Placówki powinny stworzyć pacjentom warunki do odwoływania wizyt

termedia.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: 123RF


Z danych Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, iż w 2023 r. nieodwołanych wizyt było prawie 1,3 miliona. Rzecznik Praw Pacjenta uważa, iż na tę sytuację wpływają też same przychodnie, ponieważ część z nich nie stworzyła warunków, żeby można było w prosty sposób poinformować o niestawieniu się w gabinecie.



Dane NFZ pokazują, iż najwięcej, bo ponad 420 tys., przypadków odwołanych wizyt dotyczyło świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 280 tys. z kardiologii, z fizjoterapii ambulatoryjnej ponad 180 tys., blisko 120 tys. z endokrynologii, a prawie 100 tys. z onkologii. Jak pisze portal Prawo.pl, każda nieodwołana wizyta to stracona szansa na leczenie dla innego pacjenta. Wpływają też na dłuższe oczekiwanie do lekarza.

Skala nieodwołanych wizyt jest znacząca

Jak czytamy, w porównaniu do 2022 i 2023 roku widać spadek nieodwołanych wizyt o ok. 100 tys. Wpłynęło na to szereg działań resortu zdrowia i rzecznika praw pacjenta (RPP). Między innymi kampanii „Odwołuję. Nie blokuję”. Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne. Dodatkowo w 2023 r. NFZ wysłał blisko 12 milionów SMS-ów z przypomnieniem o wizycie do specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Mimo tego skala tego zjawiska przez cały czas utrzymuje się na wysokim poziomie.

Chcą ułatwić pacjentom odwoływanie wizytW resorcie zdrowia pracują nad stworzeniem mechanizmu, który będzie przypominać pacjentom o wizytach i umożliwiał ich łatwe odwoływanie.
Idź do oryginalnego materiału