBC. – To dla nas prawdziwy kamień milowy.

Dzięki wsparciu finansowemu Delta Dental Foundation uczelnia zakupiła 20 zestawów gogli Meta Quest VR. Oprogramowanie zostało zaadaptowane do amerykańskich standardów higieny stomatologicznej na bazie rozwiązań firmy Gleechi – szwedzkiego lidera w dziedzinie szkoleniowej VR. Technologia VirtualGrasp umożliwia realistyczną interakcję z narzędziami i wirtualnym gabinetem stomatologicznym.

Więcej powtórzeń, mniej ryzyka

We współpracy z lokalnym partnerem technologicznym, program VR został dostosowany do realiów amerykańskich gabinetów stomatologicznych – od adekwatnego systemu miar po ergonomię stanowiska pracy. Studenci mogą ćwiczyć sekwencjonowanie procedur, przygotowanie unitów oraz kontrolę zakażeń w środowisku, które wiernie odwzorowuje rzeczywistość kliniczną.

Celem jest ograniczenie ryzyka w realnych zabiegach poprzez możliwość wielokrotnego powtarzania czynności – znacznie częściej niż podczas ćwiczeń na fantomach. – To przekłada się na zmniejszenie lęku, większą pewność siebie i lepsze efekty zarówno dla studentów, jak i przyszłych pacjentów – zaznacza Watson-Burris.

W planach jest także wdrożenie modułów do nauki znieczuleń miejscowych – jednego z najbardziej wymagających etapów kształcenia. Program higieny stomatologicznej CCBC trwa dwa lata i przygotowuje absolwentów do zdania krajowych egzaminów oraz uzyskania licencji Registered Dental Hygienist w stanie Maryland.

Pionierzy edukacji i różnorodności w zawodzie

CCBC chce być nie tylko liderem technologii, ale także różnorodności w edukacji stomatologicznej. Na studia z higieny jest przyjmowanych 40 osób rocznie, a wskaźnik ukończenia studiów wynosi 55-60%. Watson-Burris stawia sobie za cel zarówno zwiększenie tego wskaźnika, jak i przyciągnięcie bardziej zróżnicowanej grupy studentów. – Chcę, abyśmy kształcili szerokie spektrum klinicystów, którzy będą lepiej odpowiadać na potrzeby pacjentów – podkreśla.

Czy wirtualna rzeczywistość rzeczywiście podniesie kompetencje przyszłych higienistek i sprawi, iż wizyty w gabinecie staną się mniej stresujące dla pacjentów? Odpowiedź na to pytanie przyniosą najbliższe lata – a studenci CCBC będą jednymi z pierwszych, którzy ją współtworzą.

Źródło: https://technical.ly

– Wierzę w to, iż szanse przeniesienia kształcenia higienistek stomatologicznych na poziom uczelni wyższych są realne. Na pewno jednak nie stanie się to w ciągu najbliższych 2-3 lat, bo są do tego potrzebne duże zmiany systemowe – mówi dypl. hig. stom. mgr Karolina Kopciewicz-Kozicka, higienistka stomatologiczna, przewodnicząca Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Higienistek Stomatologicznych (OZZHS).

Idź do oryginalnego materiału