Scenariusz zajęć dla dzieci w przedszkolu „W krainie emocji”

pedagogika-specjalna.edu.pl 4 tygodni temu

Załącznik nr 1 do planu pracy dydaktyczno-wychowawczego

na miesiąc październik 2023, grupa 5, rok szkolny 2023/2024

Grupa: 5

Data przeprowadzania zajęć: 04.10.2023 r.

Prowadząca: Olga Januszewska

Cele ogólne:

  • Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego
  • Rozwijanie inteligencji emocjonalnej

Cele szczegółowe:

  • Nauka rozpoznawania i nazywania uczuć
  • Akceptowanie własnej emocjonalności
  • Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji w sposób akceptowalny społecznie
  • Wzbudzenie ciekawości poznawczej związanej z funkcjonowaniem człowieka
  • Wdrażanie do zgodnej zabawy i współpracy w grupie

Rodzaj aktywności:

burza mózgów, obserwacja, samodzielne działanie

Formy pracy:

indywidualna, praca z grupą

Środki dydaktyczne:

pluszowy miś, małe lusterko dla wszystkich dziecka, balon lub piłka z narysowanymi buziami w różnych nastrojach, kartki i kredki dla wszystkich dziecka, kosz na śmieci, walizka, ilustracje dzieci w różnych sytuacjach, obrazki przedstawiające różne miny, tablica demonstracyjna

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie, „Jak się czujesz dziś” – określanie nastroju przez dzieci.
  2. „Podaruj sobie uśmiech” – rozmowa kierowana na temat emocji. Próby odpowiedzi na pytania: Jak wygląda osoba radosna/zła/przestraszona/smutna? Prezentacja emocji przez chętne dzieci. Jaki jesteś, kiedy jesteś radosny? Jak wygląda człowiek, który jest radosny? Jak się zachowuje człowiek, gdy jest zły? Co czujecie/robicie, gdy jesteście smutni? Jak nazywamy te wszystkie uczucia? Czy każdy ma emocje? Czy wszystkie emocje są potrzebne? Wytłumaczenie dzieciom na przykładach, iż wszystkie emocje są ważne i potrzebne.
  3. „Jestem wesoły – jestem smutny” – zabawa mimiczna z lusterkami, nauczyciel zachęca dzieci do wymyślania własnych minek.
  4. „Rysujemy swoją złość” – nauczyciel prosi dzieci, by narysowały swoją złość na kartce papieru i prosi, by każde dziecko po kolei opowiedziało o tym oderwanym kawałku „szkodliwej złości”.
  5. „Walizka i kosz” – zachęcanie dzieci do wyrzucenia swojego kawałka złości do śmieci. Nauczyciel prezentuje na obrazkach pomysły na złość, dzieci odpowiadają, czy zabrałyby je do walizki, czy do kosza.
  6. „Co to za mina?” – zabawa dydaktyczna, nauczyciel przedstawia dzieciom ilustracje z dziećmi w różnych sytuacjach, o różnym stanie emocjonalnym. Zadaniem dziecka jest dopasowanie emocji do sytuacji na ilustracji i nazwanie jej. Dziecko wybiera emocje i prezentuje ją grupie, zadaniem dzieci jest odgadnąć, o jaką emocje chodzi.
  7. „Emotka” – praca plastyczna, rozprowadzanie farby po kartce papieru dzięki słomki, przyklejanie oczu, rysowanie buzi powstałemu ludzikowi. Oglądanie powstałych prac.

Autor: Olga Januszewska – Czytelniczka Portalu

Post Scenariusz zajęć dla dzieci w przedszkolu „W krainie emocji” pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału