W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informacje o projekcie zmiany ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej. Zmiany mają polegać na opóźnieniu wprowadzenia sieci o rok, czyli z 1 kwietnia 2024 na dzień 1 kwietnia 2025.
W uzasadnieniu zostało wskazanych kilka elementów niezbędnych do działania KSO, a które – zdaniem minister Izabeli Leszczyny, która przedstawia ten projekt ustawy – wymagają więcej czasu w przygotowanie: “Konieczne są zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO, celem dostosowania rozwiązań ustawowych do etapu prac oraz możliwości wdrożenia rozwiązań określonych w ustawie o KSO, w szczególności w zakresie centralnej e-rejestracji oraz przekazywaniu danych o sprawowanej opiece onkologicznej do systemu KSO.”
Przesunięcie terminu pierwszej kwalifikacji szpitali do poziomów zabezpieczenia opieki onkologicznej KSO do 31 marca 2025 “pozwoli Narodowemu Funduszowi Zdrowia na rzetelną weryfikację podmiotów wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń opieki onkologicznej pod względem szczegółowych kryteriów warunkujących przynależność tych podmiotów do poziomu zabezpieczenia opieki onkologicznej KSO, natomiast podmiotom zapewni niezbędny czas na przygotowanie zasobów kadrowych, organizacyjnych i ustalenie zasad przepływu informacji pomiędzy nimi.”
W uzasadnieniu wskazane zostało także opóźnienie we wdrażaniu ustawy o KSO, w tym:
- niewydanie z odpowiednim wyprzedzeniem rozporządzenia określającego kryteria kwalifikacji do KSO
- brak gotowości systemów informatycznych związanych ze sprawozdawczością do KSO i odpowiednich przepisów ustawowych, pozwalających na prawidłowe wdrożenie tych systemów (np. regulujących przetwarzanie wrażliwych danych medycznych).
Nowelizacja ustawy zakłada zmianę terminów nałożenia niektórych obowiązków związanych z przynależnością do KSO, w tym związanych ze sprawozdawczością. Do dnia 1 kwietnia 2024 r. Prezes NFZ powinien opublikować pierwszy wykaz świadczeniodawców zakwalifikowanych do KSO na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej, a placówki te od tego momentu powinny przekazywać do Systemu P1 dane na potrzeby oceny jakości sprawowanej opieki onkologicznej. Jak brzmi uzasadnienie nowelizacji – “Niemniej jednak dane te mają być pozyskiwane ze źródeł, które nie są w tej chwili wskazane w ustawie o KSO lub nie są gotowe od strony technicznej, w szczególności chodzi o pozyskiwanie danych z elektronicznej karty diagnostyki i leczenia onkologicznego, zwanej dalej „e-DILO”oraz z NFZ (dane rozliczeniowe). Obecne przepisy nie pozwalają na wdrożenie e-DILO (dokument ma zgodnie z przepisami postać papierową), a także przewidują węższy zakres danych niż jest to wymagane do wyliczenia wskaźników jakości opieki onkologicznej.”
„Niezbędne jest też przeprowadzenie zmian w systemach IT NFZ oraz w systemach gabinetowych, za które odpowiadają komercyjni dostawcy IT. Resort pisze w uzasadnieniu – “Dotychczasowe doświadczenia z wdrażania e-usług wskazują, ze minimalny okres czasu dla dostawców na przeprowadzenie ww. prac to 6 miesięcy, licząc od momentu sfinalizowania szczegółów technicznych i udostępnienia środowiska integracyjnego. Drugi istotny obszar wymagający prac informatycznych to przekazywanie przez NFZ danych rozliczeniowych do systemu P1” – uzasadnia resort zdrowia.
Wszystkie szpitale do kwietnia 2025 mogą przez cały czas leczyć pacjentów onkologicznych. Według ustawy o KSO, od 1 kwietnia 2024 opiekę onkologiczna mają sprawować tylko szpitale zakwalifikowane do sieci. Projekt nowelizacji ustawy przesuwa ten termin o rok.
Brakuje podstawy prawnej do centralnej rejestracji pacjentów – infolinia ruszy 1 lipca 2025. Jak uzasadnia resort zdrowia – “Kolejnym ważnym elementem KSO wymagającym zmian prawnych i technicznych jest wdrożenie centralnej infolinii umożliwiającej zapisanie pacjentów na świadczenia onkologiczne, co z kolei wymaga korzystania przez placówki KSO z narzędzia umożliwiającego centralne prowadzenie grafików przyjęć dostępnych dla konsultantów ww. infolinii. Uruchomienie jednak infolinii w tym zakresie wymaga korzystania przez podmioty wchodzące w skład KSO z narzędzia umożliwiającego centralne prowadzenie grafików przyjęć dostępnych dla konsultantów ww. infolinii. W tym zaś przypadku brakuje podstawy prawnej do wdrożenia centralnej e-rejestracji. Do chwili obecnej nie została bowiem przeprowadzona kompleksowa zmiana ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie zasad prowadzenia list oczekujących na udzielenie świadczenia, funkcjonowania tzw. „centralnej e-poczekalni” oraz możliwości przetwarzania danych osobowych w systemie centralnym, który wymaga wykreowania na poziomie ustawowym. W związku z powyższym niezbędne jest, aby art. 20 ust. 2, 4 i 5 ustawy o KSO wszedł w życie z dniem 1 lipca 2025 r., co umożliwi przyjęcie odpowiednich zmian prawnych w zakresie centralnej e-rejestracji.”