Temat: Metoda 6 klocków w doskonaleniu motoryki małej. Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koordynacji ręka – oko.
Data:
18.10.2023 r.
Prowadząca:
Czas trwania:
30 minut
Cele ogólne:
- rozwijanie kompetencji społecznych – umiejętności współpracy i wykonywania zadań pod dyktando
- rozwijanie uwagi i pamięci jako procesów poznawczych stanowiących podstawę uczenia się
- kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie
Cele rewalidacyjne:
- kształtowanie adekwatnych zachowań
- rozwijanie adekwatnego reagowania na polecenia
- kształtowanie umiejętności doprowadzania pracy do końca
- wydłużanie czasu koncentracji uwagi
- usprawnianie motoryki małej, percepcji wzrokowej
- zwiększanie motywacji do pracy
- rozwijanie umiejętności porządkowania
Metody pracy:
- metoda behawioralna (wykorzystanie planu behawioralnego; pozytywnych wzmocnień)
- słowna: rozmowa, pogadanka
- czynna: zadań stawianych dziecku; zabawa dydaktyczna; gra; elementy metody SI
- oglądowa: obserwacja, pokaz
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
klocki lego, samochód, pudełko, misiu, piłka
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie z dzieckiem w różny sposób (poprzez podanie dłoni, przybicie piątki, klaśnięcie oburącz itp.). Zadanie pytania, jak się dzisiaj czuje? Wskazanie odpowiedniego emotikona (uśmiechniętego/smutnego).
2. Przedstawienie planu zajęć z wykorzystaniem tablicy przypominającej ustalenie nagrody na zakończenie.
3. Miłe słowa – zabawa integracyjna wzmacniająca pozytywne relacje.
„Witaj Michałku, jak się masz…” – zachęcanie chłopca do wspólnego śpiewania i pokazywania piosenki na powitanie.
4. Jaka zabawka jest w pudełku?
Rozpoznawanie zabawek dzięki dotyku (zachęcanie chłopca do podjęcia aktywności, stosowanie symboli przypominających siad skrzyżny, podnoszenie ręki do odpowiedzi, wzmocnienia pozytywne).
5. „Kolorowe klocki” – zabawa dydaktyczna rozwijająca spostrzegawczość, koncentrację uwagi i sprawność manualną.
Nauczyciel tłumaczy dziecku zabawę. Będziemy budować wieżę z klocków, ale na początku musimy załadować klocki na auto i przewieźć klocki ciężarówką na plac budowy. Zadaniem dziecka będzie przenoszenie klocków wg wskazówek nauczyciela, np. wybierz czerwony klocek i przenieś go małymi dwoma palcami do ciężarówki; wybierz zielony klocek i przenieś go dzięki kciuków do samochodu itd. aż wszystkie klocki zostaną przeniesione.
Następnie nauczyciel tłumaczy, iż będziemy budować 2 wieże z klocków (chłopiec swoją, a nauczyciel swoją), ale na początek należy przewieźć klocki do misia, z którym będzie chłopiec miał za zadanie zbudować wieże. Porównywanie wieży (zwrócenie uwagi na różnice, iż każdy może spostrzegać różne rzeczy inaczej).
6. „Klockowe wzory”.
Zdjęcia różnych budowli z klocków. Zadaniem dziecka będzie odwzorować dokładnie tą samą budowlę.
7. Zakończenie zajęć – zabawa dowolna ulubionymi zabawkami wybranymi przez dziecko.
Autor: Agnieszka Rojczyk – Czytelniczka Portalu
Post Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – Metoda 6 klocków w doskonaleniu motoryki małej pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.