Temat: Wyrzuty sumienia.
Grupa:
dzieci 6-letnie
Prowadząca:
Karolina Pawluczyk
Cele ogólne:
- Obcowanie z książką i budzenie wyobraźni dziecka.
- Dokonywanie oceny zachowania postaci z książki.
- Rozpoznawanie i nazywanie stanów emocjonalnych.
- Dostrzeganie braku korzyści z okłamywania innych.
- Poznawanie sposobów naprawiania kłamstwa.
- Zapoznanie się ze znaczeniem słowa: sumienie.
- Stymulacja sensoryczna.
- Nauka współpracy w małej grupie.
Cele operacyjne – dziecko:
- nazywa zilustrowaną emocję i stara się dokończyć zdanie
- słucha opowiadania i aktywnie odpowiada na pytania z nim związane
- potrafi wyjaśnić, czym jest kłamstwo, podać przykład jego konsekwencji oraz podaje sposoby naprawienia swojego błędu
- wypowiada się na forum grupy, przedstawiając swój punkt widzenia
- rozpoznaje sytuacje, w których osoby mogą mieć z różnych przyczyn wyrzuty sumienia
- zgodnie współpracuje w grupie i indywidualnie wg instrukcji
Formy pracy:
- praca grupowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- kostka emocji
- papierowa sylweta Fenka wycięta z kartonu
- pocięte obrazki
- paski ze zdaniami
- pudełko z piłeczkami i kulkami hydrożelowymi
- książeczka z serii „Przygody Fenka”
- karta pracy
Przewidziany czas zajęć:
30 minut
Przebieg zajęć:
1. Zabawa na powitanie z elementem ruchu.
Nauczyciel: Kto jest w dobrym humorze – niech podskoczy 3 razy.
Kto dziś umył zęby – wykona 3 obroty wokół siebie.
Kto dziś był uprzejmy dla innej osoby – niech zrobi 3 pajacyki.
2. Zabawa z kostką emocji.
Każde z dzieci losuje kostką emocji. Postacie na kostce przedstawiają mimiką daną emocję. Każda osoba wykonuje 2 rzuty i w zależności od obrazka kończy zdanie, które zaczyna nauczyciel np.:
- Jestem smutny/a, kiedy…
- Jestem wesoły/a, kiedy…
- Boję się…
- Wstydzę się…
- Kocham…
- Złoszczę się, gdy…
3. Zabawa „Co kryją żółte kulki?”
Dzieci wyjmują ukryte w „magicznym” pojemniku żółte (największe) kulki z ukrytymi literami (otwierane pojemniczki po Kinder niespodziankach). Następnie układają z liter hasło (temat dnia), które nauczyciel odczytuje dzieciom: SUMIENIE. Wspólnie (z niewielką pomocą nauczyciela) wyjaśniają znaczenie tego słowa.
4. Bajkoterapia.
Nauczyciel odczytuje krótkie opowiadanie pt. „Wyrzuty sumienia” (z serii Przygody Fenka). Po jego wysłuchaniu nauczyciel zadaje pytania:
- Co lubił robić Fenek?
- Jak nazywała się rybka bohatera, którą bardzo zaniedbał?
- Jaką karę dostał od mamy Fenek?
- W jaką grę zagrali Fenek i Maks?
- Kogo okłamał Fenek i co dokładnie powiedział?
- Jaka była przyczyna złego humoru chłopca?
- Czy Fenek przyznał się do kłamstwa?
- Co ważnego powiedział jemu tata?
5. Co kryją obrazki?
Praca indywidualna. Dzieci składają obrazki z mniejszych części w całość. Następnie przedstawiają, co widzą i odpowiadają na pytanie:
Czy bohater/owie obrazka mógł/mogliby mieć wyrzuty sumienia?
6. Ocena postaci (praca z całą grupą).
Dzieci zaznaczają + na dużym szablonie (format A3) okienko przy obrazku, którego bohaterowie mają wyrzuty sumienia.
Dzieci losują paski ze zdaniami oraz wspólnie dokonują oceny, czy postać w zdaniu może mieć wyrzuty sumienia?
7. Podsumowanie zajęć – nagroda za aktywność dzieci: naklejki z uśmiechniętą minką.
Bibliografia:
M. Gruca, E. Zontek, Wyrzuty sumienia. Emocje 2. Przygody Fenka, Wydawnictwo Edukacyjne Sobik, 2018
Autorka: Karolina Pawluczyk – Czytelniczka Portalu
Post Trening Umiejętności Społecznych „Wyrzuty sumienia” – scenariusz zajęć pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.