Pokolenie Z i millenialsi zagrożeni dezinformacją stomatologiczną w Internecie

dentonet.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: Pokolenie Z i millenialsi zagrożeni dezinformacją stomatologiczną w Internecie


Nowe badanie Amerykańskiego Towarzystwa Endodontycznego wykazało, iż przedstawiciele pokolenia Z i millenialsów są szczególnie narażeni na fałszywe informacje zdrowotne, także stomatologiczne, krążące w sieci. Specjaliści ostrzegają, iż mity na temat leczenia kanałowego czy fluoru w wodzie pitnej mogą mieć poważne konsekwencje dla zdrowia.

Z badania przeprowadzonego przez Amerykańskie Towarzystwo Endodontyczne (American Association of Endodontists, AAE) wynika, iż niemal połowa przedstawicieli pokolenia Z (48%) i millenialsów (46%) odczuwa lęk przed leczeniem kanałowym.

Dla porównania, wśród całej badanej populacji odsetek ten wyniósł 38%. Źródłem obaw okazuje się często Internet – aż 40% osób z pokolenia Z i 36% millenialsów przyznaje, iż często lub zawsze ma trudność z odróżnieniem faktów od mitów w kontekście zdrowia jamy ustnej.

Obawiamy się, iż lęk i dezinformacja powodują, iż młodzi dorośli unikają wizyt u dentysty. Niemal połowa respondentów z tych grup przyznaje, iż odwiedza stomatologa wyłącznie wtedy, gdy odczuwa ból – powiedział cytowany w komunikacie dr Steven J. Katz, prezes AAE. – Brak regularnej opieki stomatologicznej zwiększa ryzyko zaawansowanej próchnicy i może prowadzić do poważniejszych problemów zdrowotnych.

Leczenie kanałowe – fakty zamiast mitów

Leczenie kanałowe, będące jedną z najczęściej wykonywanych procedur we współczesnej stomatologii, jest jednocześnie zabiegiem, wokół którego w sieci krąży wiele nieprawdziwych i niebezpiecznych mitów.

Z badania wynika, iż 45% dorosłych przeszło leczenie kanałowe, a 71% z nich deklaruje zadowolenie z decyzji – woleli ten zabieg niż ekstrakcję. Jednocześnie aż 29% respondentów przyznało, iż wolałoby zachorować na grypę niż poddać się usunięciu zęba.

Kosztowna wiara w „ekspertów” z Internetu

Zgodnie z danymi z raportu Edelman Trust Barometer 2025, młodzi ludzie coraz częściej szukają porad zdrowotnych u osób bez formalnego wykształcenia medycznego – influencerów, twórców treści i znajomych. 45% osób w wieku 18-34 lat przyznaje, iż „niecertyfikowane” źródła wpływają na ich decyzje dotyczące zdrowia. Jednocześnie aż 58% z tej grupy przyznało, iż podjęło błędną decyzję zdrowotną opartą na fałszywych informacjach znalezionych w mediach społecznościowych.

Dr Katz podkreśla, iż trudność w odróżnieniu faktów od mitów to problem powszechny. Aż 30% dorosłych przyznało, iż często lub zawsze ma z tym problem w kontekście informacji o zdrowiu jamy ustnej. To – zdaniem specjalisty – tworzy podatny grunt dla rozprzestrzeniania się dezinformacji nie tylko na temat stomatologii, ale także zdrowia ogólnego.

Najważniejsze wnioski z badania AAE

Badanie AAE ujawnia szereg niepokojących trendów dotyczących nawyków i postaw dorosłych wobec zdrowia jamy ustnej. Aż 42% respondentów przyznało, iż udaje się do dentysty wyłącznie wtedy, gdy odczuwa ból, mimo iż niemal wszyscy badani – bo aż 94% – deklarują, iż chcieliby zachować swoje naturalne zęby jak najdłużej.

Jednocześnie ponad połowa dorosłych (58%) nie nitkuje zębów codziennie, co wskazuje na rozdźwięk między deklarowaną troską o uzębienie a codzienną praktyką. Choć większość badanych (85%) ufa stomatologom jako źródłu wiedzy, aż 23% przyznało, iż w poszukiwaniu informacji o zdrowiu jamy ustnej polega na wynikach wyszukiwania w Google.

Strach przed utratą zębów jest powszechny – aż 74% respondentów obawia się takiego scenariusza. Jednak wiedza na temat możliwości ratowania wybitych zębów wciąż jest ograniczona – 58% badanych nie wierzy, iż taki ząb da się uratować.

W kontekście urazów zębów najczęściej wskazywanym zagrożeniem są twarde cukierki – aż 85% respondentów uważa, iż mogą one negatywnie wpływać na zdrowie zębów lub powodować ich uszkodzenia. Znacznie mniej osób postrzega popcorn (44%) i orzechy (37%) jako potencjalne źródła problemów stomatologicznych. W rzeczywistości niemal połowa dorosłych (49%) doświadczyła ukruszenia zęba podczas jedzenia twardych produktów, co u wielu z nich wzbudziło niepokój o stan ich uzębienia.

Badanie zostało zrealizowane online przez agencję Atomik Research na zlecenie Amerykańskiego Towarzystwa Endodontycznego w dniach 19-27 lutego 2025 r. Wzięło w nim udział 1 019 dorosłych mieszkańców USA.

Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia – tzw. złote zasady komunikacji lekarza dentysty z pacjentem.

Źródła: https://www.aae.org/

https://www.prnewswire.com

Idź do oryginalnego materiału