Imię i nazwisko nauczyciela: mgr Kinga Dębińska
Placówka: Katolicka Szkoła Podstawowa Caritas Archidiecezji Wrocławskiej im. Ks. Jana Twardowskiego w Kotowicach
Stanowisko: nauczyciel współorganizujący kształcenie
Dyrektor placówki:
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2022 r.
Termin zakończenia stażu: 01.06.2024 r.
Czas trwania stażu: 1 rok i 9 miesięcy
Opiekun stażu:
Wprowadzenie
Jestem nauczycielem kontraktowym ubiegającym się o stopień awansu nauczyciela mianowanego.
Staż na nauczyciela mianowanego rozpoczęłam 01.09.2022 roku, składając plan rozwoju zawodowego opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 roku, w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczycieli (Dz.U. 2018, poz.1574), ze zmianami z dnia 6 września 2022 roku (Dz.U. 2022, poz.1914). Założeniem planu była jego realizacja w okresie 1 roku i 9 miesięcy od rozpoczęcia.
Niniejsze sprawozdanie jest podsumowaniem moich działań, które realizowałam podczas awansu zawodowego, przedstawia sposób realizacji oraz zawiera informacje o uzyskanych efektach.
§ 7 ust. 2 pkt 1
„Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły”
Współpraca z opiekunem stażu.
- Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu.
- Odbyłam rozmowę nt. zasad awansu zawodowego, określiłyśmy także formę naszej współpracy oraz ustaliłyśmy terminy i tematykę zajęć obserwowanych i prowadzonych.
- Omówiłam z opiekunem stażu przygotowany plan rozwoju zawodowego.
- Przez cały okres stażu konsultowałam się z opiekunem stażu w sprawach dotyczących realizacji planu rozwoju zawodowego.
- W maju 2024 roku omówiłam z opiekunem stażu sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.
Efekty:
- Napisałam i złożyłam we właściwym terminie plan rozwoju zawodowego, który został zaakceptowany przez dyrektora.
- Doskonaliłam umiejętność korekty własnych działań.
- Pogłębiłam rozumienie wartości dzielenia się wiedzą i doświadczeniem.
Doskonalenie umiejętności zawodowych w zakresie pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej.
- W celu doskonalenia pracy własnej oraz podniesienia jakości pracy szkoły, brałam udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, zgodnie z własnymi zainteresowaniami i potrzebami szkoły, a szczególnie dotyczącymi pracy z uczniem z SPE:
- Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej – GOPS Siechnice
- Spójrz Inaczej – GOPS Siechnice
- Unplugged – GOPS Siechnice
- Tajemnice mózgu dziecka ze spektrum autyzmu – NODN Cognitus
- Praca z uczniem z SPE – praktyczne rozwiązania, rozpoznawanie potrzeb i możliwości – Akademia Librus
- Neurodydaktyka a procesy myślowe – ODNSWP
- Pozytywna dyscyplina – pigułeczka – ODNSWP
- Wspieranie dzieci w rozwiązywaniu konfliktów metodą NVC – ODNSWP
- Metody pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu – ODNSWP
- Zasady pracy z dzieckiem autystycznym w zespole klasowym – ODNSWP
- Zaburzenia koncentracji cz. 1 i 2 – Akademia Librus
- Dysleksja kontra dyslekcja – ODNSWP
- Jak pracować z uczniem z afazją – NODN Cognitus
- Dziecko z problemami przetwarzania słuchowego w edukacji – Strefa Wsparcia Pedagoga
- Skuteczne metody nauczania słuchania ze zrozumieniem – DODN
- Kiedy emocje krzyczą – ODNSWP
- Uczeń neuroróżnorodny a relacje rówieśnicze – ODNSWP
- Zachowania niepożądane u uczniów neuroróżnorodnych – ODNSWP
- Współpraca z rodzicami dzieci podejrzewanych o autyzm i autystycznych – ODNSWP
- Narzędzia komunikacyjne ułatwiające efektywną współpracę – Akademia Librus
- Współpraca się opłaca – relacje oparte na zrozumieniu – Akademia Librus
- Asertywność w pracy nauczyciela – Akademia Librus
- Jak efektywnie sporządzić IPET i WOPFU dla ucznia z SPE – DODN
- Ocena efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej w praktyce – DODN
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów z SPE – DODN.
