Choć wynagrodzenie finansowe wciąż odgrywa kluczową rolę w decyzjach zawodowych, coraz więcej profesjonalistów w branży stomatologicznej zwraca uwagę na jakość pakietu świadczeń dodatkowych. Jak zatem negocjować warunki zatrudnienia, by nie tylko zarabiać adekwatnie, ale też korzystać z dodatków, które realnie podnoszą komfort pracy i życia? Na łamach portalu DentistryIQ temat ten podjęła Anastassia Stoenelova, licencjonowana higienistka stomatologiczna z 10-letnią praktyką zawodową w gabinetach dentystycznych w Atlancie w stanie Georgia.
Jak pokazuje badanie „Dental Salary Survey 2024” przeprowadzone przez firmę DentalPost, wśród amerykańskich higienistek stomatologicznych aż o 12% spadła satysfakcja z całkowitego pakietu wynagrodzenia – nie tyle ze względu na wysokość płac zasadniczych, ale głównie z powodu niedopasowanych benefitów dodatkowych. „Lepsze świadczenia pozapłacowe” to jednocześnie trzeci najczęstszy powód zmiany pracy w tym zawodzie.
Jak zatem negocjować warunki zatrudnienia, by nie tylko zarabiać adekwatnie, ale też korzystać z dodatków, które realnie podnoszą komfort pracy i życia? Oto praktyczny poradnik.
Zacznij od fundamentów: pensja i grafik
Zanim zaczniesz rozmowę o benefitach, doprecyzuj wszystkie aspekty związane z wynagrodzeniem i harmonogramem pracy. Negocjacje powinny dotyczyć nie tylko wysokości pensji, ale również formy jej wypłaty – godzinowej, prowizyjnej lub w modelu mieszanym. jeżeli wolisz rozliczenie prowizyjne, warto to zaznaczyć na samym początku.
Koniecznie porusz także kwestie podwyżek: czy są przewidziane, jak często i według jakiego klucza. Istotna jest również liczba godzin pracy w tygodniu – w wielu gabinetach wciąż zdarza się, iż przy mniejszym obłożeniu grafik higienistki jest redukowany. Możesz poprosić o zagwarantowanie minimalnej liczby godzin tygodniowo niezależnie od liczby pacjentów. Dobrym tematem do negocjacji jest także czas przeznaczony na poszczególne procedury – to bezpośrednio wpływa na komfort Twojej pracy.
Znaj swoją wartość – i wykorzystaj to w rozmowie
Twoje doświadczenie, wykształcenie, dodatkowe certyfikaty czy znajomość nowoczesnych technologii – to wszystko są atuty, które mają przełożenie na wartość Twojej pracy dla gabinetu. jeżeli posiadasz uprawnienia technika sterylizacji medycznej, doświadczenie w pracy z nowoczesnym sprzętem (np. skanerem wewnątrzustnym) albo pełniłaś funkcję recepcjonistki w gabinecie – śmiało uwzględnij to w rozmowach.
Podobnie jeżeli wcześniej wdrażałaś procedury, które usprawniły działanie gabinetu, zwiększyły produkcję czy poprawiły doświadczenia pacjentów – to konkretne przykłady, które warto przytoczyć.
Świadczenia – nie tylko standardowe
Zorientuj się, jakie benefity są w tej chwili standardem w branży. Przejrzyj ogłoszenia rekrutacyjne, porozmawiaj z koleżankami z innych gabinetów, zadaj pytanie w grupie zawodowej w mediach społecznościowych. Pamiętaj, iż mniejsze praktyki mogą mieć ograniczone możliwości, ale za to często są bardziej elastyczne i otwarte na niestandardowe rozwiązania.
Zastanów się, które benefity są dla Ciebie naprawdę istotne. jeżeli np. Twój mąż albo partner ma dobre dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne w swojej pracy i może Cię w nim uwzględnić, być może nie potrzebujesz takiego właśnie świadczenia. Zamiast tego możesz negocjować np. dofinansowanie do dodatkowych szkoleń i konferencji.
Nie bój się być kreatywna – benefitem może być abonament na siłownię, elastyczne godziny pracy, sprzęt osobisty (jak lupy czy ergonomiczne krzesło), a choćby prowizja za pozyskanie nowych pacjentów.
Negocjuj… i dokumentuj
Nie bój się pytać – najwyżej usłyszysz „nie”. Najlepszy moment na negocjacje to etap składania oferty – późniejsze zmiany w umowie bywają znacznie trudniejsze do wywalczenia. Dla własnego bezpieczeństwa i przejrzystości, zawsze proś o potwierdzenie ustaleń na piśmie. choćby jeżeli gabinet nie praktykuje formalnych umów, e-mail z wyszczególnieniem ustaleń (wynagrodzenie, godziny, benefity) może zapobiec nieporozumieniom w przyszłości.
Na zakończenie – zdefiniuj, co naprawdę się dla Ciebie liczy
Nie ma pracy idealnej. Czasem większe znaczenie niż pensja mają tzw. benefity niematerialne: krótki dojazd, przyjazny zespół, możliwość nauki i rozwoju czy po prostu dobra atmosfera. Może to właśnie ta oferta, choć nieidealna, jest krokiem w kierunku Twojego zawodowego spełnienia? Określ, co naprawdę daje Ci poczucie równowagi i satysfakcji – i negocjuj świadomie.
– Rozmowa, rozmowa i jeszcze raz rozmowa – według hig. stom. Martyny Zawadki właśnie to jest najlepszą receptą na trudne sytuacje w trakcie pracy w gabinecie. – Dzięki temu zawsze udaje się wypracować kompromis i nie dochodzi do żadnych tarć – podkreśla. Zapraszamy do obejrzenia materiału filmowego!
Źródło: https://www.dentistryiq.com