Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego

pedagogika-specjalna.edu.pl 2 miesięcy temu

Imię i nazwisko nauczyciela: mgr Kinga Dębińska

Placówka: Katolicka Szkoła Podstawowa Caritas Archidiecezji Wrocławskiej im. Ks. Jana Twardowskiego w Kotowicach

Stanowisko: nauczyciel współorganizujący kształcenie

Dyrektor placówki:

Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2022 r.

Termin zakończenia stażu: 01.06.2024 r.

Czas trwania stażu: 1 rok i 9 miesięcy

Opiekun stażu:

Wprowadzenie

Jestem nauczycielem kontraktowym ubiegającym się o stopień awansu nauczyciela mianowanego.

Staż na nauczyciela mianowanego rozpoczęłam 01.09.2022 roku, składając plan rozwoju zawodowego opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 roku, w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczycieli (Dz.U. 2018, poz.1574), ze zmianami z dnia 6 września 2022 roku (Dz.U. 2022, poz.1914). Założeniem planu była jego realizacja w okresie 1 roku i 9 miesięcy od rozpoczęcia.

Niniejsze sprawozdanie jest podsumowaniem moich działań, które realizowałam podczas awansu zawodowego, przedstawia sposób realizacji oraz zawiera informacje o uzyskanych efektach.

§ 7 ust. 2 pkt 1
„Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły”

Współpraca z opiekunem stażu.

  • Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu.
  • Odbyłam rozmowę nt. zasad awansu zawodowego, określiłyśmy także formę naszej współpracy oraz ustaliłyśmy terminy i tematykę zajęć obserwowanych i prowadzonych.
  • Omówiłam z opiekunem stażu przygotowany plan rozwoju zawodowego.
  • Przez cały okres stażu konsultowałam się z opiekunem stażu w sprawach dotyczących realizacji planu rozwoju zawodowego.
  • W maju 2024 roku omówiłam z opiekunem stażu sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.

Efekty:

  • Napisałam i złożyłam we właściwym terminie plan rozwoju zawodowego, który został zaakceptowany przez dyrektora.
  • Doskonaliłam umiejętność korekty własnych działań.
  • Pogłębiłam rozumienie wartości dzielenia się wiedzą i doświadczeniem.

Doskonalenie umiejętności zawodowych w zakresie pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej.

