Sejmowa komisja zdrowia omówiła i skierowała ustawę o reformie szpitalnictwa. Zakłada on m.in. elastyczne przekształcanie oddziałów i łączenie szpitali przez samorządy.
Na posiedzeniu sejmowej komisji zdrowia odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o działalności leczniczej. Do projektu wprowadzono poprawki o charakterze legislacyjnym. Rządowy projekt poparło 16 posłów, jeden był przeciwny, a ośmioro wstrzymało się od głosu. Sejm zgodził się na skrócenie czasu między pierwszym i drugim czytaniem tego projektu. Sprawozdanie z prac Komisji Zdrowia ma zostać przedstawione w Sejmie w piątek.
Wiceminister zdrowia Jerzy Szafranowicz zaznaczył, iż reforma szpitalnictwa jest konieczna ze względu na demografię, deficyt kadry lekarskiej i zadłużenie szpitali. “Przybywa nam seniorów. Potrzebujemy oddziałów geriatrycznych, ZOL-i, hospicjów, oddziałów rehabilitacji dziennej” – zaznaczył. Jak dodał, z roku na rok rodzi się mniej dzieci. W I kwartale 2025 r. było 58 tys. urodzeń, co w skali roku przełoży się na 232 tys. urodzeń, czyli mniej niż w 2024 r. (252 tys.), a w związku z tym “Chcemy dać szansę dyrektorom, by dostosowali swoje szpitale do potrzeb”. Resort zdrowia przewiduje, iż powstanie 239 planów naprawczych szpitali. Źródłem finansowania wsparcia dla szpitali będzie Bank Gospodarstwa Krajowego. BGK opracowuje mechanizmu wsparcia dla szpitali, które wprowadzają program naprawczy. Jerzy Szafrnowicz powiedział, iż obecne zadłużenie szpitali, przede wszystkim powiatowych, sięga 22,4 mld zł.
Bernadeta Skóbel ze Związku Powiatów Polskich oceniła, iż rozwiązania przyjęte w projekcie zmierzają w dobrym kierunku, ale są niewystarczające. Podkreśliła, iż w projekcie brakuje wskazanego wprost instrumentu wsparcia finansowego, który by zachęcał szpitale do konsolidacji – “Jeśli mamy dwa szpitale, z których jeden jest w lepszej sytuacji finansowej, to żaden starosta nie podejmie decyzji o konsolidacji szpitali”. Podkreśliła, iż powodem zadłużania szpitali jest struktura świadczeń udzielanych w szpitalach powiatowych, które są nierentowne.
Komisja na początku posiedzenia odrzuciła wniosek Katarzyny Sójki (PiS) o przełożenie prac nad projektem. Posłanka zaznaczyła, iż posłowie nie mieli możliwości zapoznania się z przygotowanymi do projektu opiniami. Podkreśliła, iż posiedzenie odbywa się w momencie, gdy stanowisko ministry zdrowia traci Izabela Leszczyna, która przygotowała projekt reformy szpitalnictwa. Komisja Zdrowia nie przyjęła też poprawki zgłoszonej przez posłankę Marcelinę Zawiszę (Razem), zgodnie z którą szpitale tworzone przez związki samorządów mogłyby funkcjonować tylko w formule niekomercyjnej, czyli samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SPZOZ). Zawisza powiedziała, iż w projekcie w obecnym kształcie pozostawiono furtkę do komercjalizacji szpitali, co prowadzi do obniżenia jakości leczenia, bo prywatne podmioty dążą do obniżenia kosztów i generowania zysków.
Rządowy projekt zakłada, iż szpital w tzw. sieci będzie mógł, za zgodą prezesa NFZ, w ramach danego profilu, zamienić tryb pełnej hospitalizacji na leczenie planowe lub jednodniowe albo na udzielanie świadczeń z zakresu stacjonarnej opieki długoterminowej. Szpitale pediatryczne będą mogły ograniczyć udzielanie świadczeń nocnej i świątecznej opieki do osób niepełnoletnich. Związki jednostek samorządu terytorialnego będą mogły tworzyć i prowadzić samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, a także podmioty lecznicze działające w formie spółek kapitałowych i jednostek budżetowych. Projekt przewiduje też możliwość łączenia szpitali przez jednostki samorządu terytorialnego.
Ustawa zawiera przepisy dotyczące tworzenia i zatwierdzania programów naprawczych szpitali w których wystąpiła strata netto. Sporządzenie programu miałaby poprzedzić analiza efektywności szpitala i jego poszczególnych jednostek. Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji będzie analizować programy naprawcze i ich realizację, w tym sytuację ekonomiczno-finansową podmiotów leczniczych i jakość zarządzania. Ponadto przy kształtowaniu taryf AOTMiT będzie analizować udział świadczeń w lecznictwie szpitalnym i ambulatoryjnym.
Projekt zakłada wprowadzenie nowego świadczenia gwarantowanego opieki zdrowotnej udzielanego w powiatowym centrum zdrowia. Zakłada też, iż skierowanie nie będzie potrzebne do lekarza medycyny sportowej, optometrysty i psychologa. Optometrysta będzie mógł wystawić skierowanie do okulisty. Komisja Zdrowia nie poparła w środę poprawki posłanki Zawiszy, zgodnie z którą skierowanie do okulisty mogłyby wystawiać również pielęgniarki opieki długoterminowej i pielęgniarki szkolne.