W przyszłym miesiącu w Ontario wejdzie w życie lub przestanie obowiązywać wiele nowych przepisów, które mogą mieć wpływ na kierowców, branżę budowlaną, a także zwykłych mieszkańców prowincji.
Rząd Ontario planuje wdrożenie nowych regulacji w marcu tego roku, a rząd federalny rozważa nałożenie ceł odwetowych na Stany Zjednoczone. Oto najważniejsze zmiany, o których warto wiedzieć:
Zmiany w ustawie o ruchu drogowym
Ontario oficjalnie wydłuża termin dla właścicieli stacji kontroli pojazdów na przystąpienie do nowego programu DriveON. Nowa data graniczna została przesunięta z 31 grudnia 2024 r. na 31 marca 2025 r.
Dzięki tej zmianie stacje, które jeszcze nie wdrożyły programu DriveON, będą mogły kontynuować działalność w okresie świątecznym, zyskując dodatkowy czas na zdobycie niezbędnego sprzętu, przeszkolenie pracowników i dostosowanie się do nowych wymogów.
Nowy Kodeks Budowlany Ontario
Z dniem 1 stycznia 2025 r. oficjalnie zaczęła obowiązywać nowa wersja Ontario Building Code 2024. Przewidziano jednak trzymiesięczny okres przejściowy, trwający do 31 marca 2025 r., dla projektów już będących w trakcie realizacji.
Nowy kodeks ma na celu ograniczenie nadmiernych obciążeń regulacyjnych w sektorze budowlanym, jednocześnie podnosząc standardy bezpieczeństwa i jakości budynków. Zmiany ułatwią również budowę domów na terenie Ontario oraz zwiększą zgodność z krajowymi przepisami budowlanymi, eliminując ponad 1700 technicznych różnic między normami prowincjonalnymi a krajowymi.
Według władz prowincji nowe przepisy powstały w oparciu o konsultacje z ekspertami branżowymi, w tym inspektorami budowlanymi, specjalistami ds. ochrony przeciwpożarowej, architektami, inżynierami oraz przedstawicielami firm budowlanych.
Potencjalne cła nałożone przez USA
3 lutego premier Justin Trudeau i prezydent USA Donald Trump ogłosili tymczasowe zawieszenie amerykańskich ceł na towary kanadyjskie. Decyzja ta obowiązuje przez 30 dni i została podjęta po zobowiązaniu Trudeau do zaostrzenia środków bezpieczeństwa na granicach.
Zawieszenie nastąpiło na kilka godzin przed planowanym wejściem w życie 25-procentowych ceł na produkty kanadyjskie oraz 10-procentowych ceł na eksport energii do USA. niedługo po tym oświadczeniu Trump zapowiedział, iż od 12 marca planuje nałożenie 25-procentowego podatku na globalny import stali i aluminium do Stanów Zjednoczonych.
W ostatnich dniach wszyscy premierzy kanadyjskich prowincji odwiedzili Waszyngton, aby umocnić relacje handlowe między Kanadą a USA. Premier Ontario Doug Ford, podsumowując rozmowy w Białym Domu, określił je jako „bardzo konstruktywne”.
Dzień wcześniej premier Trudeau mianował Kevina Brosseau na stanowisko głównego koordynatora ds. fentanylu w Kanadzie. Brosseau, były członek Królewskiej Kanadyjskiej Policji Konnej oraz doradca wywiadowczy Trudeau, będzie współpracował z amerykańskimi służbami w celu przyspieszenia działań przeciwko nielegalnemu handlowi fentanylem.
Na podst. CityNews i Canadian Press