Temat: Międzynarodowy Dzień Kropki
Data: 15.09.2022 r.
Grupa: uczestnicy zajęć świetlicowych (kl. I – III)
Nauczyciel: Aleksandra Sturmowska
Cel główny zajęć:
budowanie pozytywnej samooceny uczniów, wiary we własne możliwości, świadome rozwijanie talentów i twórczego myślenia
Cele szczegółowe zajęć:
Dziecko:
- uważnie słucha opowiadania
- buduje poczucie własnej wartości
- potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące czytanego tekstu
- próbuje formułować zdania adekwatne do zadanych pytań
- swobodnie wyraża własne odczucia i emocje
- uczy się zasad współpracy w grupie
- współpracuje i integruje się z innymi uczniami
- bierze aktywnie udział w zabawie ruchowej
- potrafi łączyć ruch z muzyką
- rozwija własne uzdolnienia plastyczne i techniczne
- rozwija twórczą wyobraźnię
- doskonali grafomotorykę
- doskonali umiejętność twórczego i logicznego myślenia
- rozwija umiejętność percepcji wzrokowej oraz analizy i syntezy literowej
- rozwija umiejętności matematyczne
Metody pracy:
słowna, rozmowa kierowana, praca z książką, pogadanka, ekspresja plastyczna, gry i zabawy
Formy pracy:
grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne i pomoce:
książka P. Reynoldsa „Kropka”, tamburyno, kolorowe nakrętki, papier biały i kolorowy, krepa, plastelina, kredki, farby, szablon z zaszyfrowanymi kropkami, kolorowe kropki wycięte z papieru, litery, klej, nożyczki
Czas zajęć:
45 minut
Przebieg zajęć:
I. Rozpoczęcie zajęć
Powitanie uczestników zajęć świetlicowych, przedstawienie tematu dzisiejszych zajęć.
II. Realizacja określonych zadań
1. Znajdź kropkę
Praca w grupie. Zabawa ruchowa polegająca na wyszukaniu ukrytej nakrętki. Dzieci poruszają się w rytm dźwięków tamburyna, na znak pauzy każdy szuka jak najszybciej jednej nakrętki; osoba, która nie znalazła szukanego elementu, przejmuje od nauczyciela instrument. W każdej rundzie zabierana jest jedna nakrętka i odpada jedna osoba z zabawy. Spośród dwóch osób wygrywa ta, która znajdzie nakrętkę, gdy ucichnie muzyka.
2. Uważne słuchanie opowiadania P. Reynoldsa „Kropka”
Praca w grupie. Uczniowie siedzą w kręgu na dywanie, wysłuchują tekstu opowiadania „Kropka”. Na podstawie usłyszanej historii Kropki wspólnie próbują odpowiedzieć na pytania: Dlaczego główna bohaterka była smutna? Co oznacza, iż w siebie wierzymy? Jak możemy to osiągnąć? Co to jest talent? Nasze talenty – pogadanka na temat talentów uczniów, w czym jesteśmy dobrzy, co potrafimy?
3. Moja kropka wygląda jak …
Praca indywidualna. Każdy z uczniów losuje kropkę w jednym kolorze. Po chwili zastanowienia, prezentując kropkę pozostałym osobom, mówi o swoim skojarzeniu, np. mając czarną kropkę „Moja czarna kropka wygląda jak koło samochodu”.
4. Kropkowy łańcuch
Praca w grupie. Z kolorowych kół, otrzymanych w poprzednim zadaniu, uczniowie układają sekwencje – ciąg kółek, utworzony poprzez dokładanie kolejnych elementów według wzoru widocznego na stole.
5. Zaszyfrowane wyrazy
Praca w grupie. Uczniowie mają do dyspozycji wielką planszę, na której każdej literze odpowiada kropka w innym kolorze. Zadanie polega na odczytaniu słowa ukrytego pod szyfrem.
W kolejnej rundzie uczniowie pracują w parach: jedna osoba wymyśla z liter podanych na planszy słowo, rysuje na kartce ciąg kolorowych kółek odpowiadających tym literom, następnie druga osoba odgaduje jakie to słowo.
6. Kropkowe obrazy
Praca indywidualna. Każdy z uczniów losuje jedną kolorową kropkę, która stanowi element pewnego przedmiotu. Uczeń pobudzając wyobraźnię, samodzielnie decyduje o tym, jaki to przedmiot. Zadanie polega na doklejeniu/dorysowaniu pozostałych elementów na papierze, tak by utworzyć całość. Technika wykonania pracy dowolna (papier, kredki, plastelina, krepa).
7. Matematyczna kropka
Praca indywidualna. Karta pracy realizowana w parach: łączenie poszczególnych kropek przyporządkowanych poszczególnym liczbom od najmniejszej do największej; narysowana linia stanowi kontur znanego zwierzaka.
III. Zakończenie zajęć
Podsumowanie zajęć przez nauczyciela. Dokonanie oceny przez uczniów – narysowanie na planszy odpowiedniej buźki – zgodnie z tym, jak podobały się uczniom zajęcia. Pochwała za aktywny udział podczas zajęć.
Autor: Aleksandra Sturmowska – Czytelniczka Portalu