12. doroczna konferencja przewodniczących parlamentów krajowych i regionalnych, której gospodarzem był Parlament Panafrykański (PAP) w Midrand w Republice Południowej Afryki, była historycznym wydarzeniem, które zgromadziło afrykańskich parlamentarzystów razem, aby kształtować przyszłość kontynentu i omawiać najważniejsze kwestie dotyczące kontynent, w tym niszczycielskie katastrofy. Powodzie, zmiany klimatyczne, ospa, choroby niezakaźne, bezpieczeństwo żywnościowe, kooperacja regionalna i budowanie pokoju.
18 września 2024 r. dr Jean Cassia, dyrektor generalny Africa CDC, wszedł na scenę i podzielił się wizją Africa CDC dotyczącą bezpieczniejszej i zdrowszej Afryki w przemówieniu wygłoszonym w jego imieniu przez dr Lul Rieka, dyrektora regionalnego na południe Afryka. Regionalne centrum koordynacyjne. Prelegenci opowiedzieli, dlaczego nowy system zdrowia publicznego na kontynencie jest istotny i jak Afrykańskie Centrum Kontroli Chorób (CDC) skutecznie jak dotąd zareagowało na szerzące się na kontynencie epidemie, w tym ospę prawdziwą.
Powiedział, iż nowy system zdrowia publicznego to droga do samodzielności. Powiedział uczestnikom, iż obecne globalne mechanizmy, polityki i interwencje konsekwentnie nie uwzględniają priorytetów bezpieczeństwa zdrowotnego w Afryce, co uwypukliła ostatnio pandemia Covid-19, ospy prawdziwej i wirusa Ebola.
Wyjaśnił, iż istnieje potrzeba radykalnej zmiany paradygmatu w kierunku sprawiedliwego i sprawiedliwego krajobrazu zdrowia publicznego poprzez nowy system zdrowia publicznego dla kontynentu. Dodał, iż kontynent musi przejąć kontrolę nad swoim bezpieczeństwem zdrowotnym poprzez silne lokalne przywództwo, innowacje i inwestycje w infrastrukturę i systemy zdrowia publicznego.
Powiedział, iż nowy system zdrowia publicznego ma na celu zapewnienie istnienia odpowiednich systemów opieki zdrowotnej przed kryzysem oraz ich odporności w trakcie kryzysu i po jego zakończeniu. Plany osiągnięcia tego systemu skupiają się na pięciu czynnikach: zdrowiu społeczności, łączności za pośrednictwem cyfrowych narzędzi zdrowotnych, możliwościach, współpracy i klimacie.
Nowy system zdrowia publicznego przewiduje wzmocnienie Narodowych Instytutów Zdrowia Publicznego i Badań, współpracę z lokalnymi uniwersytetami oraz zapewnianie wiedzy specjalistycznej ośrodkom operacji ratunkowych (EOC) i możliwościom sekwencjonowania genetycznego. Jego celem jest rozwój i rozszerzanie lokalnej produkcji, w ramach której szczepionki, produkty diagnostyczne, leki i artykuły medyczne będą produkowane na kontynencie. Istnieje potrzeba partnerstw opartych na szacunku i zorientowanych na działanie, które zapewnią długoterminowe zaangażowanie i zgodność z priorytetami państw afrykańskich, przy czym państwa członkowskie będą kierować.
Stwierdził, iż zwiększanie krajowego finansowania opieki zdrowotnej musi być zgodne z Deklaracją z Abudży z 2001 r., która stanowi, iż kraje afrykańskie powinny przeznaczyć 15% swoich budżetów na opiekę zdrowotną, oraz przestrzegać Deklaracji ALM wydanej w lutym 2019 r., kiedy Unia Afrykańska spotkała się z szefami państw państwa i głowy państw. Przywódcy rządowi, regionalni i światowi przybyli do Addis Abeby, aby wziąć udział w Afrykańskim Spotkaniu Przywódców – Inwestowanie w zdrowie. Mechanizm ma na celu ustanowienie mechanizmów politycznych i technicznych, które pomogą i umożliwią krajom stałe zwiększanie krajowych inwestycji w opiekę zdrowotną z roku na rok oraz wzajemne rozliczanie się ze zbiorowego zaangażowania w tym zakresie. Afrykańskie głowy państw zgodziły się również na utworzenie w lutym 2022 r. Afrykańskiego Funduszu Epidemicznego. Fundusz mógłby również przyspieszyć uruchomienie nowego systemu zdrowia publicznego.
