Trening Umiejętności Społecznych „Wyrzuty sumienia” – scenariusz zajęć

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 miesiąc temu

Temat: Wyrzuty sumienia.

Grupa:

dzieci 6-letnie

Prowadząca:

Karolina Pawluczyk

Cele ogólne:

  1. Obcowanie z książką i budzenie wyobraźni dziecka.
  2. Dokonywanie oceny zachowania postaci z książki.
  3. Rozpoznawanie i nazywanie stanów emocjonalnych.
  4. Dostrzeganie braku korzyści z okłamywania innych.
  5. Poznawanie sposobów naprawiania kłamstwa.
  6. Zapoznanie się ze znaczeniem słowa: sumienie.
  7. Stymulacja sensoryczna.
  8. Nauka współpracy w małej grupie.

Cele operacyjne – dziecko:

  • nazywa zilustrowaną emocję i stara się dokończyć zdanie
  • słucha opowiadania i aktywnie odpowiada na pytania z nim związane
  • potrafi wyjaśnić, czym jest kłamstwo, podać przykład jego konsekwencji oraz podaje sposoby naprawienia swojego błędu
  • wypowiada się na forum grupy, przedstawiając swój punkt widzenia
  • rozpoznaje sytuacje, w których osoby mogą mieć z różnych przyczyn wyrzuty sumienia
  • zgodnie współpracuje w grupie i indywidualnie wg instrukcji

    Formy pracy:

    • praca grupowa
    • indywidualna

    Środki dydaktyczne:

    • kostka emocji
    • papierowa sylweta Fenka wycięta z kartonu
    • pocięte obrazki
    • paski ze zdaniami
    • pudełko z piłeczkami i kulkami hydrożelowymi
    • książeczka z serii „Przygody Fenka”
    • karta pracy

    Przewidziany czas zajęć:

    30 minut

    Przebieg zajęć:

    1. Zabawa na powitanie z elementem ruchu.

    Nauczyciel: Kto jest w dobrym humorze – niech podskoczy 3 razy.

    Kto dziś umył zęby – wykona 3 obroty wokół siebie.

    Kto dziś był uprzejmy dla innej osoby – niech zrobi 3 pajacyki.

    2. Zabawa z kostką emocji.

    Każde z dzieci losuje kostką emocji. Postacie na kostce przedstawiają mimiką daną emocję. Każda osoba wykonuje 2 rzuty i w zależności od obrazka kończy zdanie, które zaczyna nauczyciel np.:

    • Jestem smutny/a, kiedy…
    • Jestem wesoły/a, kiedy…
    • Boję się…
    • Wstydzę się…
    • Kocham…
    • Złoszczę się, gdy…

    3. Zabawa „Co kryją żółte kulki?”

    Dzieci wyjmują ukryte w „magicznym” pojemniku żółte (największe) kulki z ukrytymi literami (otwierane pojemniczki po Kinder niespodziankach). Następnie układają z liter hasło (temat dnia), które nauczyciel odczytuje dzieciom: SUMIENIE. Wspólnie (z niewielką pomocą nauczyciela) wyjaśniają znaczenie tego słowa.

    4. Bajkoterapia.

    Nauczyciel odczytuje krótkie opowiadanie pt. „Wyrzuty sumienia” (z serii Przygody Fenka). Po jego wysłuchaniu nauczyciel zadaje pytania:

    • Co lubił robić Fenek?
    • Jak nazywała się rybka bohatera, którą bardzo zaniedbał?
    • Jaką karę dostał od mamy Fenek?
    • W jaką grę zagrali Fenek i Maks?
    • Kogo okłamał Fenek i co dokładnie powiedział?
    • Jaka była przyczyna złego humoru chłopca?
    • Czy Fenek przyznał się do kłamstwa?
    • Co ważnego powiedział jemu tata?

    5. Co kryją obrazki?

    Praca indywidualna. Dzieci składają obrazki z mniejszych części w całość. Następnie przedstawiają, co widzą i odpowiadają na pytanie:

    Czy bohater/owie obrazka mógł/mogliby mieć wyrzuty sumienia?

    6. Ocena postaci (praca z całą grupą).

    Dzieci zaznaczają + na dużym szablonie (format A3) okienko przy obrazku, którego bohaterowie mają wyrzuty sumienia.

    Dzieci losują paski ze zdaniami oraz wspólnie dokonują oceny, czy postać w zdaniu może mieć wyrzuty sumienia?

    7. Podsumowanie zajęć – nagroda za aktywność dzieci: naklejki z uśmiechniętą minką.

    Bibliografia:

    M. Gruca, E. Zontek, Wyrzuty sumienia. Emocje 2. Przygody Fenka, Wydawnictwo Edukacyjne Sobik, 2018

    Autorka: Karolina Pawluczyk – Czytelniczka Portalu

    Post Trening Umiejętności Społecznych „Wyrzuty sumienia” – scenariusz zajęć pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

    Idź do oryginalnego materiału