  • W celu doskonalenia pracy własnej oraz podniesienia jakości pracy szkoły, brałam udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, zgodnie z własnymi zainteresowaniami i potrzebami szkoły, a szczególnie dotyczącymi pracy z uczniem z SPE:
    • Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej – GOPS Siechnice
    • Spójrz Inaczej – GOPS Siechnice
    • Unplugged – GOPS Siechnice
    • Tajemnice mózgu dziecka ze spektrum autyzmu – NODN Cognitus
    • Praca z uczniem z SPE – praktyczne rozwiązania, rozpoznawanie potrzeb i możliwości – Akademia Librus
    • Neurodydaktyka a procesy myślowe – ODNSWP
    • Pozytywna dyscyplina – pigułeczka – ODNSWP
    • Wspieranie dzieci w rozwiązywaniu konfliktów metodą NVC – ODNSWP
    • Metody pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu – ODNSWP
    • Zasady pracy z dzieckiem autystycznym w zespole klasowym – ODNSWP
    • Zaburzenia koncentracji cz. 1 i 2 – Akademia Librus
    • Dysleksja kontra dyslekcja – ODNSWP
    • Jak pracować z uczniem z afazją – NODN Cognitus
    • Dziecko z problemami przetwarzania słuchowego w edukacji – Strefa Wsparcia Pedagoga
    • Skuteczne metody nauczania słuchania ze zrozumieniem – DODN
    • Kiedy emocje krzyczą – ODNSWP
    • Uczeń neuroróżnorodny a relacje rówieśnicze – ODNSWP
    • Zachowania niepożądane u uczniów neuroróżnorodnych – ODNSWP
    • Współpraca z rodzicami dzieci podejrzewanych o autyzm i autystycznych – ODNSWP
    • Narzędzia komunikacyjne ułatwiające efektywną współpracę – Akademia Librus
    • Współpraca się opłaca – relacje oparte na zrozumieniu – Akademia Librus
    • Asertywność w pracy nauczyciela – Akademia Librus
    • Jak efektywnie sporządzić IPET i WOPFU dla ucznia z SPE – DODN
    • Ocena efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej w praktyce – DODN
    • Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów z SPE – DODN.
  • Uczestniczyłam w wewnątrzszkolnych szkoleniach:
    • Myślenie Krytyczne
    • Tutoring.
  • Korzystałam z portali, stron internetowych, czasopism dedykowanych nauczycielom, zwłaszcza poświęconym pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, czerpiąc z nich inspiracje do pracy własnej. Szczególnie warte polecenia są: Terapia Specjalna, Szkoła Specjalna, Głos Pedagogiczny, Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli, e-Pedagogika, Neuroróżnorodni.pl, Polski autyzm.pl, Pomocautyzm.org, pomoceTUS – portal dla nauczycieli, Nauczony.pl, psychologia dziecka.pl.
  • Poszerzyłam swoją biblioteczkę przedmiotową o kolejne pozycje:
    • T. Grandin, „Autyzm. Przewodnik”
    • T. Atwood, „Poznajemy uczucia. Poznawczo – behawioralna terapia złości dla osób z zespołem Aspergera”
    • A. Franczyk, K. Krajewska, „Skarbiec nauczyciela terapeuty”
    • M.Celuch, M. Czarnocka, „Nauczyciel wspomagający w szkole, przedszkolu, ośrodku”
    • L. Reddy, „Rozwijanie umiejętności społecznych u dziecka”
    • A. Sadowska – Krajewska, „To nie jest trudne! Ćwiczenia rewalidacyjne w wieku wczesnoszkolnym”
    • A. Paluch, E. Drewniak, „Dziecko afatyczne w szkole i przedszkolu”
    • M. Molicka, „Bajki terapeutyczne”
    • M. Rosenberg, „Porozumienie bez przemocy”
    • E. Baranowska – Jajko, „Arteterapia dla dzieci”
    • L. Bobkowicz, „Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie”.
  • Gromadziłam własną bazę materiałów dydaktycznych.
  • Obserwowałam zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli. Stały się one inspiracją do wdrażania nowych metod do prowadzonych przeze mnie zajęć.
  • Sumiennie prowadziłam dokumentację szkolną – dzienniki zajęć w dzienniku elektronicznym Librus, WOPFU, IPET, plany wsparcia, informacje i opinie o uczniach oraz dokumentację wychowawcy klasy.

Efekty:

  • Wzbogaciłam wiedzę merytoryczną, udoskonalałam warsztat pracy, co przełożyło się na podniesienie jakości pracy szkoły.
  • Aktualizowałam swoją wiedzę, czerpałam inspirację z wymiany cennych doświadczeń z innymi nauczycielami.
  • Spostrzegłam zalety wspólnego analizowania i rozwiązywania problemów organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych występujących w placówce.

Dbanie o estetykę i wyposażenie gabinetu terapeutycznego.

  • Zainicjowałam utworzenie nowego gabinetu terapeutycznego w naszej szkole.
  • Zadbałam o jego estetykę, wyposażenie i funkcjonalność.
  • Stale troszczyłam się o wzbogacanie wyposażenia gabinetu w nowe pomoce terapeutyczne, dydaktyczne, plastyczne.

Efekty:

  • Podniesienie jakości pracy terapeutycznej naszej placówki.
  • Zadbanie o zwiększenie efektywności działań prowadzonych z uczniami ze SPE.

Aktywne uczestnictwo w pracach związanych z realizacją zadań szkoły.

