Puzzle w zabawie i we wspieraniu rozwoju – Międzynarodowy Dzień Puzzli

pedagogika-specjalna.edu.pl 18 godzin temu

29 stycznia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Puzzli. Puzzle umilają nam czas w szkole i poza nią, dostarczają rozrywki, a zarazem świetnie nadają się do wspierania rozwoju – nie tylko percepcji wzrokowej. Przygotowaliśmy dla Państwa garść pomysłów z puzzlami w roli głównej – do wykorzystania nie tylko od święta!

Wielkie porządki

  • Czasem zdarza się, iż świętowanie poprzedza… sprzątanie. Możemy zaprosić uczniów do podzielenia na grupy pomieszanych ze sobą puzzli, ćwicząc przy okazji umiejętność klasyfikowania.

Drużynowe układanie

  • Przygotowujemy obrazki w ilości odpowiadającej liczbie grup, na jakie chcemy podzielić uczniów. Na odwrocie każdej części obrazka zapisujemy cyfrę, etykietkę z cyfrą umieszczamy również na stoliku. Uczniowie losują fragment obrazka i udają się z nim do odpowiedniego stolika. Każda grupa układa obrazek z wylosowanych części.
  • Możemy również zorganizować Mistrzostwa w układaniu puzzli – dla pojedynczych zawodników, par lub grup, w obrębie zespołu klasowego lub całej szkoły, a choćby turniej międzyszkolny.

Na scenie

  • Po ułożeniu puzzli, przygotujmy figurki, pacynki i odegrajmy scenkę inspirowaną otrzymaną ilustracją.

Po puzzlu do kłębka

  • Przygotowujemy obręcze, kartki papieru lub niewielkie prostokątne maty, układamy je w kwadracie np. cztery na cztery. Pod każdą podkładką umieszczamy puzzel albo kawałek rozciętej ilustracji. Uczniowie kolejno wędrują po polach zgodnie z podawaną instrukcją, np. jeden do przodu, dwa w prawo, jeden do tyłu, kolekcjonując w ten sposób puzzle tworzące całość. Instrukcje mogą być podawane słownie przez nauczyciela, przez uczniów między sobą lub zapisane na kartce do samodzielnego odczytania przez ucznia.

Ćwiczymy pamięć z puzzlami

  • Z ułożonego obrazka zabieramy pojedyncze puzzle, uczniowie wskazują, co znajduje się na brakujących fragmentach.
  • Uczniowie kolejno losują puzzle i układają zdanie z obrazkiem przedstawionym na danym kawałku. Kolejna osoba powtarza usłyszane zdanie i dokłada swoją propozycję bazującą na wylosowanym puzzlu.

Ćwiczenia spostrzegawczości

  • Uczestnicy zabawy kolejno wyszukują na ułożonej ilustracji konkretnego szczegółu, np. zwierzątka, czegoś w określonym kolorze, obiektu wydającego zaprezentowany dźwięk.

Puzzlowe memory

  • Przygotowujemy kilka par puzzli w takich samych kształtach. Uczestnicy zabawy łączą w pary puzzle w tym samym kształcie, rozpoznając je dzięki dotyku.

Puzzle z otoczenia

  • Fotografujemy obiekty lub miejsca w szkole, gotowe fotografie rozcinamy na części, tworząc puzzle. Takimi pomocami możemy się bawić na kilka sposobów:

– mieszamy wszystkie kawałki, rozdzielamy na grupy i układamy,

– na podstawie jednego kawałka (w miarę potrzeby zwiększamy ich ilość) próbujemy rozpoznać obiekt lub miejsce w szkole,

– urządzamy zabawę tropiącą – wręczamy uczniom kilka kawałków fotografii, zadaniem uczniów jest umieścić je w odpowiednich miejscach w szkole.

Puzzlowa wystawa

  • Z okazji Dnia Puzzli możemy:

– zorganizować wystawę ułożonych kompozycji,

– ogłosić konkurs na zaprojektowanie własnych puzzli.

Puzzlowe dobre działania

  • Proponujemy:

– zorganizować zbiórkę puzzli, którymi już się nie zajmujemy i przekazać do chętnych instytucji,

– zorganizować akcję wymiany puzzli na wzór bookcrosingu.

Bibliografia:

https://www.bocianiegniazdoblog.pl/puzzle-nie-tylko-do-ukladania—rozne-pomysly-na-rozwojowe-zabawy-z-dzieckiem, dostęp z dnia 5.01.2025 r.

własne pomysły i doświadczenia

Autorka: Urszula Wesół – pedagog specjalny

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Post Puzzle w zabawie i we wspieraniu rozwoju – Międzynarodowy Dzień Puzzli pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału