2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został ustanowiony w 2007r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z inicjatywy Kataru. Obchody Dnia mają na celu podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu i są również okazją do globalnego politycznego zaangażowania oraz bardziej efektywnej współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie.
Symbolem solidarności z osobami autystycznymi jest kolor niebieski. Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają trudności z funkcjonowaniem w codziennym życiu. Drażni ich hałas, cisza czy choćby materiał, z którego wykonano ubrania. Nie radzą sobie z odczytywaniem emocji innych osób, nie mówią lub mówią dużo. Mocno uzewnętrzniają swoje emocje lub głęboko je skrywają. Nie jest to złe postrzeganie świata. Jest inne i zasługuje na zrozumienie.
Z uwagi na to, iż Dzień Świadomości Autyzmu przypadł w weekend, wydarzenie obchodziliśmy 03 kwietnia, a Ósemka w tym dniu „zaświeciła się na niebiesko”, bo właśnie ten kolor dominował w naszej szkole.
Nauczyciele i uczniowie wzięli udział w warsztatach, które zorganizował zespół w składzie: Jolanta Hołysz, Marta Okopska, Anna Ostrowicz i Leszek Listowski. W tematykę obchodów wprowadziły dzieci filmy: „Świat oczami dziecka w spektrum autyzmu” i „ Autyzm”, które ukazały codzienne życie osób dotkniętych zaburzeniem.
Uczniowie rozmawiali o trudnościach, umiejętnościach i sposobach radzenia sobie w trudnej sytuacji tych osób. Dowiedzieli się, iż dla osób z autyzmem ważna jest przewidywalność i powtarzalność sytuacji oraz to, co dzieje się ze zmysłami, kiedy ktoś ma autyzm i jakie mogą się pojawiać wtedy zachowania.
W czasie warsztatów dzieci dowiedziały się, jak to jest, kiedy nasze zmysły nie działają tak, jak powinny. Uczniowie próbowali wykonywać różne zadania w rękawicach kuchennych, np. kolorować, odkręcać i zakręcać butelkę lub brać przedmioty. Doświadczyli również jak ciężko skupić się na wykonywanym zadaniu, kiedy dookoła nas jest bardzo głośno. Sensoryczne zabawy stymulujące pobudziły nasze zmysły i umożliwiły odbiór bodźców pochodzących z otoczenia. Wykorzystaliśmy zmysły dotyku, wzroku, słuchu i węchu, aby doświadczyć, jaką istotną rolę pełnią, a prawidłowy ich rozwój pełni bardzo istotną rolę w procesie uczenia się i nabywania wielu podstawowych umiejętności. Dzieci dowiedziały się również jakie trudności w rozumieniu zachowania innych ludzi mają osoby z autyzmem, jak jest im trudno zrozumieć, co czują i co mają na myśli inne osoby. Zrozumiały, iż wyzwaniem dla nich jest nawiązywanie przyjaźni, dogadywanie się w codziennych sytuacjach oraz to, iż osoby w spektrum autyzmu mogą mieć trudności w rozumieniu gestów i odczytywaniu mimiki twarzy. Prowadzący powiedzieli uczniom, iż osoba mająca autyzm żyje w swoim świecie, a naszym zadaniem jest wspierać je, szanować ich spojrzenie i funkcjonowanie w świecie.
Na koniec wysłuchaliśmy piosenkę „Mój autyzm – Mój Świat”. Warsztaty miały na celu pokazanie, iż osoby dotknięte tym zaburzeniem potrafią czerpać euforia z życia, ale potrzebują szczególnego wsparcia i zrozumienia ze strony społeczeństwa w obszarze komunikacji i relacji społecznych, ważne jest edukowanie i przybliżanie społeczeństwu sposobu funkcjonowania osób ze spektrum.
Pamiętajmy, iż warto już od najmłodszych lat uświadamiać dzieci o problemach i wyzwaniach ludzi z autyzmem. Zachęcamy do zapalenia się na… niebiesko każdego dnia!
Jolanta Hołysz
Marta Okopska