O co naprawdę chodzi innym ludziom? Rozpoznawanie gier i manipulacji w relacjach

autyzmwszkole.com 5 godzin temu
Reklamy

Dlaczego tak trudno zrozumieć intencje innych ludzi? Czy można nauczyć się rozpoznawać manipulacje i „gry”, które rozgrywają się w codziennych kontaktach — także w szkole? Co o tym mówi psychologia?

Eric Berne, twórca analizy transakcyjnej, zadał sobie te pytania już wiele dekad temu. W swojej kultowej książce „W co grają ludzie” (Games People Play, 1964) opisał nieuświadomione gry psychologiczne, które wpływają na to, jak funkcjonujemy w relacjach. I choć książka powstała w XX wieku, jej aktualność pozostaje zdumiewająca — szczególnie w kontekście edukacji, terapii oraz wsparcia dla osób ze spektrum autyzmu.


Czym są „gry psychologiczne”?

Berne definiuje grę jako powtarzalny wzorzec interakcji międzyludzkiej, który wydaje się logiczny, ale w rzeczywistości prowadzi do emocjonalnego zysku lub strat – zwykle bez pełnej świadomości uczestników.

„Gra to seria ukrytych transakcji, prowadząca do jasno określonego, przewidywalnego rezultatu.” – Eric Berne, „W co grają ludzie”

Brzmi znajomo? Ile razy zdarzyło Ci się pomyśleć: „Dlaczego on znowu tak reaguje?” albo „Znowu wpadłam w tę samą pułapkę w rozmowie”? – to właśnie znak, iż być może uczestniczyliśmy w nieświadomej grze psychologicznej.


Dlaczego osoby ze spektrum autyzmu są szczególnie narażone?

Osoby w spektrum autyzmu często myślą w sposób konkretny, logiczny, bez ukrytych znaczeń. Z jednej strony to ogromna zaleta — z drugiej może prowadzić do trudności w odczytywaniu intencji innych.

„Osoby neuroatypowe mogą nie rozpoznać ironii, aluzji czy podtekstów, które są podstawą gier społecznych. Dlatego stają się łatwym celem manipulacji.” – fragment rozmowy z terapeutką TUS w pracy z młodzieżą ASD

Zrozumienie, czym są gry psychologiczne, to krok w stronę większego bezpieczeństwa i autonomii — nie tylko dla osób w spektrum, ale dla wszystkich, którzy zmagają się z trudnościami w relacjach.


Przykłady gier, które rozgrywają się w szkole i rodzinie

Berne opisał wiele gier, które możemy przełożyć na realia szkoły czy terapii:

  • „Patrz, co przez ciebie zrobiłam” – gra oparta na wywoływaniu poczucia winy. Dziecko może słyszeć: „Gdybyś się nie spóźnił, nie byłoby kłopotu”.
  • „Tak, ale…” – osoba pozornie szuka pomocy, ale każdą propozycję neguje. To częste w rozmowach wychowawczych czy terapeutycznych.
  • „Biedne ja” – gra, w której zyskujemy uwagę i wsparcie, pozostając w roli ofiary.

„Gry te mają wspólną cechę – pozorne zaangażowanie w kontakt, który w rzeczywistości służy utrwaleniu ról: ofiary, prześladowcy lub wybawcy.” – Eric Berne

Reklamy
📘 Jak uczyć uczniów z Zespołem Aspergera o emocjach i relacjach społecznych? eBook 22 zł

Jak rozpoznać, iż jesteśmy w grze?

Oto kilka sygnałów ostrzegawczych:

  • Masz wrażenie, iż coś się „nie zgadza” w rozmowie, ale trudno to nazwać.
  • Czujesz się winny lub odpowiedzialny za emocje drugiej osoby.
  • Schemat się powtarza — z tą samą osobą lub w różnych relacjach.

Warto wtedy zadać sobie pytania:

  • Czy ta rozmowa prowadzi do rozwiązania, czy tylko do napięcia?
  • Czy ktoś próbuje wymusić na mnie reakcję?
  • Czy jestem w roli, która mi nie odpowiada (np. wiecznego ratownika)?

Co możemy z tym zrobić?

1. Świadomość to pierwszy krok.

Im więcej wiemy o grach, tym łatwiej je rozpoznać.

2. Uczmy dzieci i młodzież obserwować emocje i intencje.

W terapii pedagogicznej czy TUS można wprowadzać ćwiczenia typu:

  • „Co tu się naprawdę wydarzyło?” – analiza scenek z podziałem na role.
  • Rozpoznawanie gier z życia codziennego: w klasie, w rodzinie, w mediach.
  • Rola świadomego „odmówienia udziału w grze” – ćwiczenie asertywności.

3. Modelujmy zdrowe relacje.

Zamiast powtarzać utarte schematy, warto uczyć jasnej, otwartej komunikacji bez podtekstów.

„Najzdrowsze relacje to te, w których nie gramy — tylko jesteśmy.” – cytat z praktyki terapeutycznej


Dlaczego to ważne?

