Nie dajmy się oszukać – nie tylko podczas ferii – w sklepie i restauracji

razemztoba.pl 1 dzień temu

Bezpieczne ferie to także bezpieczny i świadomy swoich praw konsument – przypomina przed rozpoczynającą się zimową przerwą w zajęciach szkolnych Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) i podpowiada, w jaki sposób wybierać produkty spożywcze dobrej jakości i nie dać się oszukać.

IJHARS informuje o prawach konsumenta, o których warto zawsze pamiętać, a już zwłaszcza podczas wyjazdów, przy kupowaniu produktów spożywczych bądź korzystaniu z lokali gastronomicznych.

I tak: sprzedawca ma obowiązek udostępnić informacje na temat składu oferowanych produktów i potraw. Warto zwracać uwagę na informacje na etykietach takie jak: nazwa, skład (w tym alergeny) i okres przydatności do spożycia (określenia „należy spożyć do” oraz „najlepiej spożyć przed” / „najlepiej spożyć przed końcem” nie oznaczają tego samego!).

Przykładem produktu, którego nazwa została zarejestrowana przez Komisję Europejską jako chroniona nazwa pochodzenia (ChNP), jest oscypek. Cały proces technologiczny, czyli produkcja, przetwarzanie i przygotowywanie takiego produktu realizowane są na określonym obszarze geograficznym. Nazw zarejestrowanych nie można zatem stosować dla przypadkowych produktów o zbliżonym składzie lub smaku. Podobnie jest z serami feta oraz halloumi. jeżeli wybieramy sałatkę z dodatkiem serów, to zwracajmy uwagę na nazwy typu ser „à la Feta” „à la Halloumi”, w stylu Feta”, „jak Halloumi”, itp.

IJHARS zwraca uwagę na chwyty marketingowe, które w wielu przypadkach mają za zadanie tylko „złapanie” klienta. Chodzi o zwroty typu: „manufaktury smaku”, „tradycyjne jadła”, „wiejskie” i „domowe” potrawy”.

Przy korzystaniu z usług gastronomicznych także nie należy sugerować się intrygującą nazwą dania, ale warto zwracać uwagę na skład potraw, w tym na zawarte w nich alergeny. Rzetelna informacja o składzie dania powinna być dostępna dla wszystkich klienta w menu, cenniku lub na ścianie lokalu, bez konieczności dopytywania obsługi. Dobrze zapoznać się z nią przed złożeniem zamówienia. Tak samo dostępna musi być informacja o cenie, wielkości porcji lub dania, które oferuje lokal.

Szczególną czujność konsumenci powinni zachować przy zamawianiu dań z serem, śmietaną itp., bowiem przetwory mleczne muszą być uzyskiwane wyłącznie z mleka. Dlatego też zwracajmy uwagę, iż sosy śmietanowe muszą być przygotowane właśnie ze śmietany, a nie np. z proszku rozmieszanego z wodą. Produkty z opisem „z mleka owczego” lub „koziego” nie mogą zawierać mleka pochodzącego od innego gatunku zwierząt niż tego wskazanego w nazwie. Komunikaty typu „100 proc. mleka koziego” na takich produktach są błędne i nie powinny być stosowane.

Jeśli zamówiona zupa była zimna, ryba czy kotlet przypalone, a ziemniaki niedogotowane, to mamy prawo złożyć reklamację. Możemy poprosić o podgrzanie dania, jego wymianę lub zwrot pieniędzy. W ramach reklamacji można domagać się np. obniżenia ceny. Jest jednak jedno „ale” – nie można złożyć reklamacji na podstawie subiektywnych wrażeń, kiedy np. nie smakowało zamówione danie.

IJHARS przypomina, iż w wypadku wątpliwości co do jakości lub braku satysfakcji z kupionego towaru można to zgłosić do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Kontakt TUTAJ.

Pełna informacja na temat dobrych zasad postępowania przy kupowaniu produktów spożywczych znajduje się na stronie IJHARS TUTAJ.

FB

PAP MediaRoom
Idź do oryginalnego materiału