Głównym celem badania jest określenie poziomu wypalenia zawodowego pracowników aptek (farmaceutów, techników farmaceutycznych oraz pozostałego personelu aptek), a także poziomu kultury bezpieczeństwa pacjenta w polskich aptekach. Uzyskane wyniki mają pozwolić między innymi na zidentyfikowanie obszarów wymagających poprawy w celu minimalizowania ryzyka błędów i poprawy jakości usług farmaceutycznych oraz na wyciagnięcie wniosków naukowych i sformułowanie wynikających z nich rekomendacji w tych obszarach.
Link do formularza badawczego: https://forms.office.com/e/fBUMGRASMG
Jak wygląda badanie?
Wspomniane badanie wykorzystuje narzędzia do pomiaru kultury bezpieczeństwa pacjenta (Community Pharmacy Survey on Patient Safety – CPSOPS) oraz wypalenia zawodowego (Burnout Assessment Tool – BAT). Ponadto w kwestionariuszu ankiety znajdują się pytania metryczkowe oraz dotyczące charakterystyki wykonywanej pracy.
Badany pozostaje anonimowy, a jego odpowiedzi posłużą wyłącznie do celów naukowych. Uzupełnienie kwestionariuszy zajmie ok. 15-20 minut.
- Czytaj również: Rusza ogólnopolskie badanie potrzeb farmaceutów, dotyczące ich roli w terapii ran w ramach kampanii „Rany pod kontrolą”
Odpowiadając na pytania należy odnosić się do apteki, która stanowi główne miejsce pracy – w której osoba badana spędza najwięcej czasu.
Większość pytań wymaga określenia, czy respondent zgadza sie z danym sformułowaniem, czy nie (w 6-stopniowej skali). Niektóre z nich obejmują też częstotliwość działań (nigdy, rzadko, czasami…).
O to pytają w ankiecie
Poniżej podajemy przykładowe pytania lub polecenia, które znajdują się w formularzu badania.
W jakim stopniu zgadzasz się z poniższymi stwierdzeniami?
- Ta apteka jest dobrze zorganizowana (warianty odpowiedzi od „Zdecydowanie się nie zgadzam” do Zdecydowanie się zgadzam”)
- Układ przestrzenny tej apteki sprzyja dobrej organizacji pracy (warianty jak wyżej)
- W przypadku popełnienia błędu pracownicy są traktowani sprawiedliwie
- W tej aptece dobrze zapobiega się błędom
Jak często poniższe stwierdzenia znajdują zastosowanie w odniesieniu do tej apteki?
- Pracownicy tej apteki omawiają występujące błędy (warianty odpowiedzi od „Nigdy” do „Zawsze”)
- Mamy wystarczającą liczbę pracowników, aby poradzić sobie z obciążeniem pracą (warianty jak wyżej)
- Czytaj również: Jest bezpłatne wsparcie psychologiczne dla wszystkich farmaceuty. W tym indywidualne konsultacje
Jak często w tej aptece dokumentowane są (na piśmie lub elektronicznie) następujące rodzaje błędów?
- Błędy, które mogły wyrządzić krzywdę pacjentowi, ale jej nie wyrządziły (warianty odpowiedzi od „Nigdy” do „Zawsze”)
- Błędy, które nie mogły wyrządzić szkody pacjentowi (warianty jak wyżej)
- Błędy, które mogły zaszkodzić pacjentowi, ale zostały skorygowane PRZED wydaniem leku z apteki
Badanie pt. „Wypalenie zawodowe oraz kultura bezpieczeństwa pacjenta w polskich aptekach” prowadzi Szkoła Zdrowia Publicznego Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego we współpracy z Zakładem Ekonomiki Zdrowia i Prawa Medycznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Źródło: DF/ OIA Kraków