UCZESTNICY | Uczniowie klas IV–V szkoły podstawowej. |
CEL OGÓLNY | Przygotowanie uczniów do opisywania, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka. |
CELE SZCZEGÓŁOWE | Uczeń: opowiada o tym, czym jest praca, określa znaczenie pracy w życiu człowieka. |
METODY PRACY | Praca w grupie, praca zespołowa i indywidualna, plakat i dyskusja. |
POTRZEBNE MATERIAŁY | Tablica/flipchart, Karta z tematami pracy (jeden komplet do pocięcia), Karty ze spostrzeżeniami o pracy (jeden egzemplarz dla wszystkich ucznia), arkusze papieru typu flipchart – jeden dla nauczyciela, jeden dla każdej grupy, karteczki samoprzylepne – dwie dla wszystkich ucznia, pisaki i masa mocująca. |
CZAS TRWANIA | 45 minut. |
LICZBA UCZESTNIKÓW | 20–30 uczniów. |
Przedstawiony scenariusz przeznaczony jest do pracy grupowej w której uczeń pozna pojęcie pracy i jej znaczenie w życiu człowieka. W czasie zajęć dzieci będą pracowały indywidualnie oraz w zespole.
Wprowadzenie
Na początku prowadzący omawia cel zajęć, dzieli uczniów na 4–5-osobowe grupy i rozdaje im arkusze papieru typu flipchart oraz pisaki. Przedstawiciel każdej z grup losuje jeden z przygotowanych wcześniej tematów pracy i zaczyna się praca nad plakatami. Chodzi o to, aby pojawiły się rysunki, grafiki, opisy adekwatne do tematu plakatu. jeżeli uczniowie mieliby kłopot z którymś tematem, można podać kilka pytań, np.: Kiedy ktoś może powiedzieć, iż praca jest przyjemnością? Co musiałoby się zadziać, abyście mogli stwierdzić, iż praca jest dla was przyjemnością?
Po zakończeniu pracy każda z grup omawia swój plakat. Po każdej prezentacji nauczyciel zaprasza uczniów do podzielenia się refleksjami na temat swojego plakatu. Uczniowie przywieszają swoje plakaty w miejscach wskazanych przez nauczyciela. Na zakończenie nauczyciel zadaje pytania: Do jakich wniosków można dojść, patrząc na przygotowane przez was plakaty? Który temat jest dla was najbardziej interesujący? Czego nauczyliście się, wykonując to ćwiczenie?
Podejście Personalne
Na początku prowadzący daje każdemu uczniowi kartę ze spostrzeżeniami o pracy i prosi, żeby każdy uczestnik zajęć indywidualnie wypełnił otrzymaną kartę.
Po zakończeniu pracy prowadzący prosi chętnych uczniów o zaprezentowanie swoich kart pracy. Na zakończenie nauczyciel pyta: Czy ćwiczenie sprawiło wam jakiś kłopot? Czy coś was zaskoczyło w tym ćwiczeniu? Z jakich powodów warto zajmować się rozważaniami na temat pracy? Zachęca również do myślenia o wymarzonej pracy i opisuje miejsca pracy, które można przypisać do różnych zawodów.
Podsumowanie
Prowadzący rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Każdy otrzymuje dwie sztuki. Następnie nauczyciel wywiesza flipchart z pytaniem: Po co ludzie pracują? Prowadzący prosi, aby każdy z uczniów przygotował dwie odpowiedzi. Jedną ma zapisać na jednej karteczce, a drugą na drugiej. Następnie nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów podszedł do plakatu i przykleił swoje odpowiedzi pod pytaniem.
Po zakończeniu pracy nauczyciel grupuje karteczki wraz z uczniami, odczytuje ich odpowiedzi. Na zakończenie może zapytać: Które odpowiedzi są dla was najciekawsze? Jak myślicie, gdy podejmiecie swoją pierwszą pracę, to które z odpowiedzi byłyby waszymi? Czy waszym zdaniem warto zadawać sobie pytanie: po co chcę pracować/po co pracuję?
Nauczyciel zachęca uczniów do zainteresowania się tematyką pracy. Zwraca uwagę na fakt, iż wokół wiele osób pracuje i można je pytać o motywy podejmowania pracy, o spostrzeżenia na temat pracy. Można być badaczem spostrzeżeń innych na temat pracy, aby w przyszłości dopracować się swoich osobistych.
autor: Katarzyna Druczak
źródło: Pedagog w Klasie … Wiedza i Praktyka, Warszawa 2023
Pakiet ciągi logiczne sekwencje rytmy łańcuchy – zajęcia rozwijające dla uczniów ze spektrum autyzmu 10 zł