Ryanair ogłosił wprowadzenie 304 tras z i do Polski w letnim rozkładzie na 2025 rok.
Chodzi o 24 nowe kierunki, takie jak Warszawa-Malaga, Kraków-Marrakesz, Bydgoszcz-Alicante, Gdańsk-Bratysława, Katowice-Bruksela, Poznań-Tel Aviv, czy Rzeszów-Malta.
W 2025 roku linia planuje przewieźć 18,5 miliona pasażerów z i do Polski, co stanowi kontynuację dynamicznego rozwoju na rynku lotniczym.
Michael O’Leary, prezes Ryanaira, zaznaczył, iż rekordowy rozkład lotów na 2025 rok obejmuje popularne kierunki wakacyjne (Walencja, Dubrownik, Malta) oraz połączenia do kluczowych rynków biznesowych w Wielkiej Brytanii, Belgii i Włoszech.
Według O’Leary’ego, rozwój Ryanaira w Polsce jest napędzany przez konkurencyjne opłaty lotniskowe, szczególnie w regionalnych portach lotniczych, które odegrały kluczową rolę w odbudowie rynku po pandemii COVID-19. O’Leary wskazał, iż rok 2024 był rekordowy dla polskich lotnisk, z 20-procentowym wzrostem ruchu w porównaniu do poziomów sprzed pandemii.
Przewoźnik inwestuje w Polsce kwotę 4,4 miliarda dolarów, co umożliwia dalszy rozwój floty oraz zwiększenie liczby tras. W Polsce Ryanair operuje z 13 lotnisk, posiada sześć baz operacyjnych, na których stacjonują 44 samoloty. Linia oczekuje na dostawy 340 samolotów Boeing 737-8200, które mają obniżyć koszty działalności, zwłaszcza poprzez zmniejszenie zużycia paliwa.
O’Leary podkreślił, iż ryzykiem dla dalszego wzrostu mogą być rosnące opłaty za kontrolę ruchu lotniczego (ATC), które w Polsce wzrosły o 60% w porównaniu do 2019 roku, co stawia Polskę na piątym miejscu w UE pod względem kosztów ATC. Prezes Ryanaira zaapelował do polskiego rządu o obniżenie tych opłat, by utrzymać konkurencyjność rynku lotniczego, wspierać rozwój turystyki oraz gospodarki w Polsce.
Ryanair to irlandzki przewoźnik, który operuje w 37 krajach na 235 lotniskach, z czego 95 to bazy linii. Dysponuje flotą około 600 samolotów i ma w planach zamówienie ponad 350 kolejnych maszyn. Celem Ryanaira jest osiągnięcie przewozu 300 milionów pasażerów rocznie do 2034 roku.