  • Uczestniczyłam w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej, angażując się w prace podczas posiedzeń.
  • Brałam aktywny udział w pracach zespołu tworzącego program wychowawczo – profilaktyczny szkoły, wykorzystując podczas prac wiedzę nabytą w trakcie szkoleń: Profilaktyka przemocy rówieśniczej (Akademia Librus), Program wychowawczo – profilaktyczny w pigułce (Szkolna.24).
  • Uczestniczyłam w szkoleniowych zebraniach Rady Pedagogicznej dla przewodniczących i członków komisji egzaminacyjnych, a następnie pełniłam funkcję przewodniczącej zespołu egzaminacyjnego podczas egzaminów ósmoklasisty.
  • Wypełniałam obowiązki nauczyciela współorganizującego kształcenie, wspomagając w klasie 2 i 3, dwie uczennice z zespołem Aspergera, ucznia z afazją motoryczną i dwoje uczniów zagrożonych dysleksją.
  • Prowadziłam zajęcia rewalidacyjne, dydaktyczno – wyrównawcze oraz TUS.
  • Realizowałam program rekomendowany, kształtujący kompetencje społeczne i emocjonalne uczniów, „Spójrz inaczej”, w klasie 2 i klasie 4.
  • Objęłam opieką tutorską 9 uczniów, realizując założenia tutoringu wychowawczego.
  • Pełniłam funkcję wychowawcy klasy czwartej, podejmując szereg działań opiekuńczych i wychowawczych.
  • Prowadziłam lekcje języka polskiego dla uczniów z Ukrainy, wspierając się wskazówkami metodycznymi i merytorycznymi z odbytych szkoleń:
    • Nauczanie języka polskiego jako obcego – CEO
    • Podstawy języka ukraińskiego dla nauczycieli – ODNSWP
  • Byłam opiekunem Szkolnego Koła Caritas, propagując wśród uczniów idee wolontariatu.
  • Prowadziłam koła zainteresowań:
    • Kodowanie na dywanie – podstawy programowania z wykorzystaniem maty do kodowania,
    • Kółko teatralne klas młodszych, pozwalające na rozwijanie uczniom swoich pasji, dbając, by w zajęciach aktywnie uczestniczyli uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Realizowałam podczas prowadzonych przeze mnie zajęć, projekty edukacyjne:
    • Uczymy Dzieci Programować – ogólnopolski projekt edukacyjny realizowany w ramach koła „Kodowanie na dywanie”,
    • Europe Code Week – międzynarodowy projekt edukacyjny, także realizowany podczas zajęć koła „Kodowanie na dywanie”
    • Kreatywne prace plastyczne – międzynarodowy projekt edukacyjny, realizowany jako element arteterapii, na zajęciach rewalidacyjnych i TUS.
  • Pełniłam obowiązki opiekuna świetlicy w klasach 0 – 4, organizując uczniom w interesujący sposób czas pozalekcyjny.
  • Współorganizowałam wewnątrzszkolne konkursy:
    • Konkurs na najciekawszą gazetkę klasową poświęconą patronowi szkoły, ks. Janowi Twardowskiemu,
    • Konkurs recytatorski poezji ks. Jana Twardowskiego,
    • Konkurs świetlicowy na najciekawszy lampion adwentowy.
  • Pełniłam obowiązki opiekuna wycieczek szkolnych:
    • Ranczo Kaprysek z kl. 2 i 3
    • Muzeum Przyrodnicze we Wrocławiu z kl. 2
    • Park Dinozaurów w Krasiejowie z kl. 2 i 3
    • Kopalnia w Złotym Stoku z kl. 3
    • Arboretum w Wojsławicach ze świetlicą
    • wyjazdy na spektakle teatralne z kl. 2 i 3
    • 3-dniowa wycieczka do Warszawy z kl. 5 i 7
    • 3-dniowa wycieczka do Trójmiasta i Malborka z kl. 8.
  • Tworzyłam oprawę liturgiczną szkolnych uroczystości kościelnych (modlitwy, czytania, śpiew scholki), angażując w przygotowania uczniów z SPE:
    • Msza św. na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego,
    • Środa Popielcowa,
    • szkolne rekolekcje wielkopostne.
  • Reprezentowałam szkołę na uroczystościach kościelnych:
    • imieniny ks. bp Józefa Kupnego
    • jubileusz ks. bp Jacka Kicińskiego
    • jubileusz 50-lecia parafii w Siechnicach.

