Psychologia w projektowaniu UI

zenbox.pl 4 tygodni temu

W poprzednich artykułach omawialiśmy zarówno projektowanie UX, jak i projektowanie UI. W przypadku projektowania UI, istotna jest nie tylko znajomość dobrych praktyk i ogólnie przyjętych zasad, czyli wielkości fontów czy układu w interfejsie, ale również – a może przede wszystkim znajomość psychologii. To właśnie ona pomaga nam zrozumieć, jak działa ludzkie postrzeganie.

W tym artykule przybliżę Ci:
  • Jak psychologia pomaga w projektowaniu?
  • Percepcja wizualna
  • Kolory
  • Kształty
  • Animacje

Jak psychologia pomaga w projektowaniu?

Projektując interfejsy użytkownika wpływamy na postrzeganie, interakcje i doświadczenia użytkowników naszego cyfrowego produktu. Dlatego też, znajomość psychologii związanej z projektowanie UI jest tak ważne. Dzięki niej, możemy tworzyć produkty nie tylko atrakcyjne wizualnie, przykuwające uwagę i przyjazne dla użytkownika, ale również produkty, które są funkcjonalne i skuteczne.

Znajomość zasad percepcji, błędów poznawczych, emocji i zachowań ludzkich, sprawia zatem, iż projektanci tworzą interfejsy, które angażują użytkowników.

Prostym przykładem jest znajomość psychologii kolorów – nie bez powodu marki starannie dobierają odpowiednie barwy w swojej identyfikacji wizualnej.

Percepcja wizualna

Percepcja wizualna to proces, w którym nasz mózg przetwarza widziany przez oczy obraz na subiektywne doświadczenie wizualne. W jego trakcie, mózg przetwarza wszystkie przechwycone z obrazu informacje takie jak kolor, kształt, kontrast, ruch, czy nasycenie barw. Dzięki tym działaniom, mózg interpretuje to, co widzą oczy i tworzy spójny obraz wraz z wrażeniem, odczuciami i emocjami, jakich obraz nam dostarcza. Pomimo przetwarzania obrazu w subiektywne doświadczenie wizualne, możemy bez trudu wyodrębnić cechy obrazu, które działają w podobny sposób na większość ludzi. Dzięki temu wiemy na przykład, iż ruch przyciąga uwagę, a kolor zielony wzbudza zaufanie i poczucie spokoju.

Kolory

Kolory i ich oddziaływanie na zachowania i emocje ludzi doczekały się swojego własnego działu badań w psychologii. Bardzo ważne zatem jest dokładne zrozumienie, jak dany kolor może być odbierany przez użytkownika. Odpowiednio dobrana kolorystyka może pobudzać, uspokajać, wzbudzać zaufanie, a choćby reakcje bardziej intensywne jak strach czy lęk. Duże i znane firmy wiedzą o tym od dawna, dlatego identyfikacja wizualna ich marek doskonale wpasowuje się w charakter i działalność organizacji.

Źródło: https://marketingdlaludzi.pl/w-jaki-sposob-kolor-moze-wplynac-na-sprzedaz-w-twojej-firmie/

Kształty

Użyte w projekcie kształty mają za zadanie zwrócenie uwagi użytkownika. zwykle dzieje się tak dzięki wyróżnieniu danego kształty spośród innych elementów w interfejsie. Może to być na przykład koło pośród kwadratów czy trójkąt wśród kół. Dzięki takiemu zastosowaniu kształtów możemy zasugerować użytkownikowi konkretne działanie – rozwijane menu oznaczone jako trójkąt czy prostokąt sugerujący przycisk.

Ważna jest również wielkość i ostrość kształtów. W tym przypadku, możemy wyróżnić jakiś element poprzez jego powiększenie lub wyostrzenie.

Animacje

Animacje w produkcie cyfrowym to z pewnością najpopularniejsza metoda na przyciągnięcie uwagi użytkownika. Można ich użyć jednak nie tylko do uatrakcyjnienia projektu, ale również do wsparcia użytkownika w zrozumieniu procesu czy poinformowania go o statusie działań. Przykładowo, może to być efekt przeciągnięcia obiektu po ekranie czy kolorowe obiekty wskazujące na ładowanie elementu.

Należy pamietać jednak o umiarze. Zbyt wiele animacji wprowadza chaos i może – zamiast przyciągnąć uwagę użytkownika, całkiem ją rozproszyć, a choćby irytować. Warto zatem zdecydować się na animacje spójne z projektem, ale nie przytłaczające.

Zgłębienie i znajomość powyższych zagadnień od wielu lat pomaga projektantom na całym świecie tworzyć spójne, użyteczne i przyjazne użytkownikom produkty. W przypadku psychologii projektowania, nic nie dzieje się, ani nie jest umieszczane w projekcie przypadkowo czy bez przyczyny. Każdy element na stronie i jego kształt czy kolor, mają swoje zadanie. Zachęcam również do samodzielnego poszerzenia wiedzy w tym temacie, ponieważ jest nie tylko niezwykle przydatny i przynosi korzyści biznesowe, ale również stanowi niezwykle fascynującą dziedzinę nauki.

Idź do oryginalnego materiału