Dla dzieci przedszkolnych ze spektrum autyzmu
Kreatywne zajęcia na Nowy Rok.
Wstęp do zajęć: Rozmowa o Sylwestrze i Nowym Roku
Nauczyciel zaczyna zajęcia, wprowadzając dzieci w tematykę Sylwestra i Nowego Roku:
„Czy wiecie, co to jest Sylwester? Sylwester to dzień, w którym kończy się stary rok, a zaczyna nowy. Ludzie na całym świecie świętują ten moment w różny sposób. Jednym z najbardziej popularnych zwyczajów są fajerwerki. To takie piękne, kolorowe światełka, które rozbłyskują na niebie. Można je zobaczyć w nocy, kiedy robi się ciemno, i wyglądają jak magiczne obrazy na niebie.
A czy wy kiedyś widzieliście fajerwerki? Jakie kolory wam się najbardziej podobały? Dzisiaj będziemy bawić się w tworzenie naszych własnych fajerwerków – na papierze. Użyjemy farb, brokatu i specjalnych patyczków, żeby stworzyć coś naprawdę pięknego. Gotowi na zabawę?”
Taki wstęp nie tylko wprowadza dzieci w temat, ale także buduje ich ciekawość i motywację do udziału w zajęciach. 😊
Cel zajęć:
- Rozwój motoryki małej poprzez manipulowanie narzędziami plastycznymi.
- Wspieranie kreatywności i wyobraźni.
- Poznawanie nowych faktur i sensorycznych doznań (farby, brokat).
- Wprowadzenie w tematykę Sylwestra i Nowego Roku w przyjazny sposób.
Przygotowanie:
Materiały:
- Czarny papier w formacie A4 lub A3 (imitujący nocne niebo).
- Farby w różnych kolorach (najlepiej akrylowe lub plakatowe).
- Patyczki do uszu.
- Klej w płynie.
- Brokat (różne kolory).
- Miska z wodą i ręczniki papierowe (do czyszczenia rąk).
Przygotowanie przestrzeni:
- Stoliki przykryte folią ochronną.
- Każde dziecko ma swoje stanowisko z materiałami.
- Miejsce do schnięcia prac (np. gazetnik lub suszarka na prace plastyczne).
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie (10 minut):
- Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, czym są fajerwerki i kiedy można je zobaczyć, używając prostych zdań i obrazków (np. pokazując ilustracje fajerwerków lub krótkie wideo bez dźwięku, aby uniknąć nadmiernej stymulacji).
- Rozmowa o Sylwestrze i Nowym Roku: „Sylwester to czas, kiedy świętujemy nadejście Nowego Roku. Wiele osób ogląda kolorowe fajerwerki na niebie.”
- Dzieci mogą opowiedzieć, jakie kolory lubią, nawiązując do kolorów fajerwerków.
2. Przygotowanie do pracy plastycznej (5 minut):
- Nauczyciel pokazuje, jak dzięki patyczków do uszu malować okręgi, kreski i kropki, aby stworzyć kształt fajerwerków.
- Demonstruje, jak używać kleju do przyklejenia brokatu, aby fajerwerki wyglądały jeszcze bardziej kolorowo i błyszcząco.
3. Tworzenie „Kolorowych fajerwerków” (20 minut):
- Malowanie farbami:
- Każde dziecko otrzymuje czarny papier.
- Dzieci maczają patyczki do uszu w farbach i malują na czarnym tle kształty przypominające fajerwerki: okręgi, kreski, kropki.
- Dodawanie brokatu:
- Po nałożeniu farby dzieci mogą posypać wilgotne miejsca brokatem.
- Nauczyciel pomaga w razie potrzeby, kontrolując ilość używanego brokatu.
- Kreatywność:
- Dzieci mogą dowolnie łączyć kolory farb i brokat, tworząc swoje unikalne kompozycje.
4. Sprzątanie i suszenie prac (10 minut):
- Nauczyciel i dzieci wspólnie sprzątają stanowiska pracy.
- Gotowe prace są odkładane w wyznaczone miejsce do wyschnięcia.
5. Podsumowanie (5 minut):
- Wspólne oglądanie prac – nauczyciel/opiekun chwali starania każdego dziecka, podkreślając wyjątkowość ich fajerwerków.
- Nauczyciel zachęca dzieci do opowiedzenia, jakie kolory i efekty najbardziej im się podobały.
Dodatkowe wskazówki:
- Zadbaj o atmosferę: możesz włączyć cichą, relaksującą muzykę bez słów.
- Dostosuj tempo zajęć do potrzeb grupy – dzieci mogą potrzebować więcej czasu w wykonanie pracy lub przerw sensorycznych.
- W razie potrzeby zapewnij alternatywne materiały (np. kredki lub kolorowy papier do wydzieranek) dla dzieci, które mogą nie chcieć pracować z farbami.
Efekty zajęć:
- Dzieci rozwijają zdolności manualne i koordynację ręka-oko.
- Uczą się wyrażać siebie poprzez sztukę.
- Poznają nowe techniki plastyczne oraz tematykę Sylwestra i Nowego Roku.