W dzisiejszych czasach nie każdy wie jak istotną rolę odgrywa śniadanie. W Szkole Podstawowej im. Ziemi Mazowieckiej, w ramach zwiększenia świadomości pracowników szkoły, uczniów i ich opiekunów oraz szerszej społeczności lokalnej, trzy lata temu wdrożono projekt „STACJA ŚNIADANIE”. Pomysłodawcą akcji jest p. Maria Natkowska, natomiast za realizację różnych etapów odpowiadają wszyscy pracownicy szkoły we adekwatnym dla danego poziomu nauczania zakresie.
Celem projektu w roku szkolnym 2024/2025 było promowanie zdrowych nawyków żywieniowych, stymulacja zmysłów poprzez różnorodne aktywności związane z jedzeniem, rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych w grupie oraz wspieranie dzieci w regulacji emocji i koncentracji.
Zadania, które wykonano w ramach projektu:
- Przygotowanie stacji śniadaniowej – Umożliwienie dzieciom dotykania i opisywania różnorodnych tekstur składników, takich jak: chleb, masło, dżem, warzywa i owoce.
- Tworzenie atrakcyjnych wizualnie kanapek – Zachęcanie dzieci do przygotowania kolorowych kanapek z warzyw i owoców, aby stymulować zmysł wzroku.
- Wspólne spożywanie śniadania – Zachęcanie dzieci do dzielenia się swoimi doświadczeniami z przygotowania posiłku oraz opowiadania, które składniki były dla nich najciekawsze.
- Przygotowanie soku owocowego – Wskazanie wartości odżywczych w owocach, przeprowadzenie selekcji owoców, zwracając szczególną uwagę na ich świeżość i jakość, wspólne przygotowanie soku owocowego.
- Spotkanie ze sportowcem – Dbałość o zdrowie to nie tylko prawidłowa dieta, ale również aktywność fizyczna. W ramach akcji uczniowie klas 1-3 spotkali się z mistrzem piłki nożnej, zawodnikiem Wisły Płock p. Adamem Kępczyńskim, który skutecznie zachęcał do uprawiania sportu oraz podążania za marzeniami.
- Spotkanie z instruktorką tańca – Kolejnym gościem była instruktorka tańca p. Martyna Wereszczyńska, która udowodniła, iż taniec jest czynnikiem wywołującym pozytywny nastrój i pobudzającym wydzielanie endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia. Były to spotkania promujące aktywność fizyczną jako integralny element zdrowego stylu życia i źródło codziennej radości.
- Pyszne gofry – Przygotowanie wspólnie z Radą Rodziców zdrowych gofrów.
- Sałatka jarzynowa – W ramach kolejnego zadania związanego z projektem „Stacja śniadanie” przygotowano pyszną sałatkę jarzynową. Podczas degustacji uczniowie mieli możliwość oceny smaku, konsystencji i aromatu, a także zwrócenia uwagi na rolę przypraw i dodatków, takich jak jogurt naturalny lub majonez, w podkreśleniu walorów smakowych. Dodatkowo przeprowadzono dyskusję na temat roli warzyw w codziennej diecie, ich wpływu na układ odpornościowy, trawienny oraz ogólne samopoczucie.
- Mikołajkowy Rambit Sportowy – w ramach akcji odbył się Mikołajkowy Rambit Sportowy, w którym wzięli udział uczniowie klas 1-3 z terenu Gminy Słupno. Wydarzenie miało na celu nie tylko promowanie aktywności fizycznej, ale również integrację dzieci poprzez wspólną zabawę w świątecznej atmosferze. Podczas Rambitu uczniowie rywalizowali w różnorodnych konkurencjach sportowych. Wszystkie zadania zostały zaplanowane w taki sposób, aby były dostosowane do możliwości najmłodszych uczestników, a jednocześnie zapewniały dużo euforii i pozytywnych emocji.
- Konkurs fotograficzny „Moje śniadanie” – podsumowaniem akcji było rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego „Moje śniadanie”, który miał na celu promowanie zdrowych nawyków żywieniowych wśród dzieci i młodzieży. Nadesłane prace wyróżniały się nie tylko kreatywnością, ale także pomysłowością w łączeniu zdrowych i kolorowych produktów. Rozstrzygnięcie konkursu było okazją do rozmowy o roli zdrowego śniadania jako najważniejszego posiłku dnia oraz o tym, jak odpowiednie nawyki żywieniowe wpływają na koncentrację, energię i samopoczucie.
Tegorocznej akcji towarzyszyło hasło Senso-Flow, które łączy edukację z doświadczeniem sensorycznym, co jest szczególnie istotne w kontekście dziecięcego rozwoju. Metoda Senso-Flow koncentruje się na stymulacji zmysłów. W ramach projektu „Stacja Śniadanie” dzieci miały okazję dotykać, wąchać, smakować i obserwować różnorodne składniki śniadaniowe, co zwiększało ich zaangażowanie i zainteresowanie zdrowym odżywianiem. Metoda ta łączy elementy zabawy i nauki, co sprawia, iż przyswajanie wiedzy na temat zdrowego odżywiania staje się bardziej przystępne i atrakcyjne dla dzieci. Ruch i aktywność fizyczna w połączeniu z edukacją sensoryczną mogą prowadzić do lepszego zapamiętywania informacji.
Wspólne gotowanie, dzielenie się posiłkami oraz wspólne doświadczanie smaków i zapachów mogą wzmacniać więzi i umiejętności społeczne. Metoda Senso-Flow jest nie tylko innowacyjnym podejściem do nauczania, ale także skutecznym narzędziem w kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych wśród dzieci. W projekcie „Stacja Śniadanie” jej zastosowanie przyczyniło się do stworzenia angażującego, przyjaznego i edukacyjnego środowiska, które wspiera rozwój dzieci i promuje świadome jedzenie jako najważniejszy element zdrowego stylu życia.
W związku z bardzo pozytywnym odbiorem działań w ramach projektu „Stacja śniadanie”, zaplanowano kolejną jego edycję w przyszłym roku szkolnym.
Autorki – Czytelniczki Portalu:
Maria Natkowska – nauczyciel akademicki, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Anna Wolińska – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Andżelika Szostek – nauczyciel współorganizujący proces kształcenia
Post Projekt STACJA ŚNIADANIE III edycja „Senso-Flow” pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.