Dla uczniów w spektrum autyzmu, z ADHD, z trudnościami emocjonalnymi — gra społeczna bywa niezrozumiałym labiryntem. Pokazując im mechanizmy tych gier, uczymy nie tylko rozpoznawania manipulacji, ale też budowania własnych granic, poczucia wartości i odwagi w relacjach.


Podsumowanie

Książka Erica Berne’a to nie tylko klasyka psychologii. To narzędzie edukacyjne, terapeutyczne i rozwojowe. Dzięki niej uczymy się odróżniać prawdziwą komunikację od gier i manipulacji. A to umiejętność, której potrzebuje każdy – niezależnie od wieku, diagnozy czy doświadczeń.

📘 Jak pomóc dziecku z autyzmem w radzeniu sobie z lękiem? Przewodnik z ćwiczeniami i scenariuszami zajęć eBook 20 zł

O co pytają nauczyciele, terapeuci i rodzice?

Czy rozpoznawania gier społecznych można nauczyć dzieci?
Tak. Poprzez konkretne ćwiczenia, scenki, analizę sytuacji z życia i rozmowy o emocjach.

Czy dzieci w spektrum grają w gry psychologiczne?
Czasem nieświadomie. Ale najczęściej to one są uczestnikami gier dorosłych, których zasad nie rozumieją. Tym bardziej trzeba je wspierać w ich rozpoznawaniu.

Czy analiza transakcyjna sprawdza się w szkole?
Zdecydowanie. Jest prosta, konkretna, a jednocześnie bardzo skuteczna w rozumieniu dynamiki relacji.

Poniżej przedstawiam przykładowy scenariusz zajęć TUS / terapii pedagogicznej inspirowany artykułem „O co naprawdę chodzi innym ludziom? Rozpoznawanie gier i manipulacji w relacjach”, oparty na koncepcji Erica Berne’a. Idealny dla uczniów w spektrum autyzmu, z ADHD lub trudnościami w relacjach.


📘 Scenariusz zajęć TUS: „Nie dam się wciągnąć w grę!” – Rozpoznawanie manipulacji i emocjonalnych gierek

Grupa wiekowa: 10–16 lat
Czas trwania: ok. 45 minut
Cel główny:
Rozpoznawanie gier psychologicznych i manipulacyjnych schematów w codziennych relacjach oraz nauka, jak im przeciwdziałać.


🎯 Cele szczegółowe:

  • Uczeń potrafi rozpoznać, kiedy ktoś stosuje manipulację.
  • Uczeń poznaje pojęcia: gra psychologiczna, manipulacja, rola społeczna.
  • Uczeń ćwiczy komunikację asertywną i odmawianie udziału w grze.
  • Uczeń potrafi opisać swoje emocje w sytuacjach niekomfortowych.

🧩 Materiały:

  • Tablica lub arkusze papieru
  • Karty ról i scenek (do odegrania)
  • Karty emocji i komunikatów
  • Naklejki z napisami: „Ofiara”, „Ratownik”, „Prześladowca”
  • Lekkie rekwizyty (opcjonalnie)

🧠 Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie – Co to znaczy „grać w relacjach”? (10 min)

👉 Prowadzący opowiada prostą historię:

„Wyobraźcie sobie, iż ktoś ciągle mówi: ‘Gdybyś był inny, to nie miałbym problemów.’ Czy to prawda? A może ktoś próbuje wciągnąć cię w grę?”

🗨 Rozmowa kierowana:

  • Co to znaczy grać w relacjach?
  • Czy można powiedzieć coś, co brzmi dobrze, ale ma ukryty cel?
  • Jakie role ludzie mogą odgrywać? (np. ofiary, prześladowcy, ratownicy – odniesienie do trójkąta dramatycznego Karpmana)

🟦 Na tablicy lub kartce: zapisanie słów: Gra – Manipulacja – Rola – Uczucia

Poniżej znajduje się wyjaśnienie dla uczniów w prostym, przystępnym języku, które stanowi element psychoedukacyjny:


🧩 Jakie role ludzie mogą odgrywać? – Trójkąt dramatyczny Karpmana

Czasami, kiedy ludzie się kłócą, obrażają, żalą albo próbują kogoś „ratować na siłę”, wchodzą w coś, co psychologowie nazywają trójkątem dramatycznym.

To tak, jakby w relacji każdy z nas odgrywał pewną rolę — często nieświadomie. Te role to:


🎭 1. Ofiara

To ktoś, kto czuje się słaby, bezradny, mówi:

„To nie moja wina”,
„Nikt mnie nie rozumie”,
„Zawsze mam pecha…”

🔹 Co czuje? – żal, smutek, poczucie niesprawiedliwości
🔹 Czego chce? – uwagi, ratunku, pocieszenia
🔹 Nie bierze odpowiedzialności – chce, żeby inni ją ratowali


⚡ 2. Prześladowca

To osoba, która krytykuje, krzyczy, obwinia, mówi:

„To przez ciebie!”,
„Jesteś beznadziejny!”,
„Sam jesteś sobie winien!”