Jeśli chodzi o wzmocnienie pracowników służby zdrowia publicznego, nowy system zdrowia publicznego, powiedziała dr Cassia, obejmie przeszkolenie większej liczby epidemiologów terenowych, oddelegowanie pracowników opieki społecznej oraz przeszkolenie nowego pokolenia liderów zdrowia publicznego, m.in. inne zawody związane ze służbą zdrowia, takie jak stypendium Kofi Annan Fellowship in Public Health Leadership rozpoczęte 25 maja 2020 r.
Doktor Cassia podkreśliła, iż nowy system zdrowia publicznego opiera się na analizach systemów i instytucji zdrowia publicznego w Afryce. Powiedział, iż 23 państwa członkowskie utworzyły krajowe instytuty zdrowia publicznego, ale nie wszystkie z nich są w pełni operacyjne, a 21 państw jest w trakcie tworzenia krajowych instytutów zdrowia publicznego.
Powiedział, iż wiele państw członkowskich w dalszym ciągu opiera się na systemach monitorowania opartych na wskaźnikach, przy ograniczonym wdrażaniu operacji opartych na zdarzeniach lub zaawansowanych operacji. Ponad 160 ognisk chorób zgłaszanych corocznie ujawniło luki w zdolnościach państw członkowskich do przygotowania się na sytuacje nadzwyczajne i reagowania na nie. Na przykład tylko 5% laboratoriów jest wyposażonych do diagnozowania chorób priorytetowych w swoich krajach i spełnia międzynarodowe standardy. Afryka w dużym stopniu opiera się na imporcie; Na kontynencie produkuje się jedynie 1% szczepionek i 30-40% leków. Doktor Cassia powiedziała parlamentarzystom, iż w 2024 r. zgłoszono 106 nowych zdarzeń, a tygodniowo monitoruje się średnio 27 zdarzeń: 3 nowe zdarzenia tygodniowo.
Powiedział, iż w obliczu rosnącej liczby przypadków ospy prawdziwej w Afryce ze względu na zwiększone przenoszenie się z człowieka na człowieka i niewystarczające możliwości reagowania, najważniejsze wyzwania obejmują słaby nadzór, ograniczone możliwości laboratoriów, praktyki zapobiegania infekcjom, świadomość społeczną oraz brak zaangażowania społeczności, szczepionek i metod leczenia . .
Konsultacje i komunikacja między Africa CDC, WHO i wszystkimi partnerami doprowadziły do stworzenia jednego planu z jednym zespołem, jedną relacją, jednym budżetem i jednymi ramami monitorowania i oceny. „Po raz pierwszy agencje wykorzystały jeden kontynentalny zespół koordynujący, plan reagowania, budżet oraz ramy monitorowania i oceny w ramach tak istotnej reakcji na sytuację zdrowotną” – powiedział.
Africa CDC współpracuje z partnerami w celu identyfikacji i krótkiej listy rozwiązań do testowania Mpox, w tym zestawów do testów w miejscu opieki. Agencja ds. zdrowia Unii Afrykańskiej dostarczyła dotychczas sprzęt i odczynniki do sekwencjonowania do Burundi i Republiki Środkowoafrykańskiej, a także zautomatyzowany system obsługi cieczy, aby przyspieszyć testowanie i sekwencjonowanie w INRB w Demokratycznej Republice Konga. Dr Cassia nalegała, aby Parlament Panafrykański i wszystkie najważniejsze zainteresowane strony wspierały kraje we wzmacnianiu nadzoru, badaniach przesiewowych w punktach wejścia, kampaniach podnoszenia świadomości i szczepieniach przeciwko ospie prawdziwej.