Organizacje pacjentów odgrywają dużą, coraz większą rolę w naszym systemie ochrony zdrowia. W ciągu ostatnich 10 lat stały się one znacznie bardziej profesjonalne, dzięki czemu coraz lepiej reprezentują pacjentów oraz coraz poważniej są traktowane przez ministra zdrowia i innych decydentów – mówi Aneta Poznańska, dyrektor do spraw komunikacji w Novartis Poland.
Polski system ochrony zdrowia podlega zmianom, wymaga ludzi mających wizję i spoglądających nań całościowo. Także organizacje pacjentów ewoluują, zmieniają się także osoby zaangażowane w ich działania. Choćby cyfrowa rewolucja i wzrastająca rola mediów społecznościowych sprawia, iż dla pacjenta właśnie media społecznościowe i portale internetowe stają się coraz ważniejszym źródłem wiedzy.
Do firm farmaceutycznych przychodzi bardzo wiele pytań od pacjentów i ich rodzin, są one postrzegane jako ważne źródło informacji. W odpowiedzi na potrzeby pacjentów, firmy farmaceutyczne prowadzą kampanie informacyjne i włączają ich w różnorodne projekty, jak choćby usprawnianie ścieżek diagnostyczno-terapeutycznych. Przy budowaniu nowych rozwiązań organizacyjnych udział pacjentów jest kluczowy.
Media społecznościowe stanowią doskonały kanał edukacyjny dla wielu grup pacjentów. Wiedza i świadomość zdrowotna, budowanie wiedzy o roli badań profilaktycznych i korzyściach płynących z profilaktyki zdrowotnej, jak choćby kampania edukacyjna skierowana do pacjentek z zaawansowanym rakiem piersi “Wiem więcej” – to przykłady efektywnego wykorzystywania rozwiązań cyfrowych.
Innym przykładem może być projekt komunikacyjny skierowany do pacjentów ze stwardnieniem rozsianym. Okazuje się, iż często pacjenci nie mają możliwości czy okazji do zadania lekarzowi pytań dotyczących choroby. Z tego powodu rzetelne, dostępne w internecie materiały stają się bardzo ważnym źródłem wiedzy.
Lepiej wyedukowany i bardziej świadomy pacjent lepiej się leczy, współpracuje z lekarzem i stosuje się do jego zaleceń. choćby pacjentki z zaawansowanym rakiem piersi mówią, iż zdarza się im zapomnieć o przyjęciu leku. Dzieci wiedzy, pacjenci lepiej radzą sobie z własnymi emocjami, co pozytywnie wpływa na ich życie, przebieg choroby i funkcjonowanie wśród najbliższych. Pacjenci czują się również pewniej w kontaktach z lekarzem, mogą w większym stopniu czuć się współodpowiedzialni za swoje leczenie.
Posłuchać warto!
Materiał opracowany we współpracy z partnerem.