- Uczestniczyłam w wewnątrzszkolnych szkoleniach:
- Myślenie Krytyczne
- Tutoring.
- Korzystałam z portali, stron internetowych, czasopism dedykowanych nauczycielom, zwłaszcza poświęconym pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, czerpiąc z nich inspiracje do pracy własnej. Szczególnie warte polecenia są: Terapia Specjalna, Szkoła Specjalna, Głos Pedagogiczny, Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli, e-Pedagogika, Neuroróżnorodni.pl, Polski autyzm.pl, Pomocautyzm.org, pomoceTUS – portal dla nauczycieli, Nauczony.pl, psychologia dziecka.pl.
- Poszerzyłam swoją biblioteczkę przedmiotową o kolejne pozycje:
- T. Grandin, „Autyzm. Przewodnik”
- T. Atwood, „Poznajemy uczucia. Poznawczo – behawioralna terapia złości dla osób z zespołem Aspergera”
- A. Franczyk, K. Krajewska, „Skarbiec nauczyciela terapeuty”
- M.Celuch, M. Czarnocka, „Nauczyciel wspomagający w szkole, przedszkolu, ośrodku”
- L. Reddy, „Rozwijanie umiejętności społecznych u dziecka”
- A. Sadowska – Krajewska, „To nie jest trudne! Ćwiczenia rewalidacyjne w wieku wczesnoszkolnym”
- A. Paluch, E. Drewniak, „Dziecko afatyczne w szkole i przedszkolu”
- M. Molicka, „Bajki terapeutyczne”
- M. Rosenberg, „Porozumienie bez przemocy”
- E. Baranowska – Jajko, „Arteterapia dla dzieci”
- L. Bobkowicz, „Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie”.
- Gromadziłam własną bazę materiałów dydaktycznych.
- Obserwowałam zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli. Stały się one inspiracją do wdrażania nowych metod do prowadzonych przeze mnie zajęć.
- Sumiennie prowadziłam dokumentację szkolną – dzienniki zajęć w dzienniku elektronicznym Librus, WOPFU, IPET, plany wsparcia, informacje i opinie o uczniach oraz dokumentację wychowawcy klasy.
Efekty:
- Wzbogaciłam wiedzę merytoryczną, udoskonalałam warsztat pracy, co przełożyło się na podniesienie jakości pracy szkoły.
- Aktualizowałam swoją wiedzę, czerpałam inspirację z wymiany cennych doświadczeń z innymi nauczycielami.
- Spostrzegłam zalety wspólnego analizowania i rozwiązywania problemów organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych występujących w placówce.
Dbanie o estetykę i wyposażenie gabinetu terapeutycznego.
- Zainicjowałam utworzenie nowego gabinetu terapeutycznego w naszej szkole.
- Zadbałam o jego estetykę, wyposażenie i funkcjonalność.
- Stale troszczyłam się o wzbogacanie wyposażenia gabinetu w nowe pomoce terapeutyczne, dydaktyczne, plastyczne.
Efekty:
- Podniesienie jakości pracy terapeutycznej naszej placówki.
- Zadbanie o zwiększenie efektywności działań prowadzonych z uczniami ze SPE.
Aktywne uczestnictwo w pracach związanych z realizacją zadań szkoły.
- Uczestniczyłam w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej, angażując się w prace podczas posiedzeń.
- Brałam aktywny udział w pracach zespołu tworzącego program wychowawczo – profilaktyczny szkoły, wykorzystując podczas prac wiedzę nabytą w trakcie szkoleń: Profilaktyka przemocy rówieśniczej (Akademia Librus), Program wychowawczo – profilaktyczny w pigułce (Szkolna.24).
- Uczestniczyłam w szkoleniowych zebraniach Rady Pedagogicznej dla przewodniczących i członków komisji egzaminacyjnych, a następnie pełniłam funkcję przewodniczącej zespołu egzaminacyjnego podczas egzaminów ósmoklasisty.
