Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – Metoda 6 klocków w doskonaleniu motoryki małej

pedagogika-specjalna.edu.pl 4 miesięcy temu

Temat: Metoda 6 klocków w doskonaleniu motoryki małej. Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koordynacji ręka – oko.

Data:

18.10.2023 r.

Prowadząca:

Czas trwania:

30 minut

Cele ogólne:

  • rozwijanie kompetencji społecznych – umiejętności współpracy i wykonywania zadań pod dyktando
  • rozwijanie uwagi i pamięci jako procesów poznawczych stanowiących podstawę uczenia się
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie

Cele rewalidacyjne:

  • kształtowanie adekwatnych zachowań
  • rozwijanie adekwatnego reagowania na polecenia
  • kształtowanie umiejętności doprowadzania pracy do końca
  • wydłużanie czasu koncentracji uwagi
  • usprawnianie motoryki małej, percepcji wzrokowej
  • zwiększanie motywacji do pracy
  • rozwijanie umiejętności porządkowania

Metody pracy:

  • metoda behawioralna (wykorzystanie planu behawioralnego; pozytywnych wzmocnień)
  • słowna: rozmowa, pogadanka
  • czynna: zadań stawianych dziecku; zabawa dydaktyczna; gra; elementy metody SI
  • oglądowa: obserwacja, pokaz

Formy pracy:

indywidualna

Środki dydaktyczne:

klocki lego, samochód, pudełko, misiu, piłka

Przebieg zajęć:

1. Przywitanie z dzieckiem w różny sposób (poprzez podanie dłoni, przybicie piątki, klaśnięcie oburącz itp.). Zadanie pytania, jak się dzisiaj czuje? Wskazanie odpowiedniego emotikona (uśmiechniętego/smutnego).

2. Przedstawienie planu zajęć z wykorzystaniem tablicy przypominającej ustalenie nagrody na zakończenie.

3. Miłe słowa – zabawa integracyjna wzmacniająca pozytywne relacje.

„Witaj Michałku, jak się masz…” – zachęcanie chłopca do wspólnego śpiewania i pokazywania piosenki na powitanie.

4. Jaka zabawka jest w pudełku?

Rozpoznawanie zabawek dzięki dotyku (zachęcanie chłopca do podjęcia aktywności, stosowanie symboli przypominających siad skrzyżny, podnoszenie ręki do odpowiedzi, wzmocnienia pozytywne).

5. „Kolorowe klocki” – zabawa dydaktyczna rozwijająca spostrzegawczość, koncentrację uwagi i sprawność manualną.

Nauczyciel tłumaczy dziecku zabawę. Będziemy budować wieżę z klocków, ale na początku musimy załadować klocki na auto i przewieźć klocki ciężarówką na plac budowy. Zadaniem dziecka będzie przenoszenie klocków wg wskazówek nauczyciela, np. wybierz czerwony klocek i przenieś go małymi dwoma palcami do ciężarówki; wybierz zielony klocek i przenieś go dzięki kciuków do samochodu itd. aż wszystkie klocki zostaną przeniesione.

Następnie nauczyciel tłumaczy, iż będziemy budować 2 wieże z klocków (chłopiec swoją, a nauczyciel swoją), ale na początek należy przewieźć klocki do misia, z którym będzie chłopiec miał za zadanie zbudować wieże. Porównywanie wieży (zwrócenie uwagi na różnice, iż każdy może spostrzegać różne rzeczy inaczej).

6. „Klockowe wzory”.

Zdjęcia różnych budowli z klocków. Zadaniem dziecka będzie odwzorować dokładnie tą samą budowlę.

7. Zakończenie zajęć – zabawa dowolna ulubionymi zabawkami wybranymi przez dziecko.

Autor: Agnieszka Rojczyk – Czytelniczka Portalu

Post Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – Metoda 6 klocków w doskonaleniu motoryki małej pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału