Scenariusz zajęć na Dzień Babci i Dziadka dla uczniów ze spektrum autyzmu

autyzmwszkole.com 1 dzień temu
Reklamy

Kreatywny scenariusz zajęć na pomagający dzieciom z ASD wyrazić uczucia i rozwijać umiejętności społeczne poprzez tworzenie wyjątkowych prezentów.

Praktyczne pomysły, wskazówki i inspiracje – wszystko w jednym miejscu.

Dlaczego obchodzimy Dzień Babci i Dziadka?

Wprowadzenie do tematu

„Wiecie, iż co roku, w styczniu, obchodzimy wyjątkowe święto – Dzień Babci i Dziadka? To bardzo szczególne dni, bo wtedy możemy podziękować naszym babciom i dziadkom za to, iż są częścią naszego życia. A kto wie, czym zajmują się babcie i dziadkowie?”

(Dzieci odpowiadają. Nauczyciel może pomóc, podpowiadając: „Opiekują się nami, uczą nowych rzeczy, czytają książki, opowiadają historie…”)


Dlaczego to ważne święto?

„Babcie i dziadkowie to osoby, które bardzo nas kochają i zawsze chcą, żebyśmy byli szczęśliwi. Pamiętacie, jak babcia gotowała dla Was coś pysznego? Albo jak dziadek pokazywał Wam swoje ulubione hobby, na przykład jak zrobić coś z drewna, naprawić zabawkę albo grać w gry? Oni uczą nas wielu rzeczy, dzielą się swoimi wspomnieniami i są przy nas, kiedy tego potrzebujemy. To właśnie dlatego obchodzimy ich święto – żeby pokazać, iż my też ich kochamy i doceniamy wszystko, co dla nas robią.”


Historia Dnia Babci i Dziadka

„Czy wiecie, iż Dzień Babci i Dziadka obchodzony jest nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach na świecie? W Polsce Dzień Babci obchodzimy 21 stycznia, a Dzień Dziadka 22 stycznia. To święto powstało wiele lat temu, żebyśmy mogli specjalnie tego dnia podziękować naszym babciom i dziadkom. Każdego roku mamy okazję przygotować dla nich coś wyjątkowego – laurki, prezenty, a przede wszystkim powiedzieć, jak bardzo ich kochamy.”


Zachęcenie dzieci do refleksji

„Spróbujcie przypomnieć sobie coś, co bardzo lubicie robić ze swoją babcią lub dziadkiem. Może to wspólne spacery, oglądanie bajek albo robienie czegoś smacznego w kuchni? Każde z tych wspomnień jest bardzo cenne i warto się nim podzielić. Dziś będziemy przygotowywać wyjątkowe prezenty dla naszych babć i dziadków, żeby pokazać im, jak są dla nas ważni.”


Zachęcenie do aktywnego udziału w zajęciach

„Pamiętajcie, iż najważniejsze w Dniu Babci i Dziadka jest pokazanie, iż ich kochacie. Nie chodzi o drogie prezenty, ale o serce, które wkładamy w to, co robimy. Dlatego dziś razem stworzymy coś, co na pewno sprawi im dużo euforii i pokaże, jak bardzo ich doceniamy.”


Taki wstęp wprowadzi dzieci w temat i pozwoli im lepiej zrozumieć sens obchodzenia Dnia Babci i Dziadka. Dzięki temu zajęcia staną się bardziej osobiste i emocjonalnie angażujące.

Reklamy
eBook Trening Umiejętności Społecznych dla dziecka ze spektrum autyzmu: Praktyczny przewodnik z ćwiczeniami – 17 zł

Tytuł: „Moja Babcia, Mój Dziadek – Razem Tworzymy Wspomnienia”

Grupa docelowa:

Uczniowie ze spektrum autyzmu w wieku 7–12 lat.

Cele zajęć:

  • Rozwijanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych.
  • Budowanie więzi międzypokoleniowych poprzez wspólne działania artystyczne.
  • Rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych.
  • Wzmacnianie pozytywnej samooceny uczniów poprzez udział w działaniach dedykowanych ich bliskim.

Potrzebne materiały:

  • Kolorowy papier, nożyczki, klej, flamastry, kredki.
  • Zdjęcia babć i dziadków (przyniesione przez dzieci wcześniej).
  • Arkusze papieru technicznego (format A3).
  • Małe słoiczki lub pudełeczka.
  • Suszone kwiaty, kolorowe tasiemki.
  • Kartki z pytaniami o babcię i dziadka (np. „Jaki jest ulubiony kolor mojej babci?”, „Co najbardziej lubi robić mój dziadek?”).

Przebieg zajęć

1. Powitanie i wprowadzenie do tematu (10 minut)

  • Nauczyciel opowiada o Dniu Babci i Dziadka, podkreślając, jak istotną rolę odgrywają babcie i dziadkowie w naszym życiu.
  • Krótka rozmowa z uczniami: „Co najbardziej lubicie robić z babcią i dziadkiem?” (można użyć obrazków jako wsparcia wizualnego).

2. Część artystyczna: „Portret Babci i Dziadka” (20 minut)

  • Uczniowie tworzą portrety swoich babć i dziadków na podstawie zdjęć lub z wyobraźni.
  • Wykorzystują różne techniki: kredki, farby, kolaż z wycinanek.
  • Każdy portret zostaje podpisany: „Dla mojej Babci/Dziadka od [imię ucznia]”.

3. Tworzenie prezentu: „Słoik Wspomnień” (30 minut)

  • Każde dziecko otrzymuje mały słoik lub pudełeczko.
  • Uczniowie ozdabiają swoje słoiczki kolorowymi tasiemkami, naklejkami i suszonymi kwiatami.
  • Nauczyciel rozdaje kartki z pytaniami o babcię i dziadka, które dzieci uzupełniają (z pomocą nauczyciela, jeżeli jest to potrzebne).
    Przykładowe pytania:
    • Jakie jest najlepsze wspomnienie związane z babcią?
    • Czego nauczył mnie dziadek?
    • Co lubię robić razem z babcią i dziadkiem?
  • Gotowe kartki z odpowiedziami dzieci wkładają do słoiczków.
Terapia Zajęciowa dla Dzieci ze Spektrum Autyzmu – Kompleksowy Przewodnik dla Rodziców, Nauczycieli i Terapeutów eBook 20 zł

4. Ćwiczenie komunikacyjne: „List do Babci i Dziadka” (15 minut)

  • Uczniowie piszą (lub rysują) krótki list do swoich babć i dziadków. Mogą w nim podziękować za wspólne chwile, wyrazić swoje uczucia lub opisać coś, co razem przeżyli.
  • Nauczyciel wspiera dzieci, podając gotowe zwroty, np. „Kochana Babciu, dziękuję za…”.

5. Wspólne podsumowanie i wręczenie prezentów (15 minut)

  • Nauczyciel pomaga dzieciom zapakować prace w ozdobne torebki lub koperty.
  • Każde dziecko może powiedzieć, co przygotowało i dlaczego chciałoby podarować to swojej babci lub dziadkowi.

Propozycje dostosowania zajęć:

  • Dla dzieci z trudnościami manualnymi: umożliwienie tworzenia prostszych form, np. naklejanie gotowych elementów.
  • Dla dzieci z trudnościami w komunikacji: użycie obrazków symbolizujących babcię i dziadka oraz gotowych kartek z prostymi zdaniami do uzupełnienia.
  • Dla dzieci wrażliwych na hałas: zorganizowanie zajęć w mniejszych grupach, z zachowaniem ciszy i spokoju.
Reklamy
Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu eBook 21 zł

Najczęściej zadawane pytania:

1. Jak pomóc dziecku, które ma trudności z wykonywaniem prac plastycznych?
Zapewnij proste materiały i techniki, takie jak naklejki lub kolorowe szablony, które dziecko może łatwo wykorzystać.

2. Co zrobić, jeżeli dziecko nie ma zdjęcia babci lub dziadka?
Zaproponuj, aby narysowało postać z wyobraźni lub stworzyło portret dowolnej osoby, którą uważa za bliską.

3. Czy takie zajęcia są odpowiednie dla wszystkich dziecka ze spektrum autyzmu?
Tak, pod warunkiem dostosowania tempa pracy i formy zadań do możliwości każdego dziecka.

Jak pomóc dziecku z ASD w rozumieniu i wyrażaniu emocji? Praktyczne scenariusze zajęć dla terapeutów, pedagogów i rodziców eBook 20 zł
Terapia pedagogiczna i psychologiczna Premium
Wczesne Wspomaganie Rozwoju (WWR) Przedszkolaka ze Spektrum Autyzmu eBook 19 zł
Idź do oryginalnego materiału