Perspektywa Pracy – scenariusz zajęć zawodoznawczych w szkole

autyzmwszkole.com 1 rok temu
Reklamy
UCZESTNICYUczniowie klas IV–V szkoły podstawowej.
CEL OGÓLNYPrzygotowanie uczniów do opisywania, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka.
CELE SZCZEGÓŁOWEUczeń:
opowiada o tym, czym jest praca,
określa znaczenie pracy w życiu człowieka.
METODY PRACYPraca w grupie,
praca zespołowa i indywidualna,
plakat i dyskusja.
POTRZEBNE MATERIAŁYTablica/flipchart,
Karta z tematami pracy (jeden komplet do pocięcia),
Karty ze spostrzeżeniami o pracy (jeden egzemplarz dla wszystkich ucznia),
arkusze papieru typu flipchart – jeden dla
nauczyciela, jeden dla każdej grupy,
karteczki samoprzylepne – dwie dla wszystkich ucznia,
pisaki i masa mocująca.
CZAS TRWANIA45 minut.
LICZBA UCZESTNIKÓW20–30 uczniów.

Przedstawiony scenariusz przeznaczony jest do pracy grupowej w której uczeń pozna pojęcie pracy i jej znaczenie w życiu człowieka. W czasie zajęć dzieci będą pracowały indywidualnie oraz w zespole.

Wprowadzenie

Na początku prowadzący omawia cel zajęć, dzieli uczniów na 4–5-osobowe grupy i rozdaje im arkusze papieru typu flipchart oraz pisaki. Przedstawiciel każdej z grup losuje jeden z przygotowanych wcześniej tematów pracy i zaczyna się praca nad plakatami. Chodzi o to, aby pojawiły się rysunki, grafiki, opisy adekwatne do tematu plakatu. jeżeli uczniowie mieliby kłopot z którymś tematem, można podać kilka pytań, np.: Kiedy ktoś może powiedzieć, iż praca jest przyjemnością? Co musiałoby się zadziać, abyście mogli stwierdzić, iż praca jest dla was przyjemnością?

Tematy PracyPobierz

Po zakończeniu pracy każda z grup omawia swój plakat. Po każdej prezentacji nauczyciel zaprasza uczniów do podzielenia się refleksjami na temat swojego plakatu. Uczniowie przywieszają swoje plakaty w miejscach wskazanych przez nauczyciela. Na zakończenie nauczyciel zadaje pytania: Do jakich wniosków można dojść, patrząc na przygotowane przez was plakaty? Który temat jest dla was najbardziej interesujący? Czego nauczyliście się, wykonując to ćwiczenie?

Reklamy

Podejście Personalne

Na początku prowadzący daje każdemu uczniowi kartę ze spostrzeżeniami o pracy i prosi, żeby każdy uczestnik zajęć indywidualnie wypełnił otrzymaną kartę.

Spostrzeżenia o PracyPobierz

Po zakończeniu pracy prowadzący prosi chętnych uczniów o zaprezentowanie swoich kart pracy. Na zakończenie nauczyciel pyta: Czy ćwiczenie sprawiło wam jakiś kłopot? Czy coś was zaskoczyło w tym ćwiczeniu? Z jakich powodów warto zajmować się rozważaniami na temat pracy? Zachęca również do myślenia o wymarzonej pracy i opisuje miejsca pracy, które można przypisać do różnych zawodów.

Podsumowanie

Prowadzący rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Każdy otrzymuje dwie sztuki. Następnie nauczyciel wywiesza flipchart z pytaniem: Po co ludzie pracują? Prowadzący prosi, aby każdy z uczniów przygotował dwie odpowiedzi. Jedną ma zapisać na jednej karteczce, a drugą na drugiej. Następnie nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów podszedł do plakatu i przykleił swoje odpowiedzi pod pytaniem.

Po zakończeniu pracy nauczyciel grupuje karteczki wraz z uczniami, odczytuje ich odpowiedzi. Na zakończenie może zapytać: Które odpowiedzi są dla was najciekawsze? Jak myślicie, gdy podejmiecie swoją pierwszą pracę, to które z odpowiedzi byłyby waszymi? Czy waszym zdaniem warto zadawać sobie pytanie: po co chcę pracować/po co pracuję?

Nauczyciel zachęca uczniów do zainteresowania się tematyką pracy. Zwraca uwagę na fakt, iż wokół wiele osób pracuje i można je pytać o motywy podejmowania pracy, o spostrzeżenia na temat pracy. Można być badaczem spostrzeżeń innych na temat pracy, aby w przyszłości dopracować się swoich osobistych.

autor: Katarzyna Druczak

źródło: Pedagog w Klasie … Wiedza i Praktyka, Warszawa 2023

Pakiet ciągi logiczne sekwencje rytmy łańcuchy – zajęcia rozwijające dla uczniów ze spektrum autyzmu 10 zł
Reklamy
Idź do oryginalnego materiału