🔹 Co czuje? – złość, frustrację, potrzebę kontroli
🔹 Czego chce? – pokazać, kto tu rządzi
🔹 Nie słucha drugiej osoby – tylko atakuje


🛟 3. Ratownik

To osoba, która chce wszystko naprawić, często nawet wtedy, gdy nikt o pomoc nie prosi, mówi:

„Zostaw, ja to zrobię za ciebie”,
„Ty biedaku, ja ci pomogę!”

🔹 Co czuje? – potrzebę bycia potrzebnym
🔹 Czego chce? – poczuć się ważny, pomocny
🔹 Nie daje innym uczyć się na błędach


🔁 Co się dzieje w trójkącie?

Czasem ludzie zmieniają role: ofiara nagle staje się prześladowcą, ratownik czuje się wykorzystany i staje się ofiarą… I tak w kółko.


✅ Jak się z tego wyrwać?

  • Naucz się rozpoznawać, kiedy ktoś cię wciąga w rolę.
  • Zamiast ratować, słuchaj i pytaj: „Czego teraz potrzebujesz?”
  • Zamiast atakować, mów o swoich uczuciach: „Zdenerwowało mnie to, co się stało.”
  • Zamiast użalać się, szukaj rozwiązania: „Co mogę zrobić, żeby było lepiej?”

📌 Zapamiętaj: To nie są „złe role” – każdy z nas może w nie czasem wpaść. Ważne, by zauważyć to i wybrać inną drogę – bardziej spokojną, świadomą i szczerą.


2. Ćwiczenie: „Jakie to role?” (10 min)

Uczniowie losują krótkie opisy zachowań:

🔹 „Zawsze się obrażam, kiedy ktoś mnie krytykuje.”
🔹 „Tylko ja mogę ci pomóc. Inni cię nie rozumieją.”
🔹 „To twoja wina, iż się spóźniłem!”
🔹 „Ale ja jestem taki biedny…”

Zadanie:

  • Przeczytaj opis i przyporządkuj rolę: Ofiara, Prześladowca, Ratownik.
  • Jak się może czuć osoba, która „wchodzi w tę grę”?

Opcjonalnie: uczniowie mogą dobrać do ról odpowiednie naklejki.


3. Scenki sytuacyjne: „Stop grze!” (15 min)

Podział na pary lub grupy. Każda dostaje scenkę do odegrania, np.:

🎭 Uczeń A mówi: „I tak nic mi nie pomoże, życie jest bez sensu.”
🎭 Uczeń B ma odpowiedzieć – ale z przerwaniem gry i asertywnością.

Możliwe odpowiedzi:

  • „Widzę, iż jest ci trudno. Ale nie chcę być tylko kimś, kto ciągle cię ratuje.”
  • „Chcesz pogadać szczerze, bez gier?”
  • „Zamiast mówić ‚nie da się’, poszukajmy razem rozwiązania.”

Każda grupa omawia, czy gra została przerwana i jak się czuli uczestnicy.


4. Podsumowanie i praca indywidualna (10 min)

📝 Uczniowie uzupełniają krótką kartę refleksji:

  • W jakich sytuacjach czuję, iż ktoś próbuje mną manipulować?
  • Jakie „gry” najczęściej pojawiają się w moim życiu?
  • Co mogę powiedzieć, żeby nie dać się wciągnąć?

📌 Prowadzący zapisuje na tablicy 3 zdania pomocnicze:

  1. „Nie chcę w to wchodzić.”
  2. „Zależy mi na szczerej rozmowie, bez gierek.”
  3. „To nie jest moja odpowiedzialność.”

✨ Dodatkowe pomysły:

  • Stwórzcie wspólnie plakat „Nie daj się wciągnąć!” z hasłami i przykładami gier.
  • Zaproś uczniów do rysowania komiksu pokazującego grę i sposób jej przerwania.
  • Zastosuj analizę filmowej sceny (np. z bajki lub serialu), gdzie postacie manipulują sobą nawzajem.

📚 Inspiracja teoretyczna:

  • Eric Berne – „W co grają ludzie”
  • Trójkąt dramatyczny Karpmana
  • Koncepcje asertywności i granic emocjonalnych (Jakub Babij, Jesper Juul, Marshall Rosenberg)
  • Artykuły na autyzmwszkole.com, autyzm.life i neuroróżnorodni oraz smart-sens.org

eBook Trening Umiejętności Społecznych dla dziecka ze spektrum autyzmu: Praktyczny przewodnik z ćwiczeniami – 17 zł
eBook: Trening Teorii Umysłu dla dzieci ze spektrum autyzmu 18 zł
Autystyczne zapętlenie myślowe – Jak radzić sobie z kompulsyjnym analizowaniem tych samych kwestii? eBook 22 zł
Terapia pedagogiczna i psychologiczna Premium
Idź do oryginalnego materiału