Trwa badanie wypalenia zawodowego w polskich aptekach. Wciąż można dołączyć

mgr.farm 3 tygodni temu

Głównym celem badania jest określenie poziomu wypalenia zawodowego pracowników aptek (farmaceutów, techników farmaceutycznych oraz pozostałego personelu aptek), a także poziomu kultury bezpieczeństwa pacjenta w polskich aptekach. Uzyskane wyniki mają pozwolić między innymi na zidentyfikowanie obszarów wymagających poprawy w celu minimalizowania ryzyka błędów i poprawy jakości usług farmaceutycznych oraz na wyciagnięcie wniosków naukowych i sformułowanie wynikających z nich rekomendacji w tych obszarach.

Link do formularza badawczego: https://forms.office.com/e/fBUMGRASMG

Jak wygląda badanie?

Wspomniane badanie wykorzystuje narzędzia do pomiaru kultury bezpieczeństwa pacjenta (Community Pharmacy Survey on Patient Safety – CPSOPS) oraz wypalenia zawodowego (Burnout Assessment Tool – BAT). Ponadto w kwestionariuszu ankiety znajdują się pytania metryczkowe oraz dotyczące charakterystyki wykonywanej pracy.

Badany pozostaje anonimowy, a jego odpowiedzi posłużą wyłącznie do celów naukowych. Uzupełnienie kwestionariuszy zajmie ok. 15-20 minut.

  • Czytaj również: Rusza ogólnopolskie badanie potrzeb farmaceutów, dotyczące ich roli w terapii ran w ramach kampanii „Rany pod kontrolą”

Odpowiadając na pytania należy odnosić się do apteki, która stanowi główne miejsce pracy – w której osoba badana spędza najwięcej czasu.

Większość pytań wymaga określenia, czy respondent zgadza sie z danym sformułowaniem, czy nie (w 6-stopniowej skali). Niektóre z nich obejmują też częstotliwość działań (nigdy, rzadko, czasami…).

O to pytają w ankiecie

Poniżej podajemy przykładowe pytania lub polecenia, które znajdują się w formularzu badania.

W jakim stopniu zgadzasz się z poniższymi stwierdzeniami?

  • Ta apteka jest dobrze zorganizowana (warianty odpowiedzi od „Zdecydowanie się nie zgadzam” do Zdecydowanie się zgadzam”)
  • Układ przestrzenny tej apteki sprzyja dobrej organizacji pracy (warianty jak wyżej)
  • W przypadku popełnienia błędu pracownicy są traktowani sprawiedliwie
  • W tej aptece dobrze zapobiega się błędom

Jak często poniższe stwierdzenia znajdują zastosowanie w odniesieniu do tej apteki?

  • Pracownicy tej apteki omawiają występujące błędy (warianty odpowiedzi od „Nigdy” do „Zawsze”)
  • Mamy wystarczającą liczbę pracowników, aby poradzić sobie z obciążeniem pracą (warianty jak wyżej)
  • Czytaj również: Jest bezpłatne wsparcie psychologiczne dla wszystkich farmaceuty. W tym indywidualne konsultacje

Jak często w tej aptece dokumentowane są (na piśmie lub elektronicznie) następujące rodzaje błędów?

  • Błędy, które mogły wyrządzić krzywdę pacjentowi, ale jej nie wyrządziły (warianty odpowiedzi od „Nigdy” do „Zawsze”)
  • Błędy, które nie mogły wyrządzić szkody pacjentowi (warianty jak wyżej)
  • Błędy, które mogły zaszkodzić pacjentowi, ale zostały skorygowane PRZED wydaniem leku z apteki

Badanie pt. „Wypalenie zawodowe oraz kultura bezpieczeństwa pacjenta w polskich aptekach” prowadzi Szkoła Zdrowia Publicznego Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego we współpracy z Zakładem Ekonomiki Zdrowia i Prawa Medycznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Źródło: DF/ OIA Kraków

Idź do oryginalnego materiału