Załącznik nr 2 do planu pracy dydaktyczno-wychowawczego
na miesiąc październik 2023, gr 5, rok szkolny 2023/2024
Grupa: 5
Data przeprowadzania zajęć: 11.10.2023 r.
Prowadząca: Olga Januszewska
Cele ogólne:
- Nabywanie kompetencji społecznych
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych
Cele szczegółowe:
- Zachęcanie do współdziałania z dziećmi w zabawie
- Wdrażanie do wyrażania asertywnej odmowy
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania
- Stymulowanie do poszukiwania rozwiązań
Rodzaj aktywności:
aktywizujące, słowne
Formy pracy:
z całą grupą, indywidualna
Środki dydaktyczne:
książka „Kolorowy potwór”, karty z emocjami, kubeczki z postaciami z książki, kolorowe kamyczki, duży plakat z ilustracją chłopca „Jasia”, klocki, auta
Przebieg zajęć:
- Powitanie „Dwie rączki się spotkały”.
- „Kolorowy potwór” – zapoznanie z książką pt. „Kolorowy potwór”, zachęcanie do wypowiedzi dzieci na temat znanych im emocji. Odpowiedzi dzieci na zadane pytania nauczyciela na temat treści z książki.
- „Poukładaj emocje” – klasyfikowanie emocji ze względu na kolor. Nauczyciel prosi dzieci, by posegregowały kamyczki symbolizujące emocje ze względu na kolor. Wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Co nas złości? Co sprawia nam radość? Kiedy się boimy? Jak osiągnąć spokój? Kiedy nasza złość krzywdzi innych? Co niemiłego możemy zrobić innym?
- „Nowy kolega” – eksperyment. Zapoznanie dzieci z „Jasiem” z ilustracji, przedstawienie go. Nauczyciel opowiada dzieciom historię o „niegrzecznym Jasiu”, zachęca dzieci do opowiedzenia, w jaki sposób postąpiliby z Jasiem w przedstawionej sytuacji. Nauczyciel gnie kartkę z Jasiem za każdym razem, gdy ktoś zachowa się w stosunku do kolegi niewłaściwie. Na końcu nauczyciel proponuje dzieciom, by zaprezentowały, co miłego mogą powiedzieć koledze. Wspólnie „prostujemy” Jasia. Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, iż pewne zachowania krzywdzą innych i jak należy się w stosunku do siebie zachowywać. Powieszenie kolegi „Jasia” w widocznym miejscu w sali.
- „Stop. Nie chcę tego!” – zabawa inscenizowana z udziałem dzieci. Nauczyciel zachęca chętne dzieci do wspólnej zabawy klockami. W pewnym momencie nauczyciel zaczyna działać niewłaściwie, przeszkadzając dziecku w zabawie. Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie: Co się stało? Co zrobiły dzieci? A co można zrobić w takiej sytuacji? Wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytania. Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, na czym polega asertywność, prezentując swój sprzeciw. Wszystkie dzieci powtarzają głośno: „Stop. Nie chcę tego!”.
- „Start i stop” – zabawa ruchowa z elementami pobudzenia i hamowania.
- „Mała żabka” – relaksujące ćwiczenia oddechowe do melodii.
Autor: Olga Januszewska – Czytelniczka Portalu
Post Rozwijanie kompetencji społecznych – scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.