Witajcie koleżanki i koledzy po fachu!
Jesteśmy pedagogami specjalnymi z pasją. Na co dzień pracujemy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Borzęciczkach. Kilka miesięcy temu, na stronie Portalu, opowiadałyśmy Wam o naszym debiucie w eTwinningu. Stworzyłyśmy projekt Special Expolding Box. Eksperymenty, doświadczenia, zadania. Projekt okazał się skarbnicą wymiany doświadczeń między nami pedagogami oraz źródłem inspiracji dla uczniów i ich rodziców. Otrzymałyśmy choćby Krajową Odznakę Jakości eTwinning. Dziś przychodzimy do Was z drugim projektem.
Special Sensory Train. Stacja zmysły
Projekt również skierowany jest do dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Został on w pełni zintegrowany z podstawą programową.
Każde dziecko (uczeń), zwłaszcza to ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poznaje świat wieloma zmysłami. Dzięki doświadczaniu wielozmysłowemu dzieci są w stanie poznawać najbliższe otoczenie i wszechstronnie się rozwijać. Naturalną ich cechą jest ciekawość, a także potrzeba działania, zadawania pytań, chęć poznawania otaczającego świata i dowiadywania się nowych, interesujących rzeczy. Realizacja tego nowatorskiego projektu zaspokoi te potrzeby oraz zachęci do myślenia, działania, porównywania, opowiadania, uruchomi wyobraźnię. W każdym miesiącu chcemy wprowadzić elementy integracji między zmysłami, np. podczas pracy z dźwiękiem zwracać uwagę na faktury instrumentów, a przy zapachach łączyć to z degustacją smaków. Dzięki temu dzieci (uczniowie) będą mogły poznawać świat w pełni, rozwijając nie tylko umiejętności sensoryczne, ale także współpracę i kreatywność.
W naszym projekcie „Rozkład Jazdy” będzie symbolizować plan działania, który pozwoli na systematyczną realizację zadań. Wprowadzimy podział projektu na różne etapy (stacje), w których każda stacja reprezentuje konkretne zadanie. Każda „stacja” będzie mieć moment oceny, czy zadania zostały wykonane i czy możemy przejść do kolejnej stacji. Utworzenie grupy projektowej na facebooku zapewni regularne spotkania lub aktualizacje, aby wszyscy członkowie zespołu byli na bieżąco z postępami i ewentualnymi problemami. Jakie konkretne zadania planujecie w ramach poszczególnych stacji? Jakie zmysły będą dominować w danym etapie? To może być temat do dalszej dyskusji i planowania, aby program był jak najbardziej atrakcyjny i efektywny dla dzieci.
Stawiamy w projekcie na polepszenie:
- Umiejętności społecznych: Uczniowie będą mieli okazję do pracy w grupach, co pomoże im rozwijać umiejętności współpracy, komunikacji oraz rozwiązywania konfliktów.
- Kreatywności: Uczestnictwo w różnorodnych zajęciach sensorycznych i artystycznych będzie stymulować kreatywność uczniów oraz rozwijać umiejętności kulinarne.
- Umiejętności technicznych: Dzięki korzystaniu z technologii w ramach projektu eTwinning, uczniowie mogą rozwijać umiejętności związane z obsługą narzędzi cyfrowych i komunikacyjnych.
- Kompetencji językowych: Uczestnictwo w międzynarodowych projektach sprzyja nauce języków obcych, co może poprawić umiejętności komunikacyjne w językach obcych.
- Krytycznego myślenia: Uczniowie będą zmotywowani do analizowania i oceny różnych problemów, co rozwija umiejętność krytycznego myślenia i podejmowania decyzji.
- Budowania więzi i relacji z uczniami szkół partnerskich.
- Umiejętności organizacyjnych: Praca nad projektem pozwala uczniom na rozwijanie umiejętności planowania, zarządzania czasem oraz organizacji pracy.
- Zdobywania wiedzy sensorycznej: Uczniowie będą uczyć się o zmysłach i ich roli w codziennym życiu, co może zwiększyć ich świadomość sensoryczną oraz umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb sensorycznych.
W grudniu sensoryczny pociąg zawita do stacji: Zmysł słuchu. Uczniowie będą tworzyć m.in. instrumenty muzyczne, album kolęd i nagrywać podcasty. Później odwiedzi inne stacje i inne miasta w Polsce i Europie. Gdyby ktoś miał ochotę z nami podróżować, zapraszamy!
Autorki: Hania Szulc i Marta Nowak – Czytelniczki Portalu
Post SPECIAL SENSORY TRAIN. STACJA ZMYSŁY – projekt dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.