- Wypełniałam obowiązki nauczyciela współorganizującego kształcenie, wspomagając w klasie 2 i 3, dwie uczennice z zespołem Aspergera, ucznia z afazją motoryczną i dwoje uczniów zagrożonych dysleksją.
- Prowadziłam zajęcia rewalidacyjne, dydaktyczno – wyrównawcze oraz TUS.
- Realizowałam program rekomendowany, kształtujący kompetencje społeczne i emocjonalne uczniów, „Spójrz inaczej”, w klasie 2 i klasie 4.
- Objęłam opieką tutorską 9 uczniów, realizując założenia tutoringu wychowawczego.
- Pełniłam funkcję wychowawcy klasy czwartej, podejmując szereg działań opiekuńczych i wychowawczych.
- Prowadziłam lekcje języka polskiego dla uczniów z Ukrainy, wspierając się wskazówkami metodycznymi i merytorycznymi z odbytych szkoleń:
- Nauczanie języka polskiego jako obcego – CEO
- Podstawy języka ukraińskiego dla nauczycieli – ODNSWP
- Byłam opiekunem Szkolnego Koła Caritas, propagując wśród uczniów idee wolontariatu.
- Prowadziłam koła zainteresowań:
- Kodowanie na dywanie – podstawy programowania z wykorzystaniem maty do kodowania,
- Kółko teatralne klas młodszych, pozwalające na rozwijanie uczniom swoich pasji, dbając, by w zajęciach aktywnie uczestniczyli uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Realizowałam podczas prowadzonych przeze mnie zajęć, projekty edukacyjne:
- Uczymy Dzieci Programować – ogólnopolski projekt edukacyjny realizowany w ramach koła „Kodowanie na dywanie”,
- Europe Code Week – międzynarodowy projekt edukacyjny, także realizowany podczas zajęć koła „Kodowanie na dywanie”
- Kreatywne prace plastyczne – międzynarodowy projekt edukacyjny, realizowany jako element arteterapii, na zajęciach rewalidacyjnych i TUS.
- Pełniłam obowiązki opiekuna świetlicy w klasach 0 – 4, organizując uczniom w interesujący sposób czas pozalekcyjny.
- Współorganizowałam wewnątrzszkolne konkursy:
- Konkurs na najciekawszą gazetkę klasową poświęconą patronowi szkoły, ks. Janowi Twardowskiemu,
- Konkurs recytatorski poezji ks. Jana Twardowskiego,
- Konkurs świetlicowy na najciekawszy lampion adwentowy.
- Pełniłam obowiązki opiekuna wycieczek szkolnych:
- Ranczo Kaprysek z kl. 2 i 3
- Muzeum Przyrodnicze we Wrocławiu z kl. 2
- Park Dinozaurów w Krasiejowie z kl. 2 i 3
- Kopalnia w Złotym Stoku z kl. 3
- Arboretum w Wojsławicach ze świetlicą
- wyjazdy na spektakle teatralne z kl. 2 i 3
- 3-dniowa wycieczka do Warszawy z kl. 5 i 7
- 3-dniowa wycieczka do Trójmiasta i Malborka z kl. 8.
- Tworzyłam oprawę liturgiczną szkolnych uroczystości kościelnych (modlitwy, czytania, śpiew scholki), angażując w przygotowania uczniów z SPE:
- Msza św. na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego,
- Środa Popielcowa,
- szkolne rekolekcje wielkopostne.
- Reprezentowałam szkołę na uroczystościach kościelnych:
- imieniny ks. bp Józefa Kupnego
- jubileusz ks. bp Jacka Kicińskiego
- jubileusz 50-lecia parafii w Siechnicach.
Efekty:
- Podejmowane działania, dzięki holistycznemu podejściu, zgodnemu z ideą edukacji włączającej, wsparły proces edukacji i rozwój zainteresowań uczniów, uaktywniły ich, umożliwiając pełny, satysfakcjonujący udział w życiu społeczności szkolnej, nawiązywanie relacji z rówieśnikami, doświadczanie akceptacji i budowanie poczucia własnej wartości.
