Śląski Uniwersytet Medyczny stworzył innowacyjny projekt dla studentów pielęgniarstwa o nazwie „NurseFormers – Pielęgniarka Przyszłości”. Zawiera on m.in. zajęcia fakultatywne z zarządzania stresem i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, kursy z wykorzystaniem symulatora niepełnosprawności w VR oraz interaktywne warsztaty cyfrowe dotyczące opieki nad pacjentem.
W ramach projektu „NurseFormers – Pielęgniarka Przyszłości” zaplanowano szereg działań, m.in. wprowadzenie elementów grywalizacji (m.in. dodatkowych punktów jak w grach komputerowych) dla przedmiotu „Anatomia” z użyciem aplikacji „Body Wars”. Zadanie to polega na stworzeniu fabularnej gry edukacyjnej „Body Wars”, która zawierać będzie 16 scenariuszy o łącznym czasie gry ok. 16 godzin. Każdy scenariusz będzie zawierać ok. 10 zagadnień, w tym: wkłucie, pobieranie krwi, cewnikowanie.
– Narzędzia te umożliwią studentom rozwiązywanie wirtualnych przypadków medycznych, przeprowadzanie badań diagnostycznych i stawianie diagnoz w czasie rzeczywistym, co przyczyni się do zdobycia przez nich praktycznej wiedzy medycznej oraz podniesie ich umiejętności korzystania z technologii informatycznych w edukacji. Aplikacja będzie dostępna na telefony, tablety oraz komputery – mówi Przemysław Jędrusik, kierownik Centrum Kształcenia Zdalnego i Analiz Efektów Edukacyjnych Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, współtwórca programu.
Nowością będą interaktywne warsztaty cyfrowe dotyczące opieki nad pacjentem, wspomagane przez mobilną aplikację „Human Care – diagnostyka i opieka”. Dzięki wytworzonej aplikacji student znajdzie się w wirtualnej przestrzeni z dostępem do pełnego wyposażenia sali operacyjnej lub zabiegowej i wirtualnego pacjenta, ucząc się, poprzez samodzielną ocenę sytuacji, podjęcia decyzji, z opcją powtórzenia interakcji oraz własnego tempa działań.
Bardzo istotne będą zajęcia z zakresu ograniczeń i potrzeb osób niepełnosprawnych z wykorzystaniem symulatora niepełnosprawności w wirtualnej rzeczywistości VR. Symulator umożliwi zapoznanie się z potrzebami osób słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, starszych, o nietypowym wzroście (w tym także dzieci), o ograniczonej możliwości poruszania się (osoby na wózku inwalidzkim).
– VR zostanie wykorzystana do szkolenia studentów w zakresie opieki nad osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Symulator umożliwia przeniesienie się w sytuacje, w których studenci mogą doświadczyć wyzwań związanych z opieką nad pacjentami ze specjalnymi potrzebami – podkreśla Przemysław Jędrusik.
Symulator obejmuje elementy wirtualnej rzeczywistości i elementy fizyczne (np. kamizelkę i spodenki obciążające o regulowanym rozmiarze i stopniu niepełnosprawności, wózek inwalidzki umieszczony na specjalnej platformie), co umożliwia uczestnikom bardziej dogłębne zrozumienie potrzeb i ograniczeń pacjentów. Dzięki wykorzystanej technologii osoba uczestnicząca w symulacji będzie mogła spojrzeć na świat oczami osób z określoną niepełnosprawnością i podjąć próbę realizacji wybranych zadań. Przykładowo w odniesieniu do osób starszych uczestnik będzie mógł zrealizować zadania w określonych sytuacjach z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie widzenia i słyszenia, ograniczeń ruchowych w obszarze kręgosłupa, ramion i bioder, uczucia ciążenia spowodowanego ograniczoną długością mięśni z powodu starzenia.
Dla studentek i studentów pielęgniarstwa przygotowano też nowatorskie zajęcia z zakresu zarządzania stresem oraz przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu.