Na UO dyskutowali o wsparciu dzieci ze spektrum autyzmu

doxa.fm 1 rok temu
fot. Radio Doxa

Na temat „Edukacji włączającej dzieci i młodzież ze spektrum autyzmu” rozmawiano dziś na Uniwersytecie Opolskim.

Podczas konferencji omawiane są między innymi tematy rozwiązania prawne i działania Ministerstwa Edukacji i Nauki, diagnostyka zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz kooperacja szkoły i rodziny w pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku ze spektrum autyzmu.

– Obserwujemy wzrost wydanych orzeczeń, które mówią o spektrum autyzmu, co wynika ze zmian cywilizacyjnych i rozwojem diagnostyki – mówi Michał Siek, opolski Kurator Oświaty. – Liczba uczniów zdiagnozowanych jest bardzo duża. Skoro jest tych uczniów więcej, a mogą pobierać naukę według woli rodziców, to mają wybór: czy to w szkole specjalnej czy w publicznej. Jednak tacy uczniowie muszą otrzymać wsparcie.

– Na przestrzeni 30 lat dzieci ze spektrum autyzmu przybywa lawinowo. Im wcześniej z tą pomocą, szeroko rozumianą, czyli psychologiczno-pedagogiczną, ruszymy, tym większe będą efekty i tym większa możliwość, iż dzieci w szkole na początku nie będą miały problemów – mówi Marzena Stefanko, dyrektor Przedszkola Publicznego – Integracyjnego nr 51 w Opolu.

– Liczba dzieci, u których stwierdza się potrzebę kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, wzrosła dziesięciokrotnie. W 2011 roku mieliśmy 8 tysięcy dzieci z takim rozpoznaniem w systemie, teraz mamy 80 tysięcy – dodaje Elżbieta Neroj, zastępca dyrektora Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Konferencja zorganizowana została przy współudziale Opolskiego Kuratora Oświaty i Rektora Uniwersytetu Opolskiego, pod patronatem honorowym wojewody opolskiego Sławomira Kłosowskiego.

Michał Siek, Marzena Stefanko, Elżbieta Neroj:

Szersza relacja:

Autor: Katarzyna Żurawska-Leśków

Idź do oryginalnego materiału