- Sumienne wypełnianie obowiązków przyczyniło się do podwyższenia jakości pracy szkoły.
Współpraca przy organizowaniu uroczystości szkolnych.
- W celu podniesienia jakości własnych działań edukacyjno – terapeutycznych współpracowałam przy organizowaniu uroczystości ogólnoszkolnych i klasowych, w szczególny sposób troszcząc się o aktywny udział w nich uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – przygotowując moich podopiecznych do występów, wspierając i motywując do aktywnego udziału:
- Bal wszystkich świętych,
- Mikołajki,
- Bal karnawałowy,
- Dzień babci i dziadka,
- Jubileusz XX-lecia szkoły – przygotowanie poczęstunku i opieka nad zaproszonymi gośćmi,
- Koncert bożonarodzeniowy – Jasełka (we współpracy z wychowawcą kl. 3), inscenizacja kółka teatralnego „Wigilijna opowieść”,
- Dzień otwarty szkoły – warsztaty robienia palm wielkanocnych,
- Piknik Rodzinny – obsług stoiska gastronomicznego,
- Dzień Dziecka – przedstawienie kółka teatralnego „Rzepka”.
Efekty:
- Rozwinęłam swoje umiejętności interpersonalne, komunikacyjne i organizatorskie.
- Włączenie uczniów ze SPE w przygotowanie uroczystości, pozwoliło im na pełny udział w życiu społeczności szkolnej.
- Realizacja uroczystości i imprez szkolnych przyczyniła się do tworzenia wizerunku szkoły i jej promocji.
Współpraca z rodzicami.
Przez cały okres trwania stażu rozwijałam współpracę z rodzicami, dbałam o dobre relacje, budując atmosferę zaufania i współodpowiedzialności za rozwój, nauczanie, wychowanie i bezpieczeństwo dzieci.
- Organizowałam i prowadziłam zebrania z rodzicami.
- Informowałam rodziców na bieżąco o postępach i zachowaniu dzieci.
- Prowadziłam indywidualne konsultacje związane z trudnościami edukacyjnymi dzieci i metodami pracy wspomagającymi ich rozwój.
- Omawiałam z rodzicami wyniki WOPFU, przedstawiałam informacje zawarte w IPET.
- Na wniosek rodziców przygotowywałam opinie i informacje o uczniach dla poradni psychologiczno – pedagogicznej.
- Wspierałam rodziców w rozwiązywaniu problemów pojawiających się u dzieci.
- Dzieliłam się z rodzicami swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Efekty:
- Nawiązałam efektywną współpracę z rodzicami, opartą na wzajemnym zaufaniu i szacunku.
- Kształtowałam u rodziców poczucie, iż są partnerami w procesie edukacyjno – wychowawczym prowadzonym przez szkołę.
- Budowałam poczucie więzi rodziców ze szkołą.
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu w celu doskonalenia własnego warsztatu pracy.
- Obserwowałam zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu, systematycznie w ciągu całego stażu, zgodnie z ustalonym we wrześniu 2022 roku, harmonogramem.
- Omawiałam każde obserwowane zajęcia z opiekunem stażu, wyciągając wnioski i czerpiąc inspiracje dla własnego warsztatu pracy, tworzenia nowych pomocy dydaktycznych, stosowania innych sposobów aktywizowania uczniów, wykorzystywania ciekawych form pracy na własnych zajęciach.
Efekty:
- Mogłam zaobserwować, jakimi metodami posługuje się inny nauczyciel.
- Miałam możliwość porównania własnych umiejętności z umiejętnościami opiekuna stażu i dokonania autorefleksji.
- Obserwacje te dostarczyły mi wiele nowych pomysłów na prowadzenie ciekawych zajęć i umożliwiły mi wzbogacenie mojej wiedzy i doświadczenia zawodowego.
Pobierz całe sprawozdanie
Autor: Kinga Dębińska – Czytelniczka Portalu
Post Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.