„SŁUCHAM, ROZUMIEM, DZIAŁAM” – Program rewalidacyjnych zajęć grupowych

pedagogika-specjalna.edu.pl 5 miesięcy temu

„SŁUCHAM, ROZUMIEM, DZIAŁAM” – Program rewalidacyjnych zajęć grupowych z zakresu rozwijania kompetencji słuchowych i językowych uczniów

Założenia programu:

Program skierowany jest do uczniów klas III–IV szkoły podstawowej, przejawiających trudności w zakresie percepcji słuchowej oraz umiejętności językowych.

Cele główne programu:

  1. Wszechstronny rozwój percepcji słuchowej.
  2. Rozwijanie kompetencji językowych.
  3. Budowanie pozytywnego nastawienia do wysiłku intelektualnego i nauki.
  4. Rozwijanie samodzielności.
  5. Wspieranie uczniów w pokonywaniu trudności edukacyjnych.

Cele szczegółowe:

  1. Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
  2. Rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej.
  3. Kształtowanie słuchu fonematycznego.
  4. Rozwijanie umiejętności wykonywania złożonych poleceń.
  5. Kształtowanie zdolności komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi.
  6. Poszerzanie zasobu słownictwa.
  7. Wdrażanie do werbalizacji swoich myśli i opinii.
  8. Kształtowanie pozytywnej postawy do wypowiedzi ustnych na forum grupy.
  9. Rozwijanie łatwości i płynności wypowiedzi.
  10. Doskonalenie poprawności gramatycznej wypowiedzi ustnych.

Forma pracy:

grupowa i indywidualna

Metody i techniki pracy:

  • elementy Muzykoterapii
  • elementy Treningu słuchowego
  • zabawy słowne i słowno-ruchowe
  • ćwiczenia z wykorzystaniem pseudowyrazów
  • ćwiczenia oparte na słowie i sylabie
  • praca z tekstem
  • zagadki, rebusy, łamigłówki

Materiały dydaktyczne:

  • karty Pracy
  • gry dydaktyczne
  • płyty z muzyką
  • laptop
  • materiały plastyczne

Realizacja programu:

Program realizowany będzie w oparciu o dwa główne cele terapeutyczne, z których każdy podzielony jest na cztery bloki tematyczne. W każdym z nich przedstawiono grupy ćwiczeń, które w formie zindywidualizowanej będą realizowane podczas zajęć. Stopień trudności oraz szczegółowy zakres ćwiczeń będzie ściśle powiązany z możliwościami dzieci oraz ich trudnościami.

I. Ćwiczenia stymulujące rozwój percepcji słuchowej.

Blok 1. Ćwiczenia oparte na dźwiękach i muzyce – ćwiczenia wrażliwości słuchowej, koncentracji na bodźcu słuchowym, różnicowaniu dźwięków, pamięci słuchowej:

  • różnicowanie i zapamiętywanie dźwięków otoczenia;
  • ćwiczenia rytmiczne, odtwarzanie sekwencji rytmicznych;
  • ćwiczenia z wykorzystaniem elementów muzykoterapii.

Blok 2. Gry i zabawy językowe oparte na słowie – ćwiczenia rozwijające zdolność rozumienia komunikatów słownych, zapamiętywania ich oraz działania na ich podstawie:

  • wykonywanie złożonych poleceń;
  • gry dydaktyczne;
  • zagadki, rebusy i łamigłówki słuchowe.

Blok 3. Zabawy słuchowo-ruchowe – ćwiczenia koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej:

  • ćwiczenia ruchowe przy muzyce;
  • podążanie za poleceniami związanymi z orientacją przestrzenną;
  • rysowanie znaków zgodnie z rytmem wiersza.

Blok 4. Zabawy słuchowe oparte na sylabie i głosce. Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny:

  • ćwiczenia oparte na analizie i syntezie sylabowej;
  • różnicowanie głosek brzmieniowo podobnych;
  • kombinatoryka wyrazowa.

II. Ćwiczenia językowe.

Blok 1. Ćwiczenia komunikacyjne:

  • utrwalenie zwrotów językowych, stosowanych z osobami dorosłymi i rówieśnikami;
  • prowadzenie dialogu – ćwiczenia w prowadzeniu rozmów;
  • historyjki obrazkowe – tworzenie dialogów w różnych sytuacjach społecznych.

Blok 2. Bogacenie zasobu słownictwa:

  • rozwijanie różnorodnych problemów i zadań logicznych – krzyżówki, zagadki, łamigłówki;
  • ćwiczenia słownikowe;
  • praca z tekstem.

Blok 3. Doskonalenie poprawności gramatycznej wypowiedzi:

  • ćwiczenia w zakresie konstrukcji złożonych wypowiedzi. Łączenie zdań pojedynczych w zdania złożone;
  • łączenie wyrazów w związki składniowe;
  • ćwiczenia rozwijające poprawność gramatyczną wypowiedzi.

Blok 4. Doskonalenie umiejętności werbalizowania swoich myśli:

  • opowiadanie historyjek obrazkowych;
  • opisywanie ilustracji;
  • parafrazowanie przeczytanego tekstu, udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu;
  • ćwiczenia w czytaniu i pisaniu.

Przewidywane efekty:

  1. Uczeń rozwiązuje słowne zagadki oparte na analizie i syntezie słuchowej.
  2. Uczeń koncentruje uwagę na bodźcach słuchowych (dźwiękowych oraz słownych), zapamiętuje treści postrzegane słuchowo.
  3. Uczeń różnicuje głoski brzmieniowo podobne, prawidłowo zapisuje wyrazy ze słuchu.
  4. Uczeń wykonuje złożone polecenia.
  5. Uczeń komunikuje się werbalnie z rówieśnikami i dorosłymi zgodnie z przyjętymi normami społecznymi.
  6. Uczeń prezentuje zasób słownictwa odpowiedni do jego wieku.
  7. Uczeń werbalizuje swoje myśli i opinie.
  8. Uczeń wypowiada się na forum grupy.
  9. Uczeń z łatwością wypowiada się na wskazany temat.
  10. Uczeń wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym.

Ewaluacja programu:

Ewaluacja programu dokonywana będzie systematycznie na podstawie obserwacji dzieci i ich aktywności w trakcie zajęć oraz w oparciu o analizę wyników autorskiego testu umiejętności. W celu określenia stanu początkowego uczniowie zostaną poproszeni o wykonanie kilku ćwiczeń związanych z rozwojem funkcji słuchowych i językowych zgodnie z załącznikiem nr 1. Po zakończeniu programu uczniowie wykonają ponownie te same ćwiczenia. Każde z zadań zostanie poddane indywidualnej analizie jakościowej i opisane na karcie dziecka (załącznik nr 2).

Pobierz załączniki

Bibliografia:

  1. E. Szymankiewicz, „Dyslektyczne ucho. Zbiór ćwiczeń stymulujących percepcję słuchową nie tylko dla uczniów z dysleksją”, Gdańsk 2013 r.
  2. J. Graban, R. Sprawka, „Trening słuchu. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową u dzieci”, Gdańsk 2015 r.
  3. A. Szczepańska, „Detektyw słuchowy. Ćwiczenia językowo-słuchowe”, Gdańsk 2013 r.
  4. A. Wypych, „Rozwój werbalny dziecka”, Gdańsk 2008 r.
  5. M. Wiśniewska, „Ćwiczenia językowe. Propozycje zadań dla dzieci i dorosłych z zaburzeniami komunikacji językowej”, Gdańsk 2016 r.

Program rewalidacyjnych zajęć grupowych opracowała: Dominika Jakubiak – Czytelniczka Portalu

Post „SŁUCHAM, ROZUMIEM, DZIAŁAM” – Program rewalidacyjnych zajęć grupowych pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału