Temat: Poznaję kolor niebieski
Prowadząca:
Karolina Siedlaczek
Grupa:
3, 4-latki
Cele ogólne:
nauka rozpoznawania kolorów
Cele operacyjne – dziecko:
- rozpoznaje i nazywa kolor niebieski
- zna pojęcie dnia i nocy
- zgodnie współpracuje w grupie
- zna zwroty grzecznościowe
- poparuje tabliczki w tych samych kolorach
- reaguje na polecenia nauczyciela
- wskazuje różnice pomiędzy dniem a nocą
- uważnie obserwuje zachodzące zjawisko podczas eksperymentu
- wykazuje euforia podczas zajęć plastycznych
Metody:
- czynne: zadania stawiane dzieciom do wykonania, samodzielne doświadczenia, tańce integracyjne Klanza, praktycznego działania
- słowne: rozmowa, objaśnienie, instrukcja
- oglądowe: obserwacja, pokaz
Formy pracy:
- grupowa
- indywidualna
Pomoce:
- chusta Klanzy
- miś (maskotka)
- emblemat słońca i księżyca
- dekoracja na sztalugach: ciemnoniebieski materiał, księżyc, gwiazdy; jasnoniebieski materiał, słońce
- tabliczki Montessori
- 2 słoiki z wodą
- bibuła niebieska
- farba niebieska
- białe kartki papieru
- świeczki
- pędzle
Przebieg zajęć:
- „Witam Cię serdecznie” – zabawa integracyjna. Utrwalenie zwrotów grzecznościowych podczas witania się.
- „Zabawa integracyjna z chustą animacyjną Klanzy” – dzieci trzymają chustę. Na sygnał noc – dzieci powoli poruszają chustą – usypiają misia. Na sygnał słowny dzień – dzieci mocno poruszają chustą – budzą misia.
- „Słoneczko” – zabawa integracyjna. Przygotowanie do zajęć. Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel mówi krótki wierszyk: „puszczam słoneczko w krąg, niechaj wróci ono do moich rąk”. Doskonalenie oczekiwania na swoją kolej.
- Rozmowa na temat dekoracji na sztalugach przedstawiających dzień i noc, które są ustawione po dwóch stronach sali. Dzieci nazywają je niebem dnia i nocy. Wskazują różnice i podobieństwa (różnią się odcieniem nieba oraz pojawieniem się słońca oraz gwiazd i księżyca; podobne są, ponieważ niebo w obu przypadkach jest niebieskie).
- „Kolor niebieski – tabliczki Montessori” – nauczyciel prosi wybrane przez siebie dziecko, aby przyniosło pudełko z tabliczkami. Prezentuje, gdzie w nim znajdują się tabliczki z kolorem niebieskim. Uczy dzieci prawidłowego sposobu chwytania i wyjmowania tabliczek. Prosi wybrane dzieci, aby w ten sam sposób wyjmowały tabliczki z pudełka. Zapoznaje dzieci z kolorem niebieskim, poprzez wielokrotne powtarzanie nazwy koloru „NIEBIESKI”. Zabawy z kolorem – wyszukiwanie i parowanie tabliczek tego samego koloru: odcieni koloru niebieskiego. Nauczyciel pokazuje dzieciom, w jaki sposób należy chwytać tabliczki i odkładać je do pojemnika. Prosi o pomoc kilkoro dzieci. Odłożenie pudełka na swoje miejsce.
- „Dzień i noc”- zabawa ruchowa. Nauczyciel gra na tamburynie. Na sygnał słowny Noc – dzieci kładą się na dywanie – śpią. Na sygnał słowny Dzień – dzieci wspinają się na palce, ręce unoszą do góry, niczym słoneczka. Gdy nauczyciel gra na tamburynie, dzieci swobodnie biegają po dywanie.
- Eksperyment z kolorem niebieskim – nauczyciel przygotowuje dwa słoje z wodą. Kładzie je na stoliczku. Do środka jednego wkrapla niebieską farbę, do drugiego wkłada niebieską bibułę. Prosi dzieci, aby obserwowały zachodzące zmiany.
- „Niebo nocą” – zajęcia plastyczne. Nauczyciel pokazuje dzieciom wcześniej przygotowany tą metodą obrazek. Tłumaczy dzieciom, w jaki sposób go wykonać. Rozdaje dzieciom czyste białe kartki i prosi, aby usiadły do stolików. Na stolikach są przygotowane świeczki, niebieska farba oraz pędzle. Dzieci rysują świecą na kartkach niebo nocą tj. gwiazdy i księżyc, następnie malują niebieską farbą. Na końcu układają gotowe prace na pustym stole.
- Wspólne oglądnie i omawianie wykonanych prac.
- Zakończenie zajęć.
Autor: Karolina Siedlaczek – Czytelniczka Portalu
Post Poznaję kolor niebieski – scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.