Seniorzy z SIW. Zaproszenie na spotkania z prawnikiem i psychologiem

lubiehrubie.pl 4 godzin temu

Stowarzyszenie Inicjatyw Wschodnich w Hrubieszowie i Grupa Wsparcia dla Seniorów zapraszają osoby w wieku 60+ na spotkania z psychologiem i prawnikiem w ramach projektu pn: „Seniorzy z SIW. Edycja 2024”, na których porozmawiamy o komunikacji, manipulacji czy o prawach obywatela. Na spotkaniach dowiesz się np. czym jest informacja publiczna.

Co to jest informacja publiczna?

Informacja publiczna to wszystko, co dotyczy władzy publicznej, działalności jej organów oraz osób pełniących funkcje publiczne, a także informacje związane z wydatkowaniem funduszy publicznych i realizacją zadań publicznych np. przez spółki komunalne, szkoły, organizacje pozarządowe itd.

Prawo dostępu do informacji publicznej przysługuje „każdemu”, co oznacza, iż np. nie tylko mieszkańcy danej gminy mogą wystąpić o konkretne informacje dotyczące inwestycji realizowanych przez gminę, ale mogą to być również mieszkańcy innych miejscowości, czy wręcz innych krajów. Ustawodawca użył słowa „każdy” gdyż dostęp do informacji jest prawem człowieka i tylko w wyjątkowych przypadkach prawo takie może zostać ograniczone.

Procedura dotycząca dostępu do informacji publicznej jest prosa. Wniosek można złożyć:

  • e-mailem,
  • pocztą tradycyjną,
  • za pomocą elektronicznego formularza,
  • faksem,
  • osobiście w urzędzie na piśmie albo ustnie.

Jednym słowem może mieć on dowolną formę. Musi jednak zawierać niezbędne dane – o co wnioskujemy i jak ma być udostępniona informacja np. na e-mail czy przesłana na adres miejsca zamieszkania czy odbierzemy ją osobiście. To, o czym warto pamiętać to, także wskazanie, iż wnioskujemy o informację publiczną.

Ważne, aby wniosek składać do właściwej instytucji, ponieważ na urzędzie nie ciąży obowiązek przekazania go do odpowiedniego adresata. jeżeli napiszemy do starosty, a adresatem wniosku powinien być wójt – starosta nie ma obowiązku przekazać go wójtowi.

Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonej we wniosku, podmiot obowiązany do udostępnienia powiadamia pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być udostępniona niezwłocznie.

Urząd jest obowiązany do udostępnienia żądanej informacji bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. o ile urząd nie odpowie na wniosek, możemy złożyć skargę na bezczynność.

Termin udostępnienia informacji może zostać przedłużony do 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Jednak organ musi o tym poinformować nas w ciągu 14 dni i uzasadnić, podając obiektywny powód przedłużenia terminu. Jednak takim powodem nie będzie na przykład urlop urzędnika, ale konieczność zgromadzenia potrzebnych materiałów już tak.

Więcej opowiemy na spotkaniach, na które serdecznie zapraszamy.

ZAPISY:

telefonicznie pod numerem + 48 605085714

albo

email: [email protected]

Stowarzyszenie Inicjatyw Wschodnich w Hrubieszowie

www.stowarzyszeniesiw.pl


Artykuł sponsorowany – tekst, grafika mat. partnera

Idź do oryginalnego materiału