Temat: Uczę się zachować bezpieczeństwo na drodze
Cel główny:
- utrwalenie zasad bezpiecznego przechodzenia przez ulicę
Cele operacyjne – uczeń:
- jest świadomy swojej lewej i prawej strony ciała
- odróżnia kierunek prawy i lewy w odniesieniu do swojej osoby
- wie, jak zachować się korzystając z przejścia dla pieszych
- zna i stosuje się do oznaczeń sygnalizacji świetlnej
- potrafi wykonać zadanie w zespole
Metody:
- aktywnego działania uczniów
- słowne – instruktaż
Formy pracy:
- praca z całą grupą
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
duży arkusz czarnego papieru, biała farba, pędzle, zielona i czerwona obręcz, zielone i czerwone figury geometryczne, materiały obrazkowe (załącznik)
Proponowany przebieg zajęć:
1. Powitanie
Nauczyciel gromadzi uczniów w kręgu, wszyscy rytmicznie maszerują. Na hasło „prawa” uczniowie unoszą w górę prawą rękę, na hasło „lewa” – lewą. Po kilku powtórzeniach chętni uczniowie mogą przejąć rolę nauczyciela.
2. Ćwiczenie: Na prawo – na lewo
Nauczyciel wręcza każdemu uczniowi figury geometryczne w kolorze zielonym i czerwonym. Zadaniem uczniów jest ułożenie figur zielonych po swojej prawej stronie, a figur czerwonych – po lewej.
3. Zadanie praktyczne – konstruujemy przejście dla pieszych
Uczniowie wspólnie malują przejście dla pieszych na kartonie, odkładają gotowy szablon do wyschnięcia.
4. Zabawa: Stój – idź
Uczniowie przypominają znaczenie kolorów sygnalizacji świetlnej. Następnie nauczyciel proponuje zabawę z wykorzystaniem kolorowych obręczy – uczniowie poruszają się swobodnie w wyznaczonym miejscu w sali, zatrzymując się i ruszając zgodnie z obręczami pokazywanymi przez prowadzącego.
5. Przypomnienie zasad przechodzenia przez ulicę
Nauczyciel wspólnie z uczniami przypomina zasady prawidłowego przechodzenia przez ulicę – w tym celu może posłużyć się dołączonymi planszami, układając je w odpowiedniej kolejności.
- Zatrzymaj się przed przejściem dla pieszych.
- Spójrz w lewo, w prawo i znowu w lewo.
- Wejdź na jezdnię tylko wtedy, kiedy droga jest wolna lub nadjeżdżający samochód się zatrzymał.
- Nie wchodź na jezdnię, jeżeli zbliża się do niej karetka pogotowia ratunkowego, policyjny radiowóz lub wóz strażacki.
- Przejdź przez jezdnię szybkim krokiem.
6. Uczniowie kolejno ćwiczą przechodzenie przez ulicę z wykorzystaniem przygotowanej makiety.
7. W kontynuacji zajęć uczniowie ćwiczą przechodzenie przez ulicę z wykorzystaniem sygnalizacji świetlnej – można posłużyć się obręczami, kolorowymi kołami.
8. Dla utrwalenia opracowanych treści uczniowie mogą wykonać makietę ulicy z wykorzystaniem pudełek, klocków, figurek LEGO.
Pobierz plansze – przechodzenie przez ulicę
Bibliografia:
- https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2016/12/scenariusz_1_bezpieczna_droga.pdf, dostęp z dnia 25.08.2023 r.
- https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/28962, dostęp z dnia 23.08.2023 r.
Autor scenariusza oraz plansz: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli