Obchodzenie świąt Bożego Narodzenia w gabinecie dentystycznym to nie tylko coś, co warto robić ze względu na pracowników – to także okazja (najbardziej odpowiednia w roku), aby poinformować zespół, jak bardzo doceniasz jego wkład w działania praktyki. Jak to robić? Podpowiadają redaktorzy amerykańskiego portalu stomatologicznego Dentistry IQ.
Wraz ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia w mediach społecznościowych na stronach związanych ze stomatologią pojawiają się pytania o to, co gabinety powinny robić w związku z tą okazją. Choć nie ma jednej uniwersalnej recepty, okres świąteczny to idealny czas, by poświęcić choćby chwilę na docenienie wysiłków wszystkich, dzięki którym twój gabinet dotrwał do końca roku.
Każdy chce czuć się doceniony
Dziś, gdy w (amerykańskich) gabinetach dentystycznych powszechne są niedobory personelu i długie listy oczekujących pacjentów, tym bardziej należy pamiętać, iż poczucie bycia docenionym wykracza poza wypłaty i premie. Z raportu na temat wynagrodzeń magazynu RDH za rok 2023 wynika, iż zmiana miejsca pracy w 40% przypadków wiązała się z potrzebą znalezienia się w placówce, gdzie panuje lepsza atmosfera, a pracodawca potrafi bardziej docenić swoich podwładnych. Pod koniec roku poświęcenie nieco czasu w to, by wyrazić szczerą wdzięczność pracownikom, nie tylko podnosi morale zespołu, ale stanowi dobry start w kolejny rok wspólnej pracy.
Prezenty w gabinecie? Tak, ale jak?
Obdarowywanie się prezentami w gabinecie może być zabawną, ale i stresującą tradycją. jeżeli cały zespół decyduje się na wymianę prezentów, rozważcie raczej wybór niskich limitów cenowych. W wielu gabinetach pracownicy losują nazwiska osób, dla których mają kupić prezent lub organizuje się zabawę polegającą na losowej wymianie prezentów, aby ograniczyć koszty i ewentualny stres z tym związany. Zespoły nierzadko dokładają się do większego podarunku dla szefa.
Szefowie mogą brać udział w rozdawaniu prezentów skompletowanych przez zespół, mogą sami kupić i dawać prezenty każdemu członkowi zespołu lub nie muszą się w to angażować. Są gabinety, w których dentysta obdarowuje każdego takim samym prezentem i takie praktyki, w których szef, chcąc pozostać kreatywnym, każdej osobie wręcza indywidualny prezent, dopasowany do jej preferencji czy potrzeb.
A co z gabinetową wigilią?
Przyjęcie świąteczne to optymalny moment na odejście od opieki nad pacjentem i przejście w „tryb świętowania”. Nie musi być ono huczne, wystarczy późny świąteczny lunch w gabinecie ze wszystkimi pracownikami, ale może to być też wspólne wieczorne wyjście do restauracji. Warto postrzegać to także jako szansę na poprawę atmosfery w gabinecie – kiedy poświęcamy czas na wzajemne poznawanie się poza pracą, może to wzmocnić relacje i znacząco przyczynić się do poprawy kultury pracy gabinetu.
Jeżeli w grudniu wszyscy są zbyt zajęci przyjmowaniem pacjentów, urlopami oraz obowiązkami poza pracą związanymi ze świętami, można rozważyć zorganizowanie takiej imprezy (już noworocznej!) w styczniu, gdy każdy będzie bardziej dostępny.
Premie zawsze w cenie
Premie świąteczne to od zawsze gorący temat. Jaka jest odpowiednia kwota premii na gwiazdkę? Wiele zależy od stanu finansów praktyki, struktury wynagrodzeń, ale i tradycji, jaka panuje w danej placówce. W niektórych gabinetach personel otrzymuje premię w tej samej kwocie, w innych jej wysokość jest uzależniona od tego, czy dana osoba jest zatrudniona na pełny etat, czy tylko jego część. Premia bywa też zależna od wysokości wynagrodzenia, a w innych miejscach w ogóle nie ma premii finansowych. jeżeli zespół jest przyzwyczajony do standardowej premii, ale okoliczności się zmieniły, pamiętaj, aby o tym poinformować z wyprzedzeniem, a nie podczas firmowej wigilii.
Nie ma zasad mówiących, iż musisz zrobić wszystko albo możesz nie zrobić zupełnie nic. Pamiętaj jednak, iż poświęcenie czasu w świętowanie wspólnych osiągnięć i roli każdej osoby w tych sukcesach ma ogromne znaczenie. A w naszym kręgu kulturowym nie ma na to lepszej okazji. Czasem warto też porozmawiać z zespołem (zwłaszcza gdy nie jest duży i łatwo w nim o kompromis), by dowiedzieć się, jak twoi pracownicy chcieliby odchodzić ten czas. A planując, pamiętaj, iż poczucie autentycznego docenienia to potężna dawka motywacji dla wszystkich pracowników gabinetu – nie wyłączając szefa.
T.H.
Źródła: https://www.dentistryiq.com/