Efekty:

  • Podejmowane działania, dzięki holistycznemu podejściu, zgodnemu z ideą edukacji włączającej, wsparły proces edukacji i rozwój zainteresowań uczniów, uaktywniły ich, umożliwiając pełny, satysfakcjonujący udział w życiu społeczności szkolnej, nawiązywanie relacji z rówieśnikami, doświadczanie akceptacji i budowanie poczucia własnej wartości.
  • Sumienne wypełnianie obowiązków przyczyniło się do podwyższenia jakości pracy szkoły.

Współpraca przy organizowaniu uroczystości szkolnych.

  • W celu podniesienia jakości własnych działań edukacyjno – terapeutycznych współpracowałam przy organizowaniu uroczystości ogólnoszkolnych i klasowych, w szczególny sposób troszcząc się o aktywny udział w nich uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – przygotowując moich podopiecznych do występów, wspierając i motywując do aktywnego udziału:
    • Bal wszystkich świętych,
    • Mikołajki,
    • Bal karnawałowy,
    • Dzień babci i dziadka,
    • Jubileusz XX-lecia szkoły – przygotowanie poczęstunku i opieka nad zaproszonymi gośćmi,
    • Koncert bożonarodzeniowy – Jasełka (we współpracy z wychowawcą kl. 3), inscenizacja kółka teatralnego „Wigilijna opowieść”,
    • Dzień otwarty szkoły – warsztaty robienia palm wielkanocnych,
    • Piknik Rodzinny – obsług stoiska gastronomicznego,
    • Dzień Dziecka – przedstawienie kółka teatralnego „Rzepka”.

Efekty:

  • Rozwinęłam swoje umiejętności interpersonalne, komunikacyjne i organizatorskie.
  • Włączenie uczniów ze SPE w przygotowanie uroczystości, pozwoliło im na pełny udział w życiu społeczności szkolnej.
  • Realizacja uroczystości i imprez szkolnych przyczyniła się do tworzenia wizerunku szkoły i jej promocji.

Współpraca z rodzicami.

Przez cały okres trwania stażu rozwijałam współpracę z rodzicami, dbałam o dobre relacje, budując atmosferę zaufania i współodpowiedzialności za rozwój, nauczanie, wychowanie i bezpieczeństwo dzieci.

  • Organizowałam i prowadziłam zebrania z rodzicami.
  • Informowałam rodziców na bieżąco o postępach i zachowaniu dzieci.
  • Prowadziłam indywidualne konsultacje związane z trudnościami edukacyjnymi dzieci i metodami pracy wspomagającymi ich rozwój.
  • Omawiałam z rodzicami wyniki WOPFU, przedstawiałam informacje zawarte w IPET.
  • Na wniosek rodziców przygotowywałam opinie i informacje o uczniach dla poradni psychologiczno – pedagogicznej.
  • Wspierałam rodziców w rozwiązywaniu problemów pojawiających się u dzieci.
  • Dzieliłam się z rodzicami swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Efekty:

  • Nawiązałam efektywną współpracę z rodzicami, opartą na wzajemnym zaufaniu i szacunku.
  • Kształtowałam u rodziców poczucie, iż są partnerami w procesie edukacyjno – wychowawczym prowadzonym przez szkołę.
  • Budowałam poczucie więzi rodziców ze szkołą.

Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu w celu doskonalenia własnego warsztatu pracy.

  • Obserwowałam zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu, systematycznie w ciągu całego stażu, zgodnie z ustalonym we wrześniu 2022 roku, harmonogramem.
  • Omawiałam każde obserwowane zajęcia z opiekunem stażu, wyciągając wnioski i czerpiąc inspiracje dla własnego warsztatu pracy, tworzenia nowych pomocy dydaktycznych, stosowania innych sposobów aktywizowania uczniów, wykorzystywania ciekawych form pracy na własnych zajęciach.

Efekty:

  • Mogłam zaobserwować, jakimi metodami posługuje się inny nauczyciel.
  • Miałam możliwość porównania własnych umiejętności z umiejętnościami opiekuna stażu i dokonania autorefleksji.
  • Obserwacje te dostarczyły mi wiele nowych pomysłów na prowadzenie ciekawych zajęć i umożliwiły mi wzbogacenie mojej wiedzy i doświadczenia zawodowego.

Pobierz całe sprawozdanie

Autor: Kinga Dębińska – Czytelniczka Portalu

Post Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału