15 września obchodzi się International Dot Day, czyli Międzynarodowy Dzień Kropki. Jest to święto kreatywności, odwagi i zabawy. Uczniowie, nauczyciele, pracownicy instytucji kultury na całym świecie, organizują tego dnia wiele działań, które pomagają dzieciom odkryć talenty, poznać ich mocne strony i je zaprezentować lub po prostu dobrze się bawić. W naszej szkole najmłodsi uczniowie od samego rana cieszą się tym dniem!
Tytuł lekcji: „Tworzymy sztukę w Dniu Kropki”
Cele lekcji:
- Zachęcenie dzieci do wyrażenia siebie przez sztukę.
- Wspieranie rozwoju kreatywności i umiejętności komunikacji.
- Uczenie o różnych formach sztuki i wyrażania siebie.
Materiały:
- Papier w różnych kształtach i rozmiarach.
- Kredki, pastele, farby i pędzle.
- Kawałki kolorowej taśmy.
- Naklejki w kształcie kropek.
- Książka: „Kropka” autorstwa Petera Reynoldsa.
Kroki lekcji:
- Powitanie (5 minut):
Rozpocznij lekcję od serdecznego przywitania uczniów. Powiedz, iż to początek zajęć. Pamiętaj, iż niektórzy uczniowie mogą potrzebować więcej czasu w dostosowanie się do nowego środowiska, dlatego daj im przestrzeń i czas na to. Wyjaśnij o co chodzi w tych zajęciach. - Krótka historia (10 minut):
Przeczytaj lub opowiedz krótką historię „Kropka” autorstwa Petera Reynoldsa. Omów, jak główna bohaterka w książce wykorzystuje swoją kreatywność i odwagę, by wyrazić siebie. - Prezentacja materiałów (5 minut):
Pokaż dzieciom dostępne materiały, takie jak papier, farby, kredki itp. Wyjaśnij, iż mogą użyć tych materiałów, aby stworzyć swoją własną sztukę na Dzień Kropki. - Demonstracja (10 minut):
Przedstaw prosty przykład, jak można zacząć od jednej kropki i rozwijać ją w sztukę. To może być np. tworzenie abstrakcyjnych obrazów, w których kropka jest centralnym elementem. - Tworzenie (20 minut):
Pozwól dzieciom swobodnie eksperymentować z materiałami i tworzyć swoje dzieła. Wspieraj je w trakcie tworzenia, ale zachowuj się w taki sposób, by nie narzucać im zbyt dużego nacisku. - Podsumowanie (10 minut):
Zakończ lekcję, pytając dzieci, jak się czują, tworząc swoje dzieła. Powiedz, iż to już koniec zajęć. Poproś, aby podzieliły się swoimi pracami lub opowiedziały krótko o tym, co stworzyły. - Kończenie (5 minut):
Pożegnaj się z dziećmi, podkreślając ich wysiłki i kreatywność. Daj każdemu uczniowi naklejkę w kształcie kropki jako pamiątkę z Dnia Kropki.
Lekcja ta ma na celu stworzenie przyjaznej i kreatywnej przestrzeni dla dzieci ze spektrum autyzmu, aby mogły wyrazić siebie przez sztukę w sposób dostosowany do ich potrzeb i możliwości. Warto dostosować ją do indywidualnych preferencji i umiejętności uczniów.
źródło: opracowanie własne
Pakiet ciągi logiczne sekwencje rytmy łańcuchy – zajęcia rozwijające dla uczniów ze spektrum autyzmu 10 zł