Załącznik nr 1 do planu pracy dydaktyczno-wychowawczego
na miesiąc październik 2023, grupa 5, rok szkolny 2023/2024
Grupa: 5
Data przeprowadzania zajęć: 04.10.2023 r.
Prowadząca: Olga Januszewska
Cele ogólne:
- Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego
- Rozwijanie inteligencji emocjonalnej
Cele szczegółowe:
- Nauka rozpoznawania i nazywania uczuć
- Akceptowanie własnej emocjonalności
- Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji w sposób akceptowalny społecznie
- Wzbudzenie ciekawości poznawczej związanej z funkcjonowaniem człowieka
- Wdrażanie do zgodnej zabawy i współpracy w grupie
Rodzaj aktywności:
burza mózgów, obserwacja, samodzielne działanie
Formy pracy:
indywidualna, praca z grupą
Środki dydaktyczne:
pluszowy miś, małe lusterko dla wszystkich dziecka, balon lub piłka z narysowanymi buziami w różnych nastrojach, kartki i kredki dla wszystkich dziecka, kosz na śmieci, walizka, ilustracje dzieci w różnych sytuacjach, obrazki przedstawiające różne miny, tablica demonstracyjna
Przebieg zajęć:
- Powitanie, „Jak się czujesz dziś” – określanie nastroju przez dzieci.
- „Podaruj sobie uśmiech” – rozmowa kierowana na temat emocji. Próby odpowiedzi na pytania: Jak wygląda osoba radosna/zła/przestraszona/smutna? Prezentacja emocji przez chętne dzieci. Jaki jesteś, kiedy jesteś radosny? Jak wygląda człowiek, który jest radosny? Jak się zachowuje człowiek, gdy jest zły? Co czujecie/robicie, gdy jesteście smutni? Jak nazywamy te wszystkie uczucia? Czy każdy ma emocje? Czy wszystkie emocje są potrzebne? Wytłumaczenie dzieciom na przykładach, iż wszystkie emocje są ważne i potrzebne.
- „Jestem wesoły – jestem smutny” – zabawa mimiczna z lusterkami, nauczyciel zachęca dzieci do wymyślania własnych minek.
- „Rysujemy swoją złość” – nauczyciel prosi dzieci, by narysowały swoją złość na kartce papieru i prosi, by każde dziecko po kolei opowiedziało o tym oderwanym kawałku „szkodliwej złości”.
- „Walizka i kosz” – zachęcanie dzieci do wyrzucenia swojego kawałka złości do śmieci. Nauczyciel prezentuje na obrazkach pomysły na złość, dzieci odpowiadają, czy zabrałyby je do walizki, czy do kosza.
- „Co to za mina?” – zabawa dydaktyczna, nauczyciel przedstawia dzieciom ilustracje z dziećmi w różnych sytuacjach, o różnym stanie emocjonalnym. Zadaniem dziecka jest dopasowanie emocji do sytuacji na ilustracji i nazwanie jej. Dziecko wybiera emocje i prezentuje ją grupie, zadaniem dzieci jest odgadnąć, o jaką emocje chodzi.
- „Emotka” – praca plastyczna, rozprowadzanie farby po kartce papieru dzięki słomki, przyklejanie oczu, rysowanie buzi powstałemu ludzikowi. Oglądanie powstałych prac.
Autor: Olga Januszewska – Czytelniczka Portalu
Post Scenariusz zajęć dla dzieci w przedszkolu „W krainie emocji” pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.