Odwołuję nie blokuję

j-elita.org.pl 2 tygodni temu
Zdjęcie: Odwołuję nie blokuję


Tylko w 2023 roku polscy pacjenci nie odwołali prawie 1,3 mln wizyt lekarskich, na które się nie stawili. Tymczasem to właśnie nieodwoływanie wizyt jest jedną z przyczyn długich kolejek do świadczeń medycznych w naszym kraju.

W październiku w Ministerstwie Zdrowia zainaugurowano trzecią edycję kampanii społecznej #odwołuję #nieblokuję, której inicjatorzy uświadamiają polskich pacjentów o konsekwencjach nieodwołanych wizyt. Dane są bezlitosne. W 2023 r. Narodowy Fundusz Zdrowia wysłał blisko 12 mln sms-ów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Mimo to pacjenci nie odwołali niemal 1,3 mln wizyt, na które nie przyszli. Najwięcej, bo ponad 420 tys. takich przypadków dotyczyło świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 280 tys. z kardiologii, ponad 180 tys. z fizjoterapii ambulatoryjnej, blisko 120 tys. z endokrynologii i prawie 100 tys. z onkologii. Tymczasem każda nieodwołana wizyta to stracona szansa na leczenie dla innego chorego, dłuższe oczekiwanie do lekarza i straty finansowe dla szpitali i poradni.

– Bardzo martwi nas fakt, iż na zabiegi gastroskopii, kolonoskopii i poważne chirurgiczne zabiegi stomatologiczne nie pojawiło się 30 proc. osób – mówiła Justyna Mieszalska, prezes Centrum Medycznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, podczas inauguracji drugiej edycji kampanii rok temu.

Nie zawsze jednak wina leży po stronie pacjenta. Podczas debaty inaugurującej trzecią edycję kampanii Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec wskazał, iż placówki medyczne powinny stworzyć chorym możliwość łatwego i szybkiego poinformowania o planowanej absencji, np. przez telefon, sms czy kontakt online. Bez takich ułatwień pacjenci często nie są w stanie odwołać zaplanowanej wizyty.

Kampania społeczna #odwołuje #nieblokuje ma na celu nie tylko zwiększenie świadomości społecznej na temat konsekwencji nieodwoływanych wizyt i promowanie kultury odpowiedzialnego korzystania z usług medycznych, ale także szukanie narzędzi i rozwiązań, które pomogą placówkom medycznym zarządzać tym procesem, a pacjentom ułatwiać kontakt i poinformowanie o planowanej nieobecności.

W sierpniu 2024 r. Ministerstwo Zdrowia uruchomiło pilotaż programu e-rejestracji, który ma umożliwić zarządzanie wizytami u lekarza przez internetowe konto pacjenta (IKP) lub aplikację mobilną mojeIKP. Pilotaż objął badania mammograficzne, cytologiczne oraz wizyty w poradni kardiologicznej. – Jak dotąd do resortu trafiło 68 wniosków od podmiotów zainteresowanych udziałem w projekcie – powiedział Wojciech Demediuk, dyrektor Departamentu e-Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia.

Organizatorzy kampanii podkreślili, iż temat nieodwołanych wizyt to ogromne wyzwanie dla całego systemu ochrony zdrowia i tylko kooperacja wszystkich zainteresowanych stron może przyczynić się do pozytywnej zmiany.Kampanię zainicjowało w 2022 r. Centrum Medyczne CMP.

hoł

Idź do oryginalnego materiału