Do 30 listopada 2024 roku trwa nabór wniosków o dodatek do prądu dla osób korzystających z respiratora lub koncentratora tlenu. Tym sposobem można uzyskać 100 złotych miesięcznie.
Kto może otrzymać dodatek do energii elektrycznej?
Aby otrzymać dodatek, należy spełnić określone warunki:
- posiadać stopień niepełnosprawności (w przypadku osób poniżej 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności),
- korzystać z respiratora lub koncentratora tlenu w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej.
Dofinansowanie może otrzymać osoba będąca pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie, jak również znajdująca się pod opieką poradni, ośrodka lub zespołu domowego leczenia tlenem.
Na co przeznacza się dodatek?
Dofinansowanie energii elektrycznej stanowi pomoc przeznaczoną na pokrycie opłat za prąd związanych ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.
Można otrzymać dodatek w wysokości 100 złotych na miesiąc, przy czym refundacja może obejmować koszty poniesione od 1 lipca 2024 roku. Wniosek złożony w listopadzie może więc obejmować dodatek za okres od lipca do października, czyli 4 miesiące. Wówczas można otrzymać 400 złotych.
Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy i krótszy niż 3 miesiące. Warto pamiętać, iż można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc.
Jak złożyć wniosek? Składa się go elektronicznie w ramach programu “Aktywny samorząd”, w którym wprowadzone zostało nowe zadanie – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (Obszar E). Należy wypełnić formularz i załączyć wymagane dokumenty: orzeczenie o niepełnosprawności oraz zaświadczenie o korzystaniu z koncentratora tlenu lub respiratora. Ten drugi dokument może być podpisany, wraz z imienną pieczątką, przez lekarza, lekarza specjalistę, fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem albo opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę. Następnie wniosek należy podpisać dzięki podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego.
W wyjątkowych sytuacjach wniosek można również złożyć w formie papierowej do samorządu powiatowego, jednak wtedy cały proces może się wydłużyć.
Przeczytaj też: Ceny prądu w 2025 roku – rząd zapowiada przedłużenie działań osłonowych
Źródło: kadry.infor.pl, pfron.org.plFot.: Canva (Johan111/Janusz Pienkowski’s Images, alexlmx)