W tym tygodniu pozostajemy w klimacie psychologii, która pozostaje jednym z najważniejszych narzędzi w zakresie projektowania UX. Jak pamiętasz, projektowanie UX skoncentrowane jest na użytkowniku, a użytkownik podlega procesom, które od lat bada psychologia.
- Gestalt w psychologii
- Czym są zasady Gestalt?
- Zasady Gestalt – omówienie
Gestalt w psychologii
Nurt Gestalt narodził się w psychologii na początku XX wieku. Uważa się, iż jej początkiem była publikacja Maxa Wertheimera na temat iluzji wywoływanej przez dwa oddalone od siebie i mrugające na przemian światła. Choć stanowiły one dwa odrębne obiekty, postrzegane były jako jeden poruszający się obiekt (Wikipedia). Do pracy Wertheimera dołączyli niedługo Wolfgang Köhler i Kurt Koffka. Panowie chcieli zrozumieć, jak ludzie nadają sens rzeczom, które widzą i słyszą. Zidentyfikowali zbiór praw, które odnoszą się do naturalnej potrzeby znajdowania porządku w nieładzie. Zgodnie z tym umysł „informuje” to, co widzi oko, postrzegając szereg pojedynczych elementów jako całość (Interaction Design Foundation).
Jak prace naukowców przyczyniły się do udziału psychologii projektowania? Projektanci zauważyli, iż znajomość ludzkiej psychiki i tego, jak działa umysł człowieka ma niebagatelny wpływ na to, jak powinno projektować się przyciągające wzrok i użyteczne produkty.
Czym są zasady Gestalt?
Znając krótki zarys historyczny i definicję, możemy podsumować, iż zasady Gestalt stworzone zostały aby wyjaśnić, jak ludzie rozpoznają wzorce, upraszczają złożone obrazy i jak grupują podobne elementy. Zasady te opowiadają również o tym, jak ludzie postrzegają obserwowane obiekty. Zasady te wykorzystywane są przez projektantów do organizowania treści w swoich produktach (na stronach internetowych czy w aplikacjach, ale też innych urządzeniach posiadających interfejsy). Dzięki nim, projekty mogą być nie tylko estetyczne, ale również użyteczne i intuicyjne.
Zasady Gestalt
Przejdźmy zatem do krótkiego omówienia 6 najważniejszych zasad Gestalt, które pomogą Ci w zrozumieniu psychologii projektowania.
Zasada bliskości
Jeżeli podobne do siebie elementy znajdują się blisko siebie, są rozpoznawane nie jako elementy osobne, a jako całość.
Zasada podobieństwa
Jeżeli chcemy wyróżnić jakiś element, pamiętajmy o tym, iż obiekty do siebie podobne są widziane jako powiązane ze sobą.
Zasada symetrii
Ludzkie oko lubi symetrię, dlatego zachowajmy ją w naszym projekcie. Spowoduje to nie tylko czytelność obiektu, ale również pozytywne wrażenia użytkownika.
Prawo figury tła
Obiekty na pierwszym planie są widziane jako pierwsze, a często to co znajduje się w tle jest zupełnie pomijane przez nasz umysł.
Zasada wspólnego regionu
Grupowanie elementów dzięki na przykład ramki powoduje, iż ludzkie oko widzi je wyraźniej i spójniej. Przykładem zastosowania tej zasady są cenniki.
Zasada domknięcia
Często wykorzystywana w przypadku projektów logo. Mamy naturalną skłonność do wypełniania luk pomiędzy obiektami, co może pomóc w projekcie.
Wszystkich zasad jest 12, ale powyższe to najczęściej stosowane. Warto jednak zapoznać się ze wszystkimi, gdyż jak widzisz, ich praktyczne wykorzystanie ma korzystny wpływ na odbiór Twojego projektu a w konsekwencji na odbiór